Nästa bil blir en fossildriven, troligen en bensin. Med på listan över kandidater är för närvarande Subaru, Honda CR-V och Dacia Duster. SUV eller kombi, beroende på modell.
I teorin hade jag gärna skaffat en elbil. I praktiken är det verkligen inte görbart, i dagsläget och inte heller de kommande åren om ingenting drastiskt förändras.
Jag har ingen möjlighet att ladda en elbil hemma, utan det skulle bli på macken (närmsta med laddning ligger 1,5mil bort) eller på laddplats på stan. Nu finns det lite laddplatser här i krokarna, men det lär ju kosta väsentligt mer än att ladda hemma. Utöver det så verkar försäkringen ofta kosta en rätt så stor slant (även om jag inser att det säkert varierar). Kruxet för mig är att jag i huvudsak skulle ha bil för hästlivet - alltså en dragbil. Har uppgraderat körkortet för att få dra tungt. Och jag råkar dessutom gilla en disciplin som ofta innebär rätt långa resor om en ska tävla = risk för lite längre turer med släp. Till jobbet åker jag buss.
Sen är det ju den där lilla detaljen med inköpspriset - jag har helt enkelt inte råd att köpa en så dyr bil (ett par hundra tusen är massor av pengar för mig!). Jag ämnar inte ta något lån för att köpa bil, och någon ny är det absolut inte tal om utan det blir definitivt en begagnad.
Edit: Är jag bekymrad över var bränslepriset ligger på om några år? Definitivt.