Bilder på era hästtransporter.

Sv: Bilder på era hästtransporter.

*kl*

Här kommer de utlovade bilderna på lastbilen.

DSC00140.jpg


redlasbil.jpg


DSC00139.jpg
 
Sv: Bilder på era hästtransporter.

Den var ju jättefin för att vara såpass gammal :) Och jättestort lastutrymme.
 
Sv: Bilder på era hästtransporter.

Den var ju jättefin för att vara såpass gammal :) Och jättestort lastutrymme.

Ja den är ju 29 år i år.. Men har bara rullat 6000 mil, ny bes och skattad. Den har gått som militärlastbil och har bara rullat 130mil sedan 2001.

Lastutrymmet ska fixas till så det går att sova där med. Ev blir det ett par hängmattor som är lätta att rulla ihop. Det ska installeras ett eluttag så man kan ha en värmefläkt där med så man slipper frysa röven av sig där. :angel:;)

Men den var mycket billig..

Och mycket skitig på bilderna..
 
Sv: Bilder på era hästtransporter.

t_vling_4_1199870547.jpg


Den ända bild jag hade :p
Jag älska(de) att den var omgjord så den passa åt min shettis, nu har jag sålt honom så nu behöver jag inte älska det mer ;) Ska väl uppdatera mig om nått år tänkte jag, men nya hästen först!
 
Sv: Bilder på era hästtransporter.

Vanlig grön värmlandsvagn från 2000. Enaxlad dessutom, knappast något att skryta med. Dock är den bra och fungerar alldeles utmärkt till de 1-2 resor vi gör per månad.
Vet inte riktigt vikterna på den. Pappa som håller reda pådet.

17286963.jpg


Sen händer det ibland att jag åker med min häst i kmpisens transport tillsammans med hennes häst, hon har en Ifor Williams som får ta 1500 kg. Boogie och fronturlastning, den fick dom till ett riktigt billigt pris, den är bra. Hade önskat att den var lite bredare bara när det åker 2 h'star i den.Dock har dom ingen sadelkammare... Fast det har ju inte vi på våran heller :)
 
Sv: Bilder på era hästtransporter.

Din häst liknar hästar av en i Sverige ganska ovanlig ras, som min kompis har. Vad är det för ras på din?
 
Sv: Bilder på era hästtransporter.

Vad har du för lastvikt på den?
Kontrollväg den!! Som du vet sen tidigare så kan tjänstevikten/maxlasten variera i verkligheten :angel: Har du kollat upp reglerna för ev uthyrning? Med en sån gammal bil skulle jag vara mkt försiktig.... :smirk:
 
Sv: Bilder på era hästtransporter.

Din häst liknar hästar av en i Sverige ganska ovanlig ras, som min kompis har. Vad är det för ras på din?

Det är en helt vanlig svensk ardenner. ;) Dom duggar iofs inte så tätt, men just på min gård gör dom det.. ;) Eller iaf två. :angel::D
 
Sv: Bilder på era hästtransporter.

Vad har du för lastvikt på den?
Kontrollväg den!! Som du vet sen tidigare så kan tjänstevikten/maxlasten variera i verkligheten :angel: Har du kollat upp reglerna för ev uthyrning? Med en sån gammal bil skulle jag vara mkt försiktig.... :smirk:


Lastvikten är 4490kg, med det skåpet, den är nervägd från 11000kg till 9700kg. Jag funderade ev på att skaffa ett annat skåp som är större och besikta den med det istället.

Jag har inte kommit så långt med uthyrningen ännu, har hållt på ioch fixat lite med den, den har stått länge så det är lite småfix. Jag bytte alla boxlås påden häromdagen och fixade bromsljusen. Jag har köpt dekaler som ska på så det syns att det är en hästtransport. Men den måste tvättas och snyggas till så dom fäster. Den ska servas och gås igenom först, det ska bytas ett par grejjer för att det kärvar så den vill gärna gå lite varm iblend. Vill att den ska vara i toppskick.. :angel::D
 
Sv: Bilder på era hästtransporter.

Vi har en Henra caliber 1hästars och vi älskar den! :love:
Otroligt bra ventilation och enligt mamma väldigt lättkörd :p
 
Sv: Bilder på era hästtransporter.

UME släp, pedantskött. boggi, årsmodell 99 om jag minns rätt.

sämsta? detta;

IMGP0486.jpg


Nu är luckan utbytt, gruvar mig nästan att använda den.. tänk om den också går sönder... men tillverkaren säger att det är ingen risk...



Vi har också ett UME (B60) som också såg ut sådär. :crazy: Dock efter att det backades över under en tävling. Förvånande nog erkänner inte den som gjorde det.... :smirk:
Fast det var väl lika bra att det hände då eftersom det togs ut när de hade problem med detta och inte med häst inblandat.

Har ingen bild på just vårat men såhär ser modellen ut: http://www.sandvikentrading.se/imagebank/B60.jpg

Vi har extra utrustning i form av gummimellanvägg, hela bakdörrar, extra skjutbara fönster för ventilation, hingstvägg mm. Det jag skulle vilja ha är en extra skötardörr på höger sidan, delvis för att underlätta hanteringen men också OM släpet skulle tippa och hästarna bli instängda eftersom båda dörrarna är på vänster sida idag. En skjutdörr mellan sadelkammare och hästarna skulle vara väldigt smidigt också. Sist har vi funderat på att byta övre luckan där bak till en sådan som öppnas uppåt.
 
Sv: Bilder på era hästtransporter.

Jaha.. trodde du pratade om en B-kortsbil..:angel:

Ja, nu kan du ju iallafall lasta utan att riskera överlass.. :D

Lycka till!

(Ps.är det du som har C-kort?Ds)

(Ett litet tillägg: Har du sålt/gjort dig av med Christen? Du skrev "Christen jag hade" i tidigare inlägg? Då hoppas jag att allt har löst sig med den nu då så du kan släppa det problemet..)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bilder på era hästtransporter.

Har du en grön så har du en "vanlig" ifor.

Min Classic som är snäppet värre än den vanliga blå, grön, blå & vita iforn.

Skillnaden är att den finns bara i silver & svart samt skötardörren går att öppna inifrån, man slipper sprintarna på utsidan som måste öppnas innan.
Jag betalade ett par tusen mer för det eftesom jag vill inte riskera glömma öppna innan jag lastar & kanske råkar ut för att jag måste ta mig ut ur släpet fort. Ren säkerhet.
Gav ca 69.000 för min inkl sadelskåp som står i släpet. Köpte den senhösten 06, har haft den i snart 1½ år & är fortfarande nöjd förrutom bromsarna, har fler vänner som har exakt samma släp inte alla har det problemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på era hästtransporter.

Jaha.. trodde du pratade om en B-kortsbil..:angel:

Ja, nu kan du ju iallafall lasta utan att riskera överlass.. :D

Lycka till!

(Ps.är det du som har C-kort?Ds)

(Ett litet tillägg: Har du sålt/gjort dig av med Christen? Du skrev "Christen jag hade" i tidigare inlägg? Då hoppas jag att allt har löst sig med den nu då så du kan släppa det problemet..)

Jag har inte C-kort ännu, men håller på med det. Överlast skulle nog kräva en del.. Stoppar jag in mina båda dräktiga och foder och övriga grejjer har jag 2000kg tillgodo iaf.. hihi

Japp, den är såld för ett minipris.. Fick inte hjälp för femöre utan det blev en rejäl förlust.. :cry::mad: Hade jag vetat om den värdeminskningen och det bemötandet och hjälpen så hade jag ALDRIG köpt den. ARN kunde inte göra nåt, ingen törs ta upp det varken på plus eller tidning pga hot och tjaffs.

Men som sagt nu så kommer jag iaf inte att rekommendera NÅGON att köpa ett släp därifrån, händer det nåt står du själv, inga garantier gäller,allt är ditt fel, och det går inte att få tag i några grejjer, och om det kommer några tar det 3 månader..

Jag får väl ta den affären som läropengar.. Men 17000 skulle iaf jag kunna ha roligare för..:smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Letar runt efter en hästtransport och är lite osäker på vilket typ av golv man ska ha. Vad jag vet är att jag inte vill ha trä. Fundera...
Svar
7
· Visningar
663
Senast: lillan222
·
Trädgård & Växter Alltså, jag är såå förvirrad. Ju mer jag letar ju värre blir det. Jag behöver köpa en högtryckstvätt. Men vad köper man? Och hur mycket...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: ptr
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 685
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
2 067
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp