Bukefalos 28 år!

Bilder på Nyårsafton?

H

Hammond

Jag har en Canon eos 350D och kan välja mellan standard objektivet 18-55 och ett 75-300mm usm (canon) nu när jag skall fotografera fyrverkerier på nyår.
Vilka inställningar bör jag ha på resp. objektiv?
vill gärna se bilder som ni fotat och vilka inställnignar ni har haft.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Bilder på Nyårsafton?

Vad ör det för ljusstyrka på dem? ska du fota fyrverkerier i stadsmiljö (mycket bakgrundsljus) eller på landet? Står du när eller långt ifrån fyrverkerierna? Ska du fota pjäs för pjäs eller fota en hel fyrverkerifylld himmel? Det är jättesvårt att säga något om inställningar som fungerar utan att veta någonting om situationen!

Enda generella rådet är att låta bli blixten, ha relativt långa slutartider och helst stativ om det ska bli bra. Sen får man experimentera tills man får de bilder man drömt om.

Alternativt njuter man av fyrverkeriet där och då. Bilder av det blir i princip aldrig lika bra som "the real thing" ändå. :idea:
 
Sv: Bilder på Nyårsafton?

Det blir nog med s k "stadsbelysning".
Kommer att stå några km ifrån fyrverkerierna.
vad skall jag använda av dom olika "programmen"? (manuellt, av, tv osv) ??

vilken vitbalans skall jag ha?
vilken iso blir "bäst"?
 
Sv: Bilder på Nyårsafton?

Jag skulle använda mig av manuella inställningar och manuell fokus, ställa ned iso-talet så långt som är möjligt med den exponeringstid jag vill ha (man vill ju att fyrverkerierna ska "flyta ut" lagom mycket, runt 1/30-5s kan vara lagom kanske, beroende på vad man är ute efter), och ju högre isotal desto större bländartal vill du ha. Ta det lilla objektivet om du inte är ute efter att fota enskilda pjäser.

Du får provfota innan fyrverkerierna för att hitta en bra vitbalans (fotar du i raw-format är det inte så viktigt med inställningarna av vitbalans) och en bra ungefärlig avvägning mellan bländaröppning, exponeringstid och iso-tal, och sen finjustera allt eftersom du tar bilderna. Och ställ dig så mörkt som möjligt när du fotar, dvs inte brevid nån gatulampa, och så att du har vinden i ryggen - annars får du bara rök på fotona ändå...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en canon Eos 550D, och är verkligen inte superduktig på att fota och tar mycket bilder i autoläge och rörelseläget. Har nu fått...
Svar
11
· Visningar
1 419
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 217
IT & mobiler Köpte för ett tag sedan en Canon EOS 100D och hade från början tänkt köpa ett bättre objektiv när jag fått pengar. Men har redan börjat...
2
Svar
37
· Visningar
2 204
IT & mobiler Hejsan! Jag har nu haft min nikon d3200 i ca ett år, man fick 18-55 objektiv till men jag har nu tröttnat på det och vill gärna ha ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 391
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp