Bilar, bilar, bilar...

Bukefalos 30 år!

Red_Chili

Trådstartare
Jag läser om bensinpriser. Om två år träder någon ny EU-lag i kraft som innebär att oavsett styrande parti i Sverige så kommer bensinpriserna öka. Förvisso "bara" några kronor per liter, eventuellt. Men jag läser på flera sidor att om fem år, då kan det vara så att bensinen kostar ca 35kr/litern. Det är massor. Och skatten på bensinbilar (och hybrider) ska visst gå upp också.

Eftersom jag har hundar och måste kunna ta mig till veterinär oavsett tidpunkt, det inte ens är tillåtet med hund(ar) på all kollektivtrafik hela tiden osv så behöver jag verkligen ha tillgång till en bil, även om det såklart i vardagen går att göra sitt bästa för att ta sig fram på andra sätt. Jag hoppas tex på att kunna köpa en elcykel och (förutom mitt i smällkalla vintern) kunna cykla till jobbet de dagar då hundarna inte ska med.

I dagsläget är sambons bil en bensinbil. Den drar ca 0,5L/milen, men är i minsta laget och det har länge känts lockande med något lite rymligare, just eftersom vi nu är två pers + tre stora hundar i denna lilla bil när vi åker någonstans. Ska vi handla på vägen hem, ja då blir jag sittande i passagerarsätet med matkassar inklämda vid fötterna :D

Men hur ska man tänka? Ska man behålla den lilla bensinsnåla och hoppas att den framöver klarar sig från större reparationskostnader? Ska man köpa en "ny" (begagnad) bensinbil eftersom de går att hitta för billig prislapp? Kan man ens köpa en billig elbil?

När är rätt läge att sälja nuvarande bilen? Nu, innan den tappat i värde? Senare, i hopp om att elbilar blivit billigare?

Ni som behöver bil, hur tänker ni kring det här med bilköp?

Jag läser om bensinpriser. Om två år träder någon ny EU-lag i kraft som innebär att oavsett styrande parti i Sverige så kommer bensinpriserna öka. Förvisso "bara" några kronor per liter, eventuellt. Men jag läser på flera sidor att om fem år, då kan det vara så att bensinen kostar ca 35kr/litern. Det är massor. Och skatten på bensinbilar (och hybrider) ska visst gå upp också.

Eftersom jag har hundar och måste kunna ta mig till veterinär oavsett tidpunkt, det inte ens är tillåtet med hund(ar) på all kollektivtrafik hela tiden osv så behöver jag verkligen ha tillgång till en bil, även om det såklart i vardagen går att göra sitt bästa för att ta sig fram på andra sätt. Jag hoppas tex på att kunna köpa en elcykel och (förutom mitt i smällkalla vintern) kunna cykla till jobbet de dagar då hundarna inte ska med.

I dagsläget är sambons bil en bensinbil. Den drar ca 0,5L/milen, men är i minsta laget och det har länge känts lockande med något lite rymligare, just eftersom vi nu är två pers + tre stora hundar i denna lilla bil när vi åker någonstans. Ska vi handla på vägen hem, ja då blir jag sittande i passagerarsätet med matkassar inklämda vid fötterna :D

Men hur ska man tänka? Ska man behålla den lilla bensinsnåla och hoppas att den framöver klarar sig från större reparationskostnader? Ska man köpa en "ny" (begagnad) bensinbil eftersom de går att hitta för billig prislapp? Kan man ens köpa en billig elbil?

När är rätt läge att sälja nuvarande bilen? Nu, innan den tappat i värde? Senare, i hopp om att elbilar blivit billigare?

Jag kan inte hitta någon elbil som inte är svindyr där jag, sambon och hundarna får plats i så vi kommer nog köpa en disel/bensinbil framöver, vi får inte riktigt plats i vår nuvarande bil. Kikar på volvo med stor baklucka.

Jag köpte en nyare dieselbil i vintras. Jag orkar inte tänka på alla regler som kanske kommer eller inte kommer. Det får vi ta då. Oavsett kommer de inte förbjuda dieselbilar inom de närmsta 20 åren och även om det blir dyrare att köra dem, så får man väldigt mycket diesel (eller bensin) för inköpspriset av en elbil.

Jag hade önskat att jag hade haft råd med en större elbil, men det har jag inte, så det får vänta. Ska köpa ny häst istället!

Jag kan inte hitta någon elbil som inte är svindyr där jag, sambon och hundarna får plats i så vi kommer nog köpa en disel/bensinbil framöver, vi får inte riktigt plats i vår nuvarande bil. Kikar på volvo med stor baklucka.
Jag har börjat inse att det jag vill ha är en gammal "volvolåda", typ en gammal kantig V70, eller en 740 kombi :p Men såklart modern nog att ha AC, och så vill jag ha den bensinsnål också och alla volvos jag tittat på har varit ungefär motsatsen. Men det där bagageutrymmet alltså..! Vill ha.

Vi går lite i samma tankar, och funderar på att byta ut V70n.. men till vad?
Har en SUV som kommer behållas så dragbil finns. Mannen gillar dock att cykla så dragkrok ett krav. Två barn som ska få plats bak, vill ändå ha lite lastutrymme också.
Pendlar typ 4 mil så elbil är helt klart på listan. Men ska man ha ren el? Hybrid? Finns något som inte är dödsdyrt?

Vi går lite i samma tankar, och funderar på att byta ut V70n.. men till vad?
Har en SUV som kommer behållas så dragbil finns. Mannen gillar dock att cykla så dragkrok ett krav. Två barn som ska få plats bak, vill ändå ha lite lastutrymme också.
Pendlar typ 4 mil så elbil är helt klart på listan. Men ska man ha ren el? Hybrid? Finns något som inte är dödsdyrt?
Svarar lite allmänt.

Marknaden för begagnade elbilar har verkligen ökat de senaste åren. Sen går det nog inte att hitta lika billiga begagnade elbilar som bensin/dieselbilar, så det beror helt klart på hur mycket man har råd med.

Vi gick över till hybrid för fem år sedan och sedan elbil för två år sedan. Kommer aldrig gå tillbaka till fossilbil igen. Vi laddar hemma och kör i sådan omfattning att det går ihop sig ekonomiskt, men sedan elbilspremien försvann så gör det väl knappast det längre. Det enda egentliga skälet jag ser att köra fossilbil, förutom det ekonomiska så klart, är om man behöver köra med tungt släp. Otroligt få bilar som klarar det.

I början av nästa år kommer förhoppningsvis nya elbilspremien. Det är väl inte helt klart hur den ska utformas, men blir ändå stor skillnad mot innan. Nu ska den bara riktas mot hushåll som har upp till en viss inkomst och utanför storstadsregionerna. Det kan man ju hoppas kompenserar och gör det möjligt för fler att välja elbil.

Köper man en diesel så kan man ju hoppas att hvo100 sprider sig utanför storstäderna och sjunker i pris på sikt, vet inte hur troligt det är dock, det är ju konkurrens om biobränslen också.

2022 var diselpriset uppe på 28.52, så 35 kronor litern om några år känns egentligen inte helt orimligt alls.

Det finns ju elbilar i lite olika prisklasser, beroende på vad ni har för behov. Vad skulle budgeten ligga på?
För mig är det självklart att gå över till el så snart det är möjligt. Jag hade dock inte råd med den typen av elbil jag behövde vid förra bytet, så jag valde hybrid och hoppas att nästa bil ska kunna bli ren elbil.

Jag har börjat inse att det jag vill ha är en gammal "volvolåda", typ en gammal kantig V70, eller en 740 kombi :p Men såklart modern nog att ha AC, och så vill jag ha den bensinsnål också och alla volvos jag tittat på har varit ungefär motsatsen. Men det där bagageutrymmet alltså..! Vill ha.

V70 med en diselmotor är inga dåliga bilar.

Min stora xc70 D5 automat drar 0,5 när jag pendlar. Sen drar den mer i stan såklart 🙈
Fördelen är att den bara går o går o går.
En behöver inte ha den största motorn eller automat så kanske de blir billigare?

Jag har två dieselbilar i dagsläget, en hundbil (Caddy Maxi Life) och en ”civilbil” (Mini). När det blir dags att byta ut Minin kommer jag nog sikta på en elbil om det är ekonomiskt försvarbart, alternativt en hybrid.
Använder den framförallt till och från jobbet samt för vardagsresor utan hund, och jag hade kommit långt på en hybrid som går 5-6 mil på el.

Kommer inte byta ut min hundbil förrän jag absolut måste dock, den är oslagbar för sitt syfte.

Jag kör med bensin och håller mig till bilar från 90 och 00 talet. Nya bilar har så mycket teknik att det ju är som en mobil och är omodern som 5 år.

Vad som händer med priset på drivmedel kan jag inte göra något åt men hoppas på att E85 blir E100 eller att Sverigebränsle som S pratar om tar fart.

Jag har en Peugeot Partner just nu. Billiga på andrahandsmarknaden, gott om billiga reservdelar och drar väldigt lite diesel. Till skillnad från andra skåpbilar i samma stoleksklass är den 2 m lång i skåpet (går att sova i vid behov), och har plats för 2 passagerare (om de inte har så bred rumpa 😬). Många smarta lösningar för förvaring osv, men comforten är lite sämre än tex Caddy.

En gång skåpbil, alltid skåpbil. Helt underbart med gott om plats för hundarna och lätt att hålla behaglig temperatur i bilen sommartid.

Håller mig till äldre bensin alt dieselbilar, återstår att se hur det ser ut om några år...Får ta det då...Tror ändå inte på nån framtid för elbilen, ser ju redan nu inte särskilt lysande ut...

Svarar lite allmänt.

Marknaden för begagnade elbilar har verkligen ökat de senaste åren. Sen går det nog inte att hitta lika billiga begagnade elbilar som bensin/dieselbilar, så det beror helt klart på hur mycket man har råd med.

Vi gick över till hybrid för fem år sedan och sedan elbil för två år sedan. Kommer aldrig gå tillbaka till fossilbil igen. Vi laddar hemma och kör i sådan omfattning att det går ihop sig ekonomiskt, men sedan elbilspremien försvann så gör det väl knappast det längre. Det enda egentliga skälet jag ser att köra fossilbil, förutom det ekonomiska så klart, är om man behöver köra med tungt släp. Otroligt få bilar som klarar det.

I början av nästa år kommer förhoppningsvis nya elbilspremien. Det är väl inte helt klart hur den ska utformas, men blir ändå stor skillnad mot innan. Nu ska den bara riktas mot hushåll som har upp till en viss inkomst och utanför storstadsregionerna. Det kan man ju hoppas kompenserar och gör det möjligt för fler att välja elbil.

Köper man en diesel så kan man ju hoppas att hvo100 sprider sig utanför storstäderna och sjunker i pris på sikt, vet inte hur troligt det är dock, det är ju konkurrens om biobränslen också.
Ja och dragbilen kommer vi behålla, men bor på landet så behöver två bilar.

Inte satt någon budget än men känns konstigt att köpa fossilbil om man ska ha ny bil.. Men elbil kräver laddstolpe så tillkommer kostnad för den.

Jag har en Peugeot Partner just nu. Billiga på andrahandsmarknaden, gott om billiga reservdelar och drar väldigt lite diesel. Till skillnad från andra skåpbilar i samma stoleksklass är den 2 m lång i skåpet (går att sova i vid behov), och har plats för 2 passagerare (om de inte har så bred rumpa 😬). Många smarta lösningar för förvaring osv, men comforten är lite sämre än tex Caddy.

En gång skåpbil, alltid skåpbil. Helt underbart med gott om plats för hundarna och lätt att hålla behaglig temperatur i bilen sommartid.
Jag borde nog kika på något liknande. Att kunna sova i bilen hade nog gjort sambon lite mer villig att fundera på något sådant :p

Finns inte en chans att jag kommer ha råd att köpa en elbil som får dra + att jag inte har möjlighet att ladda hemma.
När leasingen på min bil går ut lutar det åt en Dacia Duster, verkar få mycket bil för pengarna och jag behöver inget fancy.
Nu snyltar jag på min morbrors bil men det vill jag inte göra resten av hästens liv 😅
Kommer bli bensin iom att jag sällan kör mer än max 2 mil.

Ja och dragbilen kommer vi behålla, men bor på landet så behöver två bilar.

Inte satt någon budget än men känns konstigt att köpa fossilbil om man ska ha ny bil.. Men elbil kräver laddstolpe så tillkommer kostnad för den.
Ja, ska man köpa ny bil så hade jag absolut köpt el. Är ganska off marknaden så kan inte direkt ge några tips. För ett par år sedan valde vi mellan Peugeot E-2008(?) och Kia Niro. Det blev en Kia Niro till slut och vi är nöjda med den.

Laddstolpe krävs men är ju en engångskostnad och du kan ju få bidrag till hälften.

Jag är super nöjd att bytt Volvon mot en Kia Ev9. månads kostanden för drivmedel har minska mycket. från ca 3500-4000kr till ca 500-1000 kr månaden. nu har jag ett väldig bra avtal för laddning men vill inte går tillbaka till en fossil bil.

Beroende på vad man behöver bilen till så finns det billiga, begagnade elbilar.
En MG 5 (kombi) som är 2 år gammal, gått 4000 mil, har 5 års nybilsgaranti kvar kan man få för strax över 200 000:-. De har en räckvidd på 35 mil.
Det tycker inte jag är dyrare än en fosilbil.

Jag kör själv en MG 4 och den ligger omkring 200 000:- redan efter nått år.
Men visst, det är inga dragbilar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka