Bilder från systemkameror här tack!

Sv: Bilder från systemkameror här tack!

23336_1234297837.jpg

16046_1231185858.jpg

27689_1232571320.jpg

Nikon D60.

_TNA0255-2.jpg

Nikon D700 med Nikkor 50 1,4G.

Iso 1600.

kl

Här kommer lite bidrag från mig. Hästbilder eftersom det är det jag fotar oftast
Samtliga bilder är fotade med min nikon D80

objektiv: 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor
egentligen mitt semesterobjektiv. Men det funkar till hästar också, ute, vid bra väder
DSC_0074.jpg

objektiv: samma
DSC_0125.jpg

lägger in några bilder från ridhus också eftersom det diskuterades.
Objektiv: 50mm f/1.8D AF Nikkor super objektiv för en struntsumma
DSC_0073.jpg

objektiv samma
DSC_0048.jpg

objektiv:samma
DSC_0157.jpg

objektiv: samma
DSC_0016.jpg

objektiv:samma
DSC_0050.jpg

oj nu blev det många men, jaja :D
hoppas det går bra ändå

härliga bilder.... 50mm på D700 måste kännas alldeles perfekt!!!
Jag har 50/1.4G på D300 och tycker sisådär om brännvidden.

härliga bilder.... 50mm på D700 måste kännas alldeles perfekt!!!
Jag har 50/1.4G på D300 och tycker sisådär om brännvidden.

Tackar! Är du snäll så kanske du kan få testa.. ;)

Körde själv Sigmas 30 1,4 väldigt mycket på min D80 innan då jag tyckte 50mm på aps-c blev lite långt. 30 var betydligt mer användbart då.

Du får skaffa dig en 35:a sen när de kommer ut, du lär nog inte bli besviken... ;)

Delvis KL*

Är det värt att köpa ett Nikkor 50mm f/1.4 istället för ett Nikkor 50mm f/1.8?
Är det stor skillnad?

:bump:

Jag har Nikon 50 1,8, och Sigma 30 1,4. Jag måste säga att jag tycker att det är rätt stor skillnad på 1,8 och 1,4. Jag är dock så förtjust i Sigmat, att jag kommer att uppgradera mitt 50 1,8 till Sigmas 50 1,4. Det är aningen skarpare, aningen snabbare än Nikons. Det är även tyngre, vilket jag inte anser är en nackdel, men kanske är för dig.

Knapplån.

Canon EOS 1000 D, orginalobjektiv.

24448_1227389668.jpg

IMG_6229.jpg

87823_1233700326.jpg

Delvis KL*

Är det värt att köpa ett Nikkor 50mm f/1.4 istället för ett Nikkor 50mm f/1.8?
Är det stor skillnad?

:bump:

Om du jämför med nya 1.4G mot 1.8 så är det stor skillnad, framför allt i byggkvaliteten. 1.4G är MYCKET bättre byggt, och har en tätningsring vid fattningen, vilket gör den lite vädertätad. Detta är fördel om man har ett tätat hus också, så som D300, D700, D2(x), D3(x).
Bildkvaliteten är bättre hos 1.4G, men det som är negativt för mig är att den är ganska långsam. Visst, den har fått en AF-S (Silent Wave Motor), dock en micro-version av den. Vilket gör den långsammare än en "riktig" AF-S, som t ex 24-70 2.8 har. Fördelen å andra sidan är att objektivet i stort sett är ljudlöst när det fokuserar, samt att man kan använda manuell fokus när så önskas istället för att behöva ändra det på knappen på huset...

Har du ett 1.8 och tycker det fungerar bra tycker jag inte att det är värt att uppgradera, men vill du åt tystnaden och den manuella fokusen så kör hårt!

Jag äger ett Sigma 30 1,4, har inte jämfört den med 50 1,4G än men vad jag minns är de ungefär lika snabba, Sigman kanske är något snabbare men låter mer och känns inte lika pålitlig i fokuseringen. Dessutom är Sigman större, väger betydligt mer och är inte lika skarp. Bländar man ner till ~4 är de båda väldigt skarpa men Nikonet är nog skarpare ändå. Sigmas 50 har fått bra kritik, jag har dock inte testat själv så kan ej uttala mig som saken. Sigman är dock bra byggd, men då Sigma är ett tredjepartsmärke så kan det förekomma problem med fokuseringen... Jag fick skicka iväg objektiv + D80-huset för kalibrering förut, då objektivet backfokuserade ganska mycket. Har inte detta problemet alls med Nikons, men å andra sidan så kan jag justera sådant i kamerans menyer nu när jag har en D700.

---

edit: bidrar med en bild också.
Nikon D700 med ett Sigma 24mm F/1,8 macro.
_TNA0727-2.jpg

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

för att ställa allmän fråga:

De flesta verkar köra på ngn variant av Nion kamera. Är det ngn som har en Sony DSLR-A300 eller Sony A350 som kan tipsa om fördelar/nackdelar och skillnaden dem emellan? Vet att det skiljer sig i megapixel på dem men för övrigt? Prsiskillnaden är på ngn 100-lapp ungefär.

Har länge tänkt köpa mig en "systemis" men inte riktigt kommit till skott. Tanken har varit någon av Nikon D60-90 men jag nämnde det för min pappa som har en analog systemkamera med flera objektiv och de passar tydligen till Sonyn (han har varit i butiken och provat att det funkar:idea:) så nu är jag mer inställd på den (kan ju låna objektiven då om det behövs i början innan pengar till egna finns).

Kom på att jag kanske ska lägga ut några bilder här också.

Nikon D40 och (tror jag) 55-200
DSC_3157800.jpg

Nikon D300 och Nikon 50 1,8
081117245800.jpg

Nikon D300 och Sigma 30 1,4
800.jpg

Nikon D300 och Nikon 105 2,8 VR
DSC_5137800.jpg

Senast ändrad:

personligen ger jag inte mycket för sonys digitalkameror då jag älskar att fotografera i dåligt ljus och mörker, deras brusreducering och kapacitet på höga isonivåer är inte mycket att hänga i granen. visst, det är inte lika hemskt som hos olympus, men nikon och canon är marknadsledande på det.

dock, så säger du ju redan att du har en del objektiv som passar, så föregående uttalande är värt inget och mindre ändå, jag skulle köpt A300 ist för A350 på grund av att den är ljuskänsligare, mindre antal pixlar på en given yta. plus att den är billigare.

Kan bidra med några ridhusbilder. ^^

system001.jpg

system007.jpg

system005.jpg

Den sista är fotad i ett helt nedsläckt ridhus.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sett väldigt vackra foton på hundar i diverse trådar här på Hund.:love: Och jag kommer inte ens i närheten med att lyckas fota...
Svar
11
· Visningar
1 024
Senast: Red_Chili
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 906
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka