Bukefalos 28 år!

Bildtråd inredningskaos!

Var det nån som sa stökigt?
16400319696953999850882090197339.jpg
 
Jag är bra på att plocka undan saker, vill inte ha en massa grejer framme, diskbänken är alltid avplockad och det händer kanske 1 dag i månaden att det står något i diskhon över natten, MAX. Golven är fria från saker, och grejer ställs där dom ska stå, filtarna viks ihop och hänga över ryggstödet på soffan, kuddarna fluffas upp,sängen bäddas ihop varje dag och all tvätt läggs i tvättkorgen.

Däremot så är jag URDÅLIG på att städa undan det riktiga smutsen, alltså damm och sånt! :angel: Det är skittråkigt och jättedrygt och händer alldeles för sällan. 🙈 Drar jag fingret i bokhyllan så blir det en liten hög…Dammsuger golvet ett par dagar i veckan, men det är allt. Hade jag inte haft hund så hade det blivit ännu mer sällan gissar jag.

Däremot att ha rena (från saker) ytor är ett måste. Jag tycker faktist det är riktigt skönt för hjärnan att städa upp ett rum som är fullt med grejer. Följer slaviskt dom här programmen på tv som handlar om samlare där dom ska gå in och städa. Jag hade älskat att få gå in och städa ett sånt rum! 🙈😍

Har ett litet skåp, sen skåpen ovanför kyl och frys, och städskrubben som det är kaos i dock, det ska jag försöka ta tag i framöver. Men det är ju inget som syns… :angel: (Och uthuset ska vi inte prata om…Måste rensa, men har inte tillgång till någon släpvagn längre, så det bara fylls på…)
 
Jag är bra på att plocka undan saker, vill inte ha en massa grejer framme, diskbänken är alltid avplockad och det händer kanske 1 dag i månaden att det står något i diskhon över natten, MAX. Golven är fria från saker, och grejer ställs där dom ska stå, filtarna viks ihop och hänga över ryggstödet på soffan, kuddarna fluffas upp,sängen bäddas ihop varje dag och all tvätt läggs i tvättkorgen.

Däremot så är jag URDÅLIG på att städa undan det riktiga smutsen, alltså damm och sånt! :angel: Det är skittråkigt och jättedrygt och händer alldeles för sällan. 🙈 Drar jag fingret i bokhyllan så blir det en liten hög…Dammsuger golvet ett par dagar i veckan, men det är allt. Hade jag inte haft hund så hade det blivit ännu mer sällan gissar jag.

Däremot att ha rena (från saker) ytor är ett måste. Jag tycker faktist det är riktigt skönt för hjärnan att städa upp ett rum som är fullt med grejer. Följer slaviskt dom här programmen på tv som handlar om samlare där dom ska gå in och städa. Jag hade älskat att få gå in och städa ett sånt rum! 🙈😍

Har ett litet skåp, sen skåpen ovanför kyl och frys, och städskrubben som det är kaos i dock, det ska jag försöka ta tag i framöver. Men det är ju inget som syns… :angel: (Och uthuset ska vi inte prata om…Måste rensa, men har inte tillgång till någon släpvagn längre, så det bara fylls på…)

Dammsuger ett par dagar i veckan? Vi dammsuger nog varannan vecka, max. Men jag tycker inte det märks. Jag drar fram dammsugaren när jag ser dammtussar eller när det börjar bli lite väl grusigt i hallen, eller om den ljusa mattan har synligt skräp/ludd på sig. Märker jag inget = ingen dammsugning. Det är samma med att torka golv, ser jag fläckar torkas det, annars inte.

Annars är jag nog som dig, plockar undan mycket men annan städning kan bli försummad. För att inte tala om tvätt…
 
Dammsuger ett par dagar i veckan? Vi dammsuger nog varannan vecka, max. Men jag tycker inte det märks. Jag drar fram dammsugaren när jag ser dammtussar eller när det börjar bli lite väl grusigt i hallen, eller om den ljusa mattan har synligt skräp/ludd på sig. Märker jag inget = ingen dammsugning. Det är samma med att torka golv, ser jag fläckar torkas det, annars inte.

Annars är jag nog som dig, plockar undan mycket men annan städning kan bli försummad. För att inte tala om tvätt…

Som sagt, hade jag inte haft hund så hade det blivit väldigt mer sällan, men även om hon är korthårig så fäller hon en hel del. Och golvet inne i vardagsrummet när sonen ätit chips framför tvn varje fredagkväll… O_o

Hade jag varit hund och barnfri så hade det räckt att dammsuga ett par gånger i månaden… :angel: Moppa golven händer väll vid jul och midsommar ungefär…🙈😂
 
Jag är bra på att plocka undan saker, vill inte ha en massa grejer framme, diskbänken är alltid avplockad och det händer kanske 1 dag i månaden att det står något i diskhon över natten, MAX. Golven är fria från saker, och grejer ställs där dom ska stå, filtarna viks ihop och hänga över ryggstödet på soffan, kuddarna fluffas upp,sängen bäddas ihop varje dag och all tvätt läggs i tvättkorgen.

Däremot så är jag URDÅLIG på att städa undan det riktiga smutsen, alltså damm och sånt! :angel: Det är skittråkigt och jättedrygt och händer alldeles för sällan. 🙈 Drar jag fingret i bokhyllan så blir det en liten hög…Dammsuger golvet ett par dagar i veckan, men det är allt. Hade jag inte haft hund så hade det blivit ännu mer sällan gissar jag.

Däremot att ha rena (från saker) ytor är ett måste. Jag tycker faktist det är riktigt skönt för hjärnan att städa upp ett rum som är fullt med grejer. Följer slaviskt dom här programmen på tv som handlar om samlare där dom ska gå in och städa. Jag hade älskat att få gå in och städa ett sånt rum! 🙈😍

Har ett litet skåp, sen skåpen ovanför kyl och frys, och städskrubben som det är kaos i dock, det ska jag försöka ta tag i framöver. Men det är ju inget som syns… :angel: (Och uthuset ska vi inte prata om…Måste rensa, men har inte tillgång till någon släpvagn längre, så det bara fylls på…)

Jag är tvärtom. Jag har det oftast rent, trots hund. Dammsuger varje vecka och våttorkar golv, skurar badrum oftare än det kanske behövs...
Men alla jävla högar med grejer, papper, saker.... Jag blir galen av dom men jag vet inte vad jag ska göra av allt. Blir ju mest att det flyttas runt. Fattar inte hur andra lyckas hålla sånt borta....😢
 
Ursäkta att det inte var tillräckligt stökigt för att vara med här.
Var inte mening att låta grinig, om du uppfattade det så 🙂. När jag läste trådstarten tittade jag på min diskbänk och min hall som i mina ögon är stökiga och smutsiga just nu, men tänkte att det nog inte är den nivån som önskas bilder på.
 
Som sagt, hade jag inte haft hund så hade det blivit väldigt mer sällan, men även om hon är korthårig så fäller hon en hel del. Och golvet inne i vardagsrummet när sonen ätit chips framför tvn varje fredagkväll… O_o

Hade jag varit hund och barnfri så hade det räckt att dammsuga ett par gånger i månaden… :angel: Moppa golven händer väll vid jul och midsommar ungefär…🙈😂

Ja, hur många som bor i hemmet (människor och djur) gör ju sjukt stor skillnad såklart! Tänkte jag inte ens på.
 
Jag är tvärtom. Jag har det oftast rent, trots hund. Dammsuger varje vecka och våttorkar golv, skurar badrum oftare än det kanske behövs...
Men alla jävla högar med grejer, papper, saker.... Jag blir galen av dom men jag vet inte vad jag ska göra av allt. Blir ju mest att det flyttas runt. Fattar inte hur andra lyckas hålla sånt borta....😢
Lite så är det här med. Jag avskyr när golven känns smutsiga (går ofta barfota), så jag sopar hallen minst en gång om dagen och dammsuger regelbundet. Håller generellt golvet fritt från saker just för att hålla det lättstädat (däremot våttorkar jag inte). Men. Det är klädhögar på stolar, en av köksstolarna är förvaringsplats åt det mesta. Bland skor och jackor i hallen är det kaos, i många skåp och garderober likaså. Bokhyllorna... ja jösses. Dessutom har jag ett hörn av ett rum som går under smeknamnet "svarta hålet" där det ryms allt möjligt, lite oklart vad alla gånger...

Nu när jag inte jobbar så mycket har jag betydligt mer energi, och senaste dagarna har jag faktiskt städat av några ytor som varit hemska. Nästa projekt är att få upp en ny skohylla och hatthylla som kommer göra det enklare att hålla ordning i hallen. Det lär troligen bli rörigt ändå, men inte på samma sätt... Efter det har jag projekt "utrota svarta hålet" :angel: Jag har dessutom en deadline för alla städprojekt eftersom det i mitten av januari kommer hit valp om allt går som det ska, och jag vill inte gärna att valp förstör något eller får i sig något olämpligt. I dagsläget är risken för det enorm...
 
Jag är uppvuxen i ett stökigt hem och har inte något emot andras stökiga hem, det känns vant och hemtrevligt på något vis. När den jag besöker borstar av soffan med handen lite från grus, hundhår och smulor skrattar jag bara lite och det känns hemtrevligt, besöker jag någon i ett PERFEKT hem där det ser ut som i en inredningsbutik vågar jag knappt sitta....

Men i mitt eget hem orkar jag inte med stök. Jag lever med tre tonåringar- 15, 18 och snart 20, och vi har visst delade uppfattningar om hur det ska se ut... framför allt 15 åringen som sprider alla sina saker i hela lägenheten.
Min hjärna behöver lugnet det ger att inte se stök överallt, var sak på sin plats, att alltid veta var saker är, att inte råka välta ner något (som egentligen inte ska vara där) osv.

Pedantiskt rent är en annan sak, jag har inte ork att städa som jag gjorde förr och bryr mig inte om dammiga bokhyllor eller grus på golvet, bara det inte är stökigt. Tvätta golv blir kanske en gång i månaden nu, dammsuga en gång i veckan, ibland varannan vecka, med en husky skulle det behövas varje dag i fällningstider. Här är ingen ingrodd smuts, den är ytlig förstås så mitt hem är inte äckligt, men det ser inte ut som i något inredningsmagasin i alla fall. Så jag är också lite tvärtom.
 
Insåg att det ju är jävligt dumt att vänta på dagsljus så dammet syns, så håll i er för nu jävlar åker vi.

Jag bor själv och jobbar natt/oregelbundet(inte ens fasta skift alltså) 50-70 h/vecka. Har inte en chans att hålla några rutiner. Är deprimerad och har regelbundet skov även om jag nog får räknas som ganska välfungerande just nu. Vill inte ha någon ledsamhet, sympati, förskräckelse, eller liknande, jag har jobbat jävligt hårt på att acceptera och inte må dåligt över att det här är det bästa jag kan prestera ibland. Skratta gärna dock, det gör jag. :laugh:

Och så vill jag verkligen understryka att katten, kattens matplats, och kattens låda är rena. Och att jag dammsuger under och runt grejerna oftare än jag plockar undan. :p

E6104C40-8722-40CB-995A-1E554A30B2F2.jpeg

Vi börjar i hallen där jag organiserat en liten hinderbana. Det gäller att ta sig mellan jobbväskorna utan att trassla in sig i pyjamasbyxorna från helgens synder, och sen inte snubbla på den lilla soppåsen jag glömde slänga i jobbets soptunna. Dolt i hörnet står rester efter väggrenoveringen, det ser hyggligt organiserat ut men är fullt av lister med spikar som överraskning för den oförsiktige :sneaky: ett skåp som absolut inte ska stå där, står där. Skor: finnes.
 
B9563FE0-61F5-4829-91B8-5580A6951890.jpeg


Sen har vi en till hall! En bänk jag stod på när jag försökte skruva upp brandvarnaren för två månader sen. Mer skor! Sneaky snubbeltråd in i badrummet, och lite blandade klädesplagg som är(var) för rena för maskinen och för använda för garderoben. En antik symaskin som givetvis aldrig används som avlastningsyta. En gammal kaffekopp och en julflamingo för… dekoration?
 

Liknande trådar

Hemmet Efter att ha bott i en resväska i ett och halvt år, med långdistansförhållande mellan två länder och hela baletten, så har jag och...
Svar
5
· Visningar
1 403
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp