Bilar, bilar, bilar...

Bukefalos 30 år!

Nästa bil blir en fossildriven, troligen en bensin. Med på listan över kandidater är för närvarande Subaru, Honda CR-V och Dacia Duster. SUV eller kombi, beroende på modell.

I teorin hade jag gärna skaffat en elbil. I praktiken är det verkligen inte görbart, i dagsläget och inte heller de kommande åren om ingenting drastiskt förändras.

Jag har ingen möjlighet att ladda en elbil hemma, utan det skulle bli på macken (närmsta med laddning ligger 1,5mil bort) eller på laddplats på stan. Nu finns det lite laddplatser här i krokarna, men det lär ju kosta väsentligt mer än att ladda hemma. Utöver det så verkar försäkringen ofta kosta en rätt så stor slant (även om jag inser att det säkert varierar). Kruxet för mig är att jag i huvudsak skulle ha bil för hästlivet - alltså en dragbil. Har uppgraderat körkortet för att få dra tungt. Och jag råkar dessutom gilla en disciplin som ofta innebär rätt långa resor om en ska tävla = risk för lite längre turer med släp. Till jobbet åker jag buss.
Sen är det ju den där lilla detaljen med inköpspriset - jag har helt enkelt inte råd att köpa en så dyr bil (ett par hundra tusen är massor av pengar för mig!). Jag ämnar inte ta något lån för att köpa bil, och någon ny är det absolut inte tal om utan det blir definitivt en begagnad.

Edit: Är jag bekymrad över var bränslepriset ligger på om några år? Definitivt.
Försäkringarna är helt normala för elbilar jämfört med likvärdiga fosilbilar. Ingen av mina har kostat mer.

Försäkringarna är helt normala för elbilar jämfört med likvärdiga fosilbilar. Ingen av mina har kostat mer.

Som jag skrev så förstår jag att det lär variera. Jag har läst både och tidigare.

(Och ja, i mitt fall kvarstår ju andra avgörande punkter/problem tyvärr i vilket fall.)

Edit: Lånar min egen knapp. Något jag lagt märke till på jobbet är att de elbilar vi har sliter mer på däcken än övriga (hybrider och gasbil). Men, våra bilar rullar också en hel del varje dag! Så det kanske inte märks på samma sätt om bilen körs mindre.

Senast ändrad:
Edit: Lånar min egen knapp. Något jag lagt märke till på jobbet är att de elbilar vi har sliter mer på däcken än övriga (hybrider och gasbil). Men, våra bilar rullar också en hel del varje dag! Så det kanske inte märks på samma sätt om bilen körs mindre.
Elbilar sliter mer på däcken pga att de är tyngre fordon.
Så allt är inte miljövänlighet med fossilfritt.

Jag har lite bilångest inför framtiden. Vi bor på landet och har två bilar, åker ca 3000 mil om året / bil. Båda bilarna är diesel idag. Laddstolpe hade absolut kunnat installeras i framatiden men det är inte mitt stora bekymmer. Jag behöver kunna dra häst och känna mig säker på att kunna ta mig dit jag behöver och vill. Att kunna köpa en ny bil är verkligen inte ekonomiskt hållbart för oss, oavsett vilken typ av bil, och att köpa begagnad elbil verkar ju vanskligt på många sätt. Jag har bara åkt med en elbil en gång och det fick mig att bli helt avskräckt. Vi skulle åka 10 mil och bilen var nyladdad. Vi fick åka i 80 på motorvägen för att förhoppningsvis komma fram utan att behöva ladda för att det drog mindre att köra långsammare. Väl där fick vi parkera en lång bit ifrån dit vi skulle och bilen skulle förhoppningsvis vara färdigladdad när vi skulle åka hem igen. :eek: Jag fattar att man får anpassa och planera sin körning på ett annat sätt, men det var ju inte så att den resan fick mig att ändra åsikt om elbilar. Jag var redan mycket skeptisk till elbil innan. Både för vår del, men också för bilar i stort.

Som jag skrev så förstår jag att det lär variera. Jag har läst både och tidigare.

(Och ja, i mitt fall kvarstår ju andra avgörande punkter/problem tyvärr i vilket fall.)

Lite mer slits de generellt iom att de har ett batteri på 300-500 kg. Tyngd sliter liksom fullproppade hantverksbilar också har hårdare slitage.

Jag har dock haft samma dubbdäck i 4 år och de är fortfarande fina nog att hänga med tills de ska kasseras av ålder så allt är relativt.

Jag kör golf altrack dieselbil. Orkar inte ha ångest över vad som kan eller inte med dieselpriset. Köpte den för strax över 200 000 och har billån upplagt på 5 år. Kör drygt 3000 mil om året. Enligt mätaren ligger den på runt 0.47 l/mil.
Svinnöjd. Framförallt vill jag aldrig ha en enbart framhjulsdriven bil igen. Klart att det finns roligare bilar att köra, men det finns betydligt värre med. Många av de som nämns i tråden passar inte mitt liv att leva enbart på komfortkänslan.

Jag har bara åkt med en elbil en gång och det fick mig att bli helt avskräckt. Vi skulle åka 10 mil och bilen var nyladdad. Vi fick åka i 80 på motorvägen för att förhoppningsvis komma fram utan att behöva ladda för att det drog mindre att köra långsammare. Väl där fick vi parkera en lång bit ifrån dit vi skulle och bilen skulle förhoppningsvis vara färdigladdad när vi skulle åka hem igen. :eek: Jag fattar att man får anpassa och planera sin körning på ett annat sätt, men det var ju inte så att den resan fick mig att ändra åsikt om elbilar. Jag var redan mycket skeptisk till elbil innan. Både för vår del, men också för bilar i stort.
Det finns ju en väldigt stor variation gällande elbilars räckvidd. Det du beskriver låter inte särskilt representativt. Finns elbilar idag som på pappret går över 80 mil på en laddning. Nu är det nya och dyra modeller, men säger ju ändå ngt om hur fort utvecklingen går framåt.
Många kan snabbladda, så det går snabbt och smidigt att fylla på under resans gång. Ingen jag känner med elbil ligger och puttrar långsamt för att öka räckvidden, tvärt om är ju många elbilar rena sportbilar att köra så det brukar snarare kunna gå fort🤪

Man måste inte gilla elbil, men bli inte avskräckt av ett sådant skräckexempel😊

Tycker förövrigt att många elbilar ser så oaerodynamiska ut? Jag är ingen fysiker direkt men vet ett och annat om racingbilar och tycker det måste gå åt onödigt mycket energi bara pga karossen utformning.

Vi har en hybrid och en bensinbil, men när det blir dags att byta kommer vi att övergå till 100 % el.
Jag tänker på koldioxidutsläpp från konventionella bilar, och det känns helt ärligt inte bra att köra omkring med förbränningsmotor när det finns utsläppsfria alternativ.

Nej jag tycker inte det? Tycker elbilar (generellt) utmärker sig
Håller med. Jag upplever många som väldigt kantiga i sin utformning, men det håller kanske på att ändra sig.
Spännande hur olika man kan tycka. Jag tycker att elbilar oftast ser otroligt aerodynamiska ut, som tesla tex, var och varannan bil är mer eller mindre lik numera känns det som - just av den anledningen. Vilka bilar tänker ni på som är elbilar och inte aerodynamiska?

Spännande hur olika man kan tycka. Jag tycker att elbilar oftast ser otroligt aerodynamiska ut, som tesla tex, var och varannan bil är mer eller mindre lik numera känns det som - just av den anledningen. Vilka bilar tänker ni på som är elbilar och inte aerodynamiska?
Rent generellt verkar det som om bildesigners tycker att den droppformade aerodynamiska formen är lika ute som blandband på kassett.

Idag ska det vara höga kantiga fronter som kan platta till vilken kronhjort, i sin strävan av att fullfölja SUV-idealet.
Diesel, bensin, el - alla är dem lika.

Tesla är fruktansvärt ute 2025.06.28.
Alla som tidigare attraherades av Tesla och Musks framsynthet, hatar den utdaterade bakåtsträvaren Elon idag.

Senast ändrad:
IMG_8516.webp

Lite mer slits de generellt iom att de har ett batteri på 300-500 kg. Tyngd sliter liksom fullproppade hantverksbilar också har hårdare slitage.

Jag har dock haft samma dubbdäck i 4 år och de är fortfarande fina nog att hänga med tills de ska kasseras av ålder så allt är relativt.

Att tyngd sliter är jag väl medveten om. Kan ändå vara värt att ha i åtanke om en behöver en lite större modell på bil och kör mycket. Det är bara en iakttagelse, som sagt. Jämför jag t ex VW id3 med Ford Kuga (el/etanol-hybrid, större modell än id3), så slits elbilarnas däck synbart (utan att mäta eller nåt) mer. De körs många mil men det är bilens egen vikt som sliter mer på just "mitt" exempel, elbilarna körs inte med en massa extra last.

Lånar min egen knapp: Jag kör id3 en hel del till vardags och gillar dem ändå överlag! Våra är bakhjulsdrivna vilket är pluspoäng imo. Rymliga invändigt trots att det är en mindre bil (imo). Helt okej trevlig att köra. Men, stort men, trots det ingen hit när det blir mycket snö - de kör fast där mina "gamla bakhjulsdrivna skruttbilar" samtliga tagit sig fram utan större problem. Det är också en nackdel för mig - jag föredrar helt klart att köra manuellt när det är vinterväglag (vi har bara automater på jobbet). I synnerhet när jag drar släp. Det gör skillnad att kunna växla ner vid behov.

Senast ändrad:
(Jag sågar inte elbilar överlag eller för alla. Jag delar bara min egen erfarenhet, och konstaterar att för mig och mina behov finns det än så länge nackdelar som tyvärr överväger. För mig. Tycker också att transport etc är ganska intressant att diskutera, det är trots allt problematik som påverkar många på olika sätt. Egentligen är väl den bästa/mest miljövänliga lösningen färre fordon och minimalt med körning, kanske, men det tror jag är en utopi - åtminstone i vår del av världen.)

Biogas tycker jag också är ett intressant alternativ. Men lite liknande problematik där - verkar överlag dra relativt mycket (men gasen är också relativt billig, åtminstone där jag ser priset) och tyvärr finns det ju färre ställen att tanka på (åtminstone där jag rör mig).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka