Bilder från systemkameror här tack!

Sv: Bilder från systemkameror här tack!

Var precis i USA och köpte där en ny kamera. En Sony A350. Objektiv 3.6-6.6/18-70.

Anledningen till att jag köpte den var för att jag är ofta på internationella tävlingar, både inomhus och utomhus och min andra kamera tar suddiga bilder vid hoppning. I alla fall så pratade jag med flera försäljare i olika affärer och alla rekommenderade denna nya Sony A350 SLR kameran.

Nu kommer jag hem och tittar på bilderna från världscupfinalen och när jag tagit en bild från sidan på en ryttare och häst som hoppar är de suddiga. Blir så sur. Provade både med automatisk inställning och sport inställning. Satt bara några rader från hinderna. Vad gör jag för fel????

De flesta andra bilder jag tagit har blivit väldigt bra. Blommor på nära håll, bilder på kvällen, hästar som hoppar tagit framifrån blir också bra, berg på långt håll blir också bra. Bara inte hästar som hoppar.

Hjälp!

är de suddiga finns ett par alternativ.. du har ett objektiv som är väldigt begränsat i ljusinsläpp, vilket kräver längre slutartid i lite svagare belysning, alternativt blixt.

Antingen får du ställa ner slutartiden så att du får bort rörelseoskärpan, alternativt använda en blixt. Ett annat alternativ är såklart att skaffa ett mer ljuskänsligt objektiv. Men av egen erfarenhet så vet jag att det är rätt usla fotoförhållanden i de flesta ridhus.

således så bör du satsa på ett objektiv som är så ljuskänsligt som möjligt.. nikon har ett med bländare 1.2 samt 1.4.. båda väldigt trevliga..

En bra blixt är också bra och i många fall ett måste.. inte för att det är mörkt utan för att objekten rör på sig så det blir svårt att få skärpa.. en blixt kan användas på många sett.. för att ljusa upp, för att frysa objekt och för att få till olika effekter.. det verkar som att du främst vill frysa objekten och det är fullt möjligt..

för att komma åt detta så krävs det ofta att man kör kameran manuellt..

men jag måste fråga dig.. VEM kan öht sälja en kamera med argumentet "köp den här kameran, den ger dig skarpa bilder".. det är ju fotografen som råder över det idag då alla kameror är kapabla att ta bilder ner under 1/1000dels slutartid.

fs_372755791_29838_1243530931.

Har tyvärr inga bilder, men det är så att jag vill köpa min första systemkamera då jag tröttnat på digital.
Så jag undra fall någon har något bra tips på kamera till mig?
Jag fottar mycker djur både när dom är stilla och rör sig :crazy:
Men är också rätt petig med att bilderna ska bli bra :angel:

Vilket kamerahus du har spelar inte så stor roll, det är objektiven man ska lägga pengarna på.

Jag rekommenderar dock alla att hålla sig till Canon eller Nikon.

Var precis i USA och köpte där en ny kamera. En Sony A350. Objektiv 3.6-6.6/18-70.

Anledningen till att jag köpte den var för att jag är ofta på internationella tävlingar, både inomhus och utomhus och min andra kamera tar suddiga bilder vid hoppning. I alla fall så pratade jag med flera försäljare i olika affärer och alla rekommenderade denna nya Sony A350 SLR kameran.

Nu kommer jag hem och tittar på bilderna från världscupfinalen och när jag tagit en bild från sidan på en ryttare och häst som hoppar är de suddiga. Blir så sur. Provade både med automatisk inställning och sport inställning. Satt bara några rader från hinderna. Vad gör jag för fel????

De flesta andra bilder jag tagit har blivit väldigt bra. Blommor på nära håll, bilder på kvällen, hästar som hoppar tagit framifrån blir också bra, berg på långt håll blir också bra. Bara inte hästar som hoppar.

Hjälp!

om du kan få tag på det, Minolta 135mm/2.8 STF. det FINNS inget bättre objektiv till sony/miolta

http://www.the135stf.net/galleries/new/Spiky_Planet.jpg

*kl*

Nikon D40x
Original kit-objektivet som följde med, 18-55

Nikon D70
Original kit-objektiv 18-50

Inga av bilderna är redigerade mer än att jag har ändrat storleken.

Säljs inte Nicon D80 längre? :confused:
Den verkar bra.....
Har ni inte några tips om några bra kameror och inte märken ? :crazy:

D80 verkar inte säljas ny längre nej. Efterföljaren torde vara D90, det som skiljer är väl främst att D90 har filmfunktion samt något högre upplösning (ca 12 mot för D80s ca 10 Mpix).

Jag är "född och uppväxt" med Nikon-kameror, fotar själv för närvarande med en D40x som jag är mycket nöjd med. Är dock inne på att byta ut den mot en D5000, som även den har filmfunktion. Att jag väljer just dessa kameror beror på att de är relativt små, och jag har väldigt små händer (köper vantar i stl 7-9 år). Nackdelen med D40, D40x, D60, D3000 och D5000 är att de saknar autofokusmotor, vilket innebär att man "måste" ha objektiv med af-motor. Dock görs de flesta nya objektiv för nikon med af-motor, men det begränsar ju utbudet om man söker begagnat.

Några av mina bilder, samtliga tagna med en Nikon D40x.

DSC_0040.JPG

Katten fotad inomhus utan blixt, med ett 50/1.4.

DSC_0040.JPG

Utomhus i skugga, samma objektiv.

DSC_0043.JPG

Utomhus med kit-objektivet 18-55/3.5-5.6.

DSC_0141.JPG

Mitt i natten, med ett Tamron 18-200/3.5-6.3

Senast ändrad:

Jag tror du länkade till en bild som används för att skydda mot direktlänkning och/eller att spara bilden :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sett väldigt vackra foton på hundar i diverse trådar här på Hund.:love: Och jag kommer inte ens i närheten med att lyckas fota...
Svar
11
· Visningar
1 024
Senast: Red_Chili
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka