Bildtråd! Vi som bor i en etta!

Jag skärmar av sovdelen med gardin som hänger i en vajer uppsatt i taket, finns på IKEA. Sen är såna här förvaringspåsar där man drar ur luft smidigt.
 
När jag och exet bodde på 32 kvm inkl schäfer så satte vi upp vägghyllor uppe under taket hela vägen runt. Det slukade massa böcker etc, vi hade ingen golvbokhylla alls då har jag för mig. Dessutom sängen ovanpå byråer som någon nämnde.
 
Jag har en etta på 43kvm.

Köket.
Mikron står på en byrå som i dagsläget är fylld med hobbymaterial. DSC_4141.JPG
 
Vardagsrummet med sovalkov.

Sovalkoven har gardin som jag kan dra för. Perfekt nör man har besök som sover över på soffan. Blir ett eget litet rum i rummet. Hade tidigare sängen uppepå byråer. Perfekt att ha förvaring under sängen. Jag valde dock för höga byråer (vita som syns i bild) så istället för en 90säng som jag hade då, har jag nu 2*80 på marknivå.

DSC_4143.JPG
 
Är tänkt att jag ska sätta upp hyllor på väggen ovan skrivbordet. Men väggen vill inte samarbeta så skruvarna vill inte sitta kvar. Därför har jag bara 1/4 konsoler på plats. (Snickarr-exet är satt på att hitta lösning, men båda har gett upp för nu.)


DSC_4144.JPG
 
Vardagsrummet med sovalkov.

Sovalkoven har gardin som jag kan dra för. Perfekt nör man har besök som sover över på soffan. Blir ett eget litet rum i rummet. Hade tidigare sängen uppepå byråer. Perfekt att ha förvaring under sängen. Jag valde dock för höga byråer (vita som syns i bild) så istället för en 90säng som jag hade då, har jag nu 2*80 på marknivå.

Visa bifogad fil 69725

Jag tror jag har bott i en ganska likadan etta, det fungerade bra :-)
 
Kan inte fixa bild då jag inte bor kvar, men jag ställde precis som någon tidigare i tråden soffan med ryggen mot sängen för avskärmning.
Annars - förvaring, förvaring, förvaring! Sänglådor, kanske en byrå istället för tv-bänk (min tv står på en 160 cm bred Hemnes-byrå), osv. Har du något förråd/klädkammare i lägenheten är det guld, annars hade jag satsat på någon form av garderob för att kunna stuva undan större grejer som dammsugare, golvmopp och annan bråte som gärna är mitt i vägen.
 
Jag har tyvärr inte heller några bilder då jag tack och lov flyttat. Jag hade en etta på 45 m², väldigt bra för att vara just en etta då köket var nästan lika stort som "vardagsrummet". Ingen hall fanns riktigt utan man klev rakt in i som en minikorridor med garderober, toa direkt till höger och sedan bara dörr i mitten av korridoren in till kök, och till vänster in till rummet.

Rymligt kök som sagt. Jag hade ett bord för 6 stolar och det gick hur bra som helst, fanns dessutom plats att dra ut så man kunde sitta minst 8 där relativt bekvämt. När jag kollade efter ny lägenhet så hittade jag inte en enda som hade ens i närheten så stort kök (om det inte var öppen planlösning då) oavsett antal rum och jag har vänner med hus som har mindre kök..

Blev mycket tjat om köket men det är ju ofta där man typ umgås? så passade perfekt. Vardagsrummet bestod i princip av en soffa, TV-bänk och skrivbord. I hörnet så var det byggt som ett litet extra rum med valv i mitten, som en hundkoja typ vilket är vad jag kallade den :D

Jag hade en 1,20 säng där inne och då var det kanske 2 dm kvar till väggen vid fotändan, kanske hade gått med en 1,40 säng på bredden men inte mer. Väldigt skönt ändå att liksom kunna skärma av "sovrummet". Eftersom hundkojan lämnade som ett litet dött utrymme mellan dörren till korridoren och hörnet satte jag en bänkskiva med draperi där. Bakom draperiet hade jag dels en liten frys (VEM klarar sig på ett frysfack?? :D) och återvinningskasse brevid den. Ovanför satt en väggmonterad bokhylla så den ytan nyttjades maximalt. Överlag är sådana "skrymslen" bra för böcker och annat tycker jag :)

Otroligt välplanerad lägenhet var det men oj vad glad jag är att jag bor större nu. Nästan lite avis på er som bor smått och trivs så bra med det, tänker främst på @tornblomma jättefina lägenhet! Det är ju både billigare och bättre för miljön. Själv känner jag att jag typ kvävs i mindre än en 3a och är troligt glad att jag flyttade innan pandemin drog igång som värst.
 
Jag bor inte i en etta nu men bodde några år i ett pentry (studentrum). Som en etta men utan riktigt kök (hade bara två spisplattor och en micro, med tillgång till ugn i korridorens kök).

Men detta har jag lärt mig:

Utnyttja väggarna:
-Häng upp TV:n på väggen
-Vägghängda hyllor som ger fri golvyta. T.ex kan man hänga dem på väggen ovanför köksbordet/soffan/sängen.
-Om du kan, sov i sovloft men det kan bli varmt där uppe på sommaren har jag fått höra från vän som haft det. Dessutom blir det väldigt lågt under loftet om man har normal takhöjd. Jag att de gör att rummet krymper visuellt (återigen vid normal takhöjd, effekten blir en annan vid högt tak). Men man kan ju få in fler funktioner i rummet på det sättet.

Förvaring under sängen: bygg/köp en säng som är högre än vanligt och har plats för förvaring under. Då kan du frigöra golvyta.

Praktiska möbler: Litet bord som kan fällas ut och bli större vid behov. Stolar man kan stapla/fälla ihop och ställa undan när man inte har gäster. Jag hade nog köpt två snygga köksstolar som stod vid bordet alltid och sen ett gäng ihopfällbara som man kan ta fram vid behov.
 
Senast ändrad:
Nästan lite avis på er som bor smått och trivs så bra med det, tänker främst på @tornblomma jättefina lägenhet! Det är ju både billigare och bättre för miljön. Själv känner jag att jag typ kvävs i mindre än en 3a och är troligt glad att jag flyttade innan pandemin drog igång som värst.

Även om jag trivs superbra i min lilla lägenhet så är det ju en fråga om pengar. Skulle jag köpa en trea i mitt kvarter hade jag fått betala nästan 10 miljoner. Och det är mkt oklart om jag skulle beviljas ett sånt lån ;) Eller nej skoja, det är inte oklart, det hade varit tämligen kört ;)
Jag bor bra där jag bor, efter mina förutsättningar. Fördelen med en spårad bostadsmarknad är att min lägenhet är extremt bra planerad. Man har helt enkelt inte råd att betala en enda kvadratmeter "död" yta vilket leder till att allt är noga uträknat. Jag har dold förvaring överallt och man har utnyttjat takhöjden till absolut max. Utan takhöjden hade jag nog inte kunnat bo så litet som jag gör. Fördelen är också att vi har en fin innergård, balkonger och allmänna ytor i huset för diverse aktiviteter.. Tex målar jag i ett rum i källaren (spenderar ungefär lika mycket tid där som i lägenheten).
Har ibland funderat på att flytta och köpa ett hus på landet. I många delar av landet hade jag fått en hästgård i toppskick för vad min etta är värd, tanken har nog väckts iom corona som för så många andra, men jag tror att jag stannar i stan ett tag till, men inget är ju skrivet i sten såklart.
 
Ok här är mitt lilla compact-living-kök! Tog några snabba foton nu så ber om ursäkt om det inte är kliniskt städat 😝
Till vänster syns hallen och ett högt spröjsat överfönster som är bevarat från byggåret.
 

Bifogade filer

  • 104386BB-1988-4E2F-B60D-4834B1AB2E25.jpeg
    104386BB-1988-4E2F-B60D-4834B1AB2E25.jpeg
    230,1 KB · Visningar: 455
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 201
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
13 931
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Minst en till spelning med Martin och Tess ska jag på, och kan nog bli mer. 🤭 MEN, jag behöver (Villhöver!) roligare kläder ha på mig...
Svar
4
· Visningar
418
Senast: Trott
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp