Bukefalos 28 år!

Bilde rpå lösdrifter och lösdrifter i småland?

gadriel

Trådstartare
Efterlyser lite bilder på lösdrifter (väldigt svårt att hitta har jag upptäckt), ska bara ha dem själv som inspiration.

Sedan undrar jag om ngn vet om det finns några lösdrifter i småland som fungerar bra. Hade gärna velat åka och titta på lite olika lösningar i sommar. :)
 
Vi har våra på lösdrift och här är lite blider från den. den är godskänd för tre hästar + hö. Vi kommer att flytta hästarna i sommar oh bygga en ny då vi inte tyvär kan arendera markan längre.
 
mitt utestall

Här är mitt utestall. Det är på ca 40 m2 och är byggt av mig och pappa. Vi har dränerat och lagt massor med grus. Det är gjutna plintar och reglat. Har nu spikat på locken på panelen. Det är ett plank utanför så att insekterna stannar kvar ute. Inne finns vattenflottören så inget mer springande med vatten.
På bild är Ganzir, arab född 2002 och hans :bump:mamman Gayonova.
 
Ser fint ut. Å vilka fina hästar !
Hm...så du har också bara grus till underlag? Har funderat på det, det är ju så himla dyrt att gjuta.
 
Fast vi bor i Uppland....

Jag skulle inte vilja ha gjutet. Då dräneras inte pisset bort. Varje vår så mockar jag ut allt. Under ligger gruset som jag vattnar med vattenspridaren och torkar sedan en vecka. Efter det är det bara och kratta, lägga på nytt grus där det är gropigt. Sedan på sommaren har jag inte halm. Men på vintern mockar jag varje dag. Just nu har jag bara halva ströat för de är bara tre pållar och står på stall på nättera. Mest för att de äter så olika mycket. :bump:
 
Re: Fast vi bor i Uppland....

Men vad säger miljönämnden om det? Inte ås uppskattat med massa kväve i marken. Annars låter det j ujättebra. Som sagt..billigare också. Hade också tänkt att ha bädd som mockas ut med maskin på våren. På sommaren ska de inte gå i samma hage. Bra att byta för inälsparasiternas skull.
 
Tänker nog inte fråga heller!

Tja, det blir ju inte mycket urin som rinner ner egentligen. Det mesta tar bädden. Jag är nog lite pedant kanske....

Man behöver ju inte ha gödselplatta om man inte har verksamhet eller under ett visst antal hästar. Så varför måste man då ha betonggolv. Tror det står "hårdgjort underlag". Äh jag vet inte.

:bump:
 
hihi!
då kan jag ju ta tillfället i akt och länka till bild på min lösdrift! ännu ingen elvattenkopp eftersom den har en trasig koppling...
http://www.angelfire.com/ma2/emindy/losdrift.html

Jag har betong under bädden, men skulle nog vilja ha grus istället för att förbättra dräneringen lite
Men det är kanske bra för bäddens skull att underlaget är stabilt?
 
Re: Tänker nog inte fråga heller!

jo det är ju sant. Ska höra vad min pojkvän tycker om det. Blir ju iaf billigare också.
 
TAck!
mmm..ska nog köra på grus då. :) Tror att bädden blir stabil i vilket fall om man inte bökar sönder den.
 
Jag vet då en kompis som hade grusunderlag i boxarna och sedan spån ovanpå det.
Blev jättebra!
 
Tack!
Du har verkligen jättefina hästar! Jobbade med turridning på islandshästar 1 år för ngt år sen. De är verklgien helmysiga. :)

Köldridåer har jag också funderat på. Hur blir det med kondenseringen med plåttak?
 
ja då borde det nog funka...
Har ju en pojkvän som kan fixa till en bra grund iaf, han är utbildad grävmaskinist. och tillgång till maskiner finns också. :)
 
japp
eller snarare, hon är av den rasen
men oregistrerad och ej travtränad

några tvivel?
 
Plåttak

Vi har plåttak på vårt utestall. Kostade på med sådan som ser ut som tegel..

Men under det så sitter det en speciell plåttaksplast. Den kostade visserligen ganska mycket men man ser att den gör resultat. Sedan har vi öppet mellan väggen och själva takfoten där luften strömmar fint igenom. Men där har jag satt myggnät från Biltema som inte kostar många kronor.

Med en plankvägg framför ingången så går inte mygg och annat ohyra in särskilt mkt.

Avundsjuk på grävmaskinisten, kan jag få låna en sådan????

:bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 440
Senast: WBanna
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 394
Senast: sthu
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp