Bilder från systemkameror här tack!

Sv: Bilder från systemkameror här tack!

fotade lite i stallet igår, så här kommer lite hästbilder.
Har en Nikon d60 med kitobjektivet Nikkor (?) 18-55

26936085.jpg

26936165.jpg

26936190.jpg

26936232.jpg

26936241.jpg

26936016.jpg

kommentera gärna!

Lägg ut dom i Fototråden på ÄU om det är kommentarer du vill ha:)

Nikon D80:

nikkor 18-55

Sigma 70-300

Sigma 70-300 (inne i globen)

Sigma 70-300 (inne i globen)

Var precis i USA och köpte där en ny kamera. En Sony A350. Objektiv 3.6-6.6/18-70.

Anledningen till att jag köpte den var för att jag är ofta på internationella tävlingar, både inomhus och utomhus och min andra kamera tar suddiga bilder vid hoppning. I alla fall så pratade jag med flera försäljare i olika affärer och alla rekommenderade denna nya Sony A350 SLR kameran.

Nu kommer jag hem och tittar på bilderna från världscupfinalen och när jag tagit en bild från sidan på en ryttare och häst som hoppar är de suddiga. Blir så sur. Provade både med automatisk inställning och sport inställning. Satt bara några rader från hinderna. Vad gör jag för fel????

De flesta andra bilder jag tagit har blivit väldigt bra. Blommor på nära håll, bilder på kvällen, hästar som hoppar tagit framifrån blir också bra, berg på långt håll blir också bra. Bara inte hästar som hoppar.

Hjälp!

Automatisk inställning blev ju inte heller så bra. Imorgon ska jag och fota min unghäst som ska tävla utomhus för första gången så jag vill verkligen inte paja bilderna. Så klart är han första start så jag hinner inte öva på andra hästar innan. Vad är bästa inställningen för en amatör? Blir automatisk inställning bra?

Jag ska gå på en fotokurs så jag lär mig men hinner inte lära mig så mycket innan morgondagen.

Jag har också en Sony 350 och sport inställningen är klockren utomhus så du kan nog lugnt använda den och även Auto om du vill (stora skillnaden dem emellan är ju att du m Sport kan ta flera snabba bilder i följd)

Jag har också testat inomhus med Sport och vissa bilder blir kanonfina och andra jättesuddiga, de som blev suddiga var i regel bild 3 el 4 när jag tog i snabb följd och hästen hade rört sig närmare mig, då jag inte lät kameran fokusera om tillräckligt och det därför blev suddigt.

Har inget riktigt bra tips om hur man lättast fixar till detta- det är bara att testa sig fram -i mitt fall är jag 100% säker på att det är "skit bakom spakarna" då jag inte har lärt mig kameran ordentligt än...

LYCKA TILL!

Och hittar du något smart sätt att få kanonbilder vid hoppning så får du gärna dela med dig...Just nu blir mina bilder mest bra på ren tur och snygga & samarbetsvilliga motiv...

Vad bra med en som har samma kamera som jag. Ska definitivt prova Sport inställningen imorgon och hoppas verkligen att de blir bra. Sen har jag ju hela sommaren på mig att öva så att de även blir bra inomhus.

Samma sak, om du kommer på hur man får fina bilder inomhus vid större tävlingar där man inte sitter så närma hindren så skriv tillbaka.

Jag skrev fel: Objektivet är 3.5-5.6

Vi har vår nästa tävling utomhus...så det har löst sig av sig själv:devil:

Men jag tänkte glida med en hoppträning för min gamla tränare och fota lite så förhoppningsvis kommer jag på något bra:idea:

För ridhusbilder låter det som ett alldeles för ljussvagt objektiv.

Vad behöver man för objektiv? Är ny på det här så all info är välkommen.

Det var bra ljus på världscupen i Las Vegas (för att vara inomhus) men det blir ju ändå några meter till hindret fast att man bara satt på rad 8. Såg att alla de professionella fotograferna hade jättelånga objektiv.

behöver är en fråga om smak, men iom att du har en sony (minolta, sony köpte upp konica minolta och satte sitt namn på deras kameror, så alla minoltaobjektiv med rätt infästning passar på din kamera) så röstar jag på Minolta 135mm STF, helt underbar glugg, skarp och har världens vackraste bokeh (fritt översatt, vältecknad suddighet, oskärpa).

... utomhus ...

Blir automatisk inställning bra?
Kör på sportläget och följ hästen med kameran, lås inte fokus på hindret. Fokusera på hästen hela tiden, så borde bilderna bli skarpa. (jag gjorde fel första gången, gjorde som jag gjort med andra kameran o bilderna blev skit)

*knapplån*

Ni som fotograferar mer avancerat, utöver amatörbilder. Man får ju oftast med ett 18-55 mm objektiv, vad använder ni det till? Jag kommer absolut inte fram till någon användning för den.

Kör på sportläget och följ hästen med kameran, lås inte fokus på hindret. Fokusera på hästen hela tiden, så borde bilderna bli skarpa. (jag gjorde fel första gången, gjorde som jag gjort med andra kameran o bilderna blev skit)

I Las Vegas så låste jag definitivt fokus på hindret och väntade tills hästen kom och sen knäppte jag av. Kanske därför det blev skit. Ska prova att följa hästen imorgon. Rapporterar imorgon kväll om det hjälpte.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sett väldigt vackra foton på hundar i diverse trådar här på Hund.:love: Och jag kommer inte ens i närheten med att lyckas fota...
Svar
11
· Visningar
1 024
Senast: Red_Chili
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 906
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka