Bilar, bilar, bilar...

Bukefalos 30 år!

”Tomma tunnor skramlar mest”

Antar att du vet vad det talessättet betyder. Så därför undrade jag om du syftade på min åsikt, dvs att jag inte har mycket att komma med i diskussionen.
Så tog jag det inte alls men det kanske är för att jag inte hört talesättet.

Har man inte möjligheten att ladda hemma så är elbil inte ett dugg billigare än en fosilbil. Bolagen tar hutlöst betalt på stolparna.

Men har man möjlighet är det oslagbart i pris.
Jag körde 172 mil för 317:- i Maj. I Juni ligger jag på minus då jag näst intill bara laddat på minuspris (har rörligt timpris)
Totalt hamnar jag på 1500/mil för strax över 2000:- året.
Jag är ganska säker på att det kan bli långsiktigt billigare även om man laddar på offentliga laddplatser. Det blir iaf inte dyrare, sålänge man jämför liknande bilar.

Både jag och sambo laddar på offentliga laddplatser (tex Mer) och det har ändå varit ekonomiskt fördelaktigt att övergå till el. Såklart inte lika fördelaktigt som om vi bott i villa med egen stolpe, men ändå klart värt det lite dyrare inköpet.

Vi kan dock ladda där bilarna bor sas, eftersom det finns laddare i de kommunala parkeringshusen där vi hyr parkeringsplats.

Jag är ganska säker på att det kan bli långsiktigt billigare även om man laddar på offentliga laddplatser. Det blir iaf inte dyrare, sålänge man jämför liknande bilar.

Både jag och sambo laddar på offentliga laddplatser (tex Mer) och det har ändå varit ekonomiskt fördelaktigt att övergå till el. Såklart inte lika fördelaktigt som om vi bott i villa med egen stolpe, men ändå klart värt det lite dyrare inköpet.

Vi kan dock ladda där bilarna bor sas, eftersom det finns laddare i de kommunala parkeringshusen där vi hyr parkeringsplats.
Häromkring där jag laddar ligger det marginellt under bensinpriset. Det handlar givetvis mycket om vilken bil man har. Precis som med fosilbilar är vissa ”törstigare” och körsätt och däckval spelar in.
Nu är vi ute i Europa med husvagn och har då laddhybrid som dragbil. I både Tyskland och Polen är elen dyrare än bensinen om man ser till hur långt man kommer.

Jag funderade på elbil då jag har gratis laddning via jobbet. Men kände att det ändå blev krångligt då jag bara är där en gång/vecka. Det är nog jobbigt att jag inte har bilen där jag bor. Så det blev en hybrid som kompromiss. En yaris cross, bra med utrymme men inte så mycket som ts behöver.

Häromkring där jag laddar ligger det marginellt under bensinpriset. Det handlar givetvis mycket om vilken bil man har. Precis som med fosilbilar är vissa ”törstigare” och körsätt och däckval spelar in.
Nu är vi ute i Europa med husvagn och har då laddhybrid som dragbil. I både Tyskland och Polen är elen dyrare än bensinen om man ser till hur långt man kommer.
Ja så är det ju. Min begagnade laddhybrid är låååångt ifrån sambons tesla när det gäller just hur många mil man får ut för pengarna, men teslan var ju också betydligt dyrare i inköp.

När jag kollade på hela kostnaden (skatt, service mm) så blev det något (men inte mkt) billigare för mig över tid att köpa denna laddhybrid jämfört mot att köpa motsvarande dieselbil.

Ja så är det ju. Min begagnade laddhybrid är låååångt ifrån sambons tesla när det gäller just hur många mil man får ut för pengarna, men teslan var ju också betydligt dyrare i inköp.

När jag kollade på hela kostnaden (skatt, service mm) så blev det något (men inte mkt) billigare för mig över tid att köpa denna laddhybrid jämfört mot att köpa motsvarande dieselbil.
Jag ger lite mindre i totalkostnad för min rena elbil MG4 2023 år model som för min Renault Clio från 2016. Men det är tack vare drivmedelskostnaden. I inköp skiljer det sig mycket. Men MGn tar igen det i service och drivmedel.

Provkörde en Peugeot e-208 idag. Trevlig liten bil! En sån kommer vi köpa. Vi kan installera laddare hemma (nej, jag är inte orolig för brandrisken. Det kommer göras av behörig elektriker, självklart) och jag kan ladda på jobbet om det behövs. Dessutom är bilen gul, och gul är kul.

Jag tror ändå att eldrift är framtiden. Inte imorgon kanske, men om ett par dagar.

Provkörde en Peugeot e-208 idag. Trevlig liten bil! En sån kommer vi köpa. Vi kan installera laddare hemma (nej, jag är inte orolig för brandrisken. Det kommer göras av behörig elektriker, självklart) och jag kan ladda på jobbet om det behövs. Dessutom är bilen gul, och gul är kul.

Jag tror ändå att eldrift är framtiden. Inte imorgon kanske, men om ett par dagar.
Jag hade kusinen till den innan nuvarande bil. Opel Corsa e. Det är i princip samma bilen som Peugeut e. Byggda på samma chassi.
Jag var riktigt nöjd med den. Kändes kvalité och körglädje. Enda minuset var att räckvidden inte stämde så bra med specen.

Jag hade kusinen till den innan nuvarande bil. Opel Corsa e. Det är i princip samma bilen som Peugeut e. Byggda på samma chassi.
Jag var riktigt nöjd med den. Kändes kvalité och körglädje. Enda minuset var att räckvidden inte stämde så bra med specen.
Bra att veta! Ungefär hur lång räckvidd var det?
Har läst allt från 27 - 60 mil.. 27 känns mer rimligt.

Bra att veta! Ungefär hur lång räckvidd var det?
Har läst allt från 27 - 60 mil.. 27 känns mer rimligt.
Den är väl specad på 32 va?
Skulle säga runt 25-27 sommartid vid torr väg. Vid regn kan du dra av 7-10 mil beroende på fart (jag kör mest motorväg)
Vintertid med dubbdäck och 15-20 minusgrader typ 15 mil. Nu har vi extremt sällan så kallt här och jag behöver inte köra mer än 15 mil åt gången (vi har en fosilbil också) så för mig var det inte ett problem.

Ska du ändå upp i den prisklassen och köpa ny bil så titta på MG. Går lite längre och jag tycker det blev mer bil för pengarna.

Den är väl specad på 32 va?
Skulle säga runt 25-27 sommartid vid torr väg. Vid regn kan du dra av 7-10 mil beroende på fart (jag kör mest motorväg)
Vintertid med dubbdäck och 15-20 minusgrader typ 15 mil. Nu har vi extremt sällan så kallt här och jag behöver inte köra mer än 15 mil åt gången (vi har en fosilbil också) så för mig var det inte ett problem.
Samma här, har kvar dieselbilen också till långresor mm. Kommer ha elbilen till jobbet (landsväg, ca tre mil enkel väg) i första hand.

Jag funderade på elbil då jag har gratis laddning via jobbet. Men kände att det ändå blev krångligt då jag bara är där en gång/vecka. Det är nog jobbigt att jag inte har bilen där jag bor. Så det blev en hybrid som kompromiss. En yaris cross, bra med utrymme men inte så mycket som ts behöver.
Utrymme invändigt eller bagage eller båda?

Vill du berätta vad du har för bil? :)

Utrymme invändigt eller bagage eller båda?

Vill du berätta vad du har för bil? :)

För mig som sällan har passagerare så tycker jag både invändigt allmänt och bagageutrymmet. Det är också lätt att fälla sätena och få plats med mer grejer på så vis. Men är man alltid fyra stycken som ska ha med en massa grejer blir det såklart en annan situation.

Nästa bil blir en fossildriven, troligen en bensin. Med på listan över kandidater är för närvarande Subaru, Honda CR-V och Dacia Duster. SUV eller kombi, beroende på modell.

I teorin hade jag gärna skaffat en elbil. I praktiken är det verkligen inte görbart, i dagsläget och inte heller de kommande åren om ingenting drastiskt förändras.

Jag har ingen möjlighet att ladda en elbil hemma, utan det skulle bli på macken (närmsta med laddning ligger 1,5mil bort) eller på laddplats på stan. Nu finns det lite laddplatser här i krokarna, men det lär ju kosta väsentligt mer än att ladda hemma. Utöver det så verkar försäkringen ofta kosta en rätt så stor slant (även om jag inser att det säkert varierar). Kruxet för mig är att jag i huvudsak skulle ha bil för hästlivet - alltså en dragbil. Har uppgraderat körkortet för att få dra tungt. Och jag råkar dessutom gilla en disciplin som ofta innebär rätt långa resor om en ska tävla = risk för lite längre turer med släp. Till jobbet åker jag buss.
Sen är det ju den där lilla detaljen med inköpspriset - jag har helt enkelt inte råd att köpa en så dyr bil (ett par hundra tusen är massor av pengar för mig!). Jag ämnar inte ta något lån för att köpa bil, och någon ny är det absolut inte tal om utan det blir definitivt en begagnad.

Edit: Är jag bekymrad över var bränslepriset ligger på om några år? Definitivt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar