Bilder från systemkameror här tack!

Sv: Bilder från systemkameror här tack!

*kl*
Tack alla som svarat,nu hade gubben vart iväg innan jul och köpt en kamera utan att jag va med,det blev en Nikon D60,nu ska man bara försöka lära sig kameran oxå:p

Tack så mycket!

Tamron-objektivet köpte jag på Mediamarkt för 1700 kr. Det har autofokusmotor, vilket man måste ha om man ska kunna använda autofokusen, då d60 inte har någon egen motor för det. Det är ett bra objektiv att börja med som teleobjektiv. Relativt billigt och man kommer nära. Nackdelen med det billiga är att det kräver mycket ljus. Men bilder ute i dagsljus funkar utmärkt.

Med kitobjektivet och sportläget kan du fota rörliga objektiv o få skarpa bilder. Jag använder oftast det läget när jag ska dra av några bilder lite snabbt.

Jag gillar min kamera skarpt. Om nåt år kommer jag nog uppgradera mig, men tills dess funkar den här utmärkt! :) Den är lätt att lära sig, det finns till o med hjälptexter i menyerna :)

Nu är det dessutom väldigt bra priser på d60!

okej, tack för svaret =)
läste något svar som en tjej skrev som nyss köpt en d60, hon var besviken på att den inte tog bättre kort för så många tusenlappar.
korten var inte så skarpa när det var mulet väder, är det så? blir korten "oskarpa" med kitobjektiven när det är mulet?
har funderat lite på en d80 nu :p
bara att lägga på någon tusenlapp, vad är det som är bättre med den isånnafall?
var det inte något med autofokus"grej" :D som inte fanns i d60:n eller nått..
förlåt att jag är lite rörig =P
vill så gärna ha en systemkamera då jag älskar att fota (spec. djur, t.ex. hästar) och jag tänkte då att det kanske var lika bra att spara vidare till en d80 istället för att köpa en d60 o bli lite besviken på den...

Nikon D80
objektiv 18-55
inställning: landskap

Landskapstest017-1.jpg

okej, tack för svaret =)
läste något svar som en tjej skrev som nyss köpt en d60, hon var besviken på att den inte tog bättre kort för så många tusenlappar.
korten var inte så skarpa när det var mulet väder, är det så? blir korten "oskarpa" med kitobjektiven när det är mulet?

Blir man besviken är det snarare så att det är läge att lära sig kameran och förstå vilka inställningar som behöver ändras för att bilderna ska bli skarpa.

Då har hon nog som Madick skriver inte lärt sig inställningarna ordentligt. Kan man inte fota i gråväder med en d60 så kan man det nog inte med en d80 heller.

okej :D
frågan är om jag kan fixa inställningar..
jag är inte direkt oteknisk men kamerainställningar kan jag inget om :crazy:

tycker ni jag ska satsa på en d60 med kitobjektiv o så då?
till att börja med förstås..

okej :D
frågan är om jag kan fixa inställningar..
jag är inte direkt oteknisk men kamerainställningar kan jag inget om :crazy:

tycker ni jag ska satsa på en d60 med kitobjektiv o så då?
till att börja med förstås..

Det är ju det som är vitsen! Att man ska lära sig :idea:
d60 har färdiga program, men går även att ställa helt manuellt. Jag tycker det är en utmärkt kamera att börja med. Sen läser man allt man kommer över på nätet och lär sig mer hela tiden. :)

Jag har nog börjat med en sån. (eller, det är ju precis vad jag gjort själv :rofl: )

okej =)
så du tycker jag ska satsa på en d60? känns lite fööör mkt o köpa en d80, även om jag ångrar att jag inte väntade till en d80 istället för en d60 ;)

Jag skulle börja med en D60 och lägga mer pengar på objektiv. De kan du ju använda på senare kamerahus när du väl känner att du vill uppgradera dig.

*kl*

Fler än jag som har problem med sportläget på D80? på min är slutartiden lika lång som i nattläge så alla bilder blir suddiga. Ska åka tillbaka med den i morgon och se vad dom säger. *suck* har jag otur så får jag lämna in den på lagning och vänta en evighet på att få tillbaka den igen.

Kan det vara så att ljuset inte räcker till, att även på största bländare kan inte tiden bli snabb nog?

Kan det vara så att ljuset inte räcker till, att även på största bländare kan inte tiden bli snabb nog?

Japp det var det som var problemet :) tur att man frågar innan man kör in till butiken och gör bort sig totalt :o

Har nu lärt mig att det måste vara otroligt bra ljus för att just det läget ska funka.

Och med största bländaren så menar du minsta f/ tal? för det är väll så att ju mindre tal desstu större bländare?

Senast ändrad:

sport, som i solindränkt fotbollsplan ungefär, så ja :) eller så har man ett ljusstarkt objektiv :)

http://Emilila.bilddagboken.se/p/show.html?id=312252771&directlink=1

62015_1230546471.jpg

åh vad trött jag blir!
köpte ju min Nikon igår, och då skulle det ingå bl.a. en blixt som egentligen skulle kosta 1179:-
den fick man dock beställa från Nikons hemsida, bara att välja blixten och skriva in sitt serienummer sa han.
när jag kom hem fattade jag självklart inte hur jag skulle göra, så skrev ett mail till Nikon där jag förklarade att jag köpt en d60 tidigare idag och skulle få med en blixt men inte visste hur jag skulle göra.
idag ringer en tjej och säger att erbjudandet om blixten gick ut den 25:e :eek::cool::crazy:
så nu ska jag ringa till killen på expert, men vad ska jag säga?
han sa ju att det skulle ingå en blixt...men nu kommer jag ju inte få en säkert.

så nu ska jag ringa till killen på expert, men vad ska jag säga?
han sa ju att det skulle ingå en blixt...men nu kommer jag ju inte få en säkert.

Du ska säga att om han lovat att det ska ingå en blixt så ska det göra det också. Det är bara för dem att fixa en blixt till dig.

nu får jag min blixt trots allt :p:idea:
här är lite bilder jag fotade igår på nyårsafton, på raketer.

25416215.jpg

25416228.jpg

25416234.jpg

25416241.jpg

25416248.jpg

Några bilder jag tagit, använder en Nikon D70s och 80-200/2,8 på dom flesta bilderna.

24739883.jpg

24418427.jpg

23982279.jpg

20894803.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sett väldigt vackra foton på hundar i diverse trådar här på Hund.:love: Och jag kommer inte ens i närheten med att lyckas fota...
Svar
11
· Visningar
1 024
Senast: Red_Chili
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 906
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka