Bilist och ryttare i bråk – häst fick benet påkört

Att bilister ska sakta ner är jag den första att hålla med om men har ryttaren ingen tanke på hästens säkerhet när man ställer sig och blockerar vägen med den särskilt om det kommer en bil i hög fart? Att använda hästen som något slags stoppkloss är oerhört dumt gjort anser jag. Tänk om bilen inte kunnat bromsa av någon anledning kan ju vara halka t.ex. den här årstiden. Har ingen förståelse för ryttarens agerande i det här fallet så som det beskrivs i artikeln.
 
Återigen, det handlar om HÄNSYN från BÅDA håll. Du kan aldrig hävda dina rättigheter i trafiken, bara dina skyldigheter. Bilistens skyldighet att visa hänsyn mot hästarna att sakta ner, ryttarnas skyldighet att visa hänsyn genom att inte blockera vägen. Idiotiskt att blockera vägen med en häst oavsett situation, jag anser inte att ett liv värt att riskera pga att en bil inte sänker farten. Livet är mer värt än så.
 
Jag förstår inte hur man tänker om man använder sin häst som stoppkloss. Har man ingen självbevarelsedrift och skiter man så fullkomligt i sin häst att man tycker att det är okej att utsätta henom för livsfara bara för att visa någon annan att denne gör fel? Visst att bilisten gjorde fel om hen körde för fort men två fel ger inte ett rätt. Bryr sig inte bilföraren om handtecken om att sakta ner är det bättre att ta registreringsnumret isåfall och ta diskussionen i efterhand eller helt enkelt polisanmäla henom för vårdslöshet i trafik.
 
Lite som att köra ut barnvagnen i vägen för att stoppa bilar.

Ja det där har jag sett hända en gång, jag vat ute på en kvällspromenad med min dåvarande hund och längre fram på vägen hörde jag ett gallskrik och snyftningar. Det var rejäl dimma och mörkt och en person hade kört ut barnvagnen först på ett övergångsställe utan trafikljus och inga reflexer på den eller på sina egna kläder eller någonting som gjorde att den syntes. Barnvagnen var dessutom mörk. Sprang dit för att kolla så ingen blivit skadad såg inte vad som hade hänt utan hörde bara bilen och ett skrik. Bilen hade precis lyckats stanna tack och lov men mamman och bilföraren var chockade givetvis. Det var riktigt otäckt och bilföraren kan inte haft en chans att se barnvagnen men körde i väldigt låg hastighet på grund av dimma och mörker vilket troligtvis räddade barnvagen och barnet från att bli påkört.
 
Är det bara jag som tycker att det ryttaren gjorde känns som uppenbar vårdslöshet i trafik?
Hon verkar ju inte förneka att det var medvetet som hon blockerade vägen.

Helt oavsett frågan om hastigheten var hög eller ej osv...
 
Är det bara jag som tycker att det ryttaren gjorde känns som uppenbar vårdslöshet i trafik?
Hon verkar ju inte förneka att det var medvetet som hon blockerade vägen.

Helt oavsett frågan om hastigheten var hög eller ej osv...
Har du inte läst de övrigas inlägg? :D
 
Är det bara jag som tycker att det ryttaren gjorde känns som uppenbar vårdslöshet i trafik?
Hon verkar ju inte förneka att det var medvetet som hon blockerade vägen.

Helt oavsett frågan om hastigheten var hög eller ej osv...
Båda två var vårdslösa, båda gjorde fel.
 
Är det bara jag som tycker att det ryttaren gjorde känns som uppenbar vårdslöshet i trafik?
Hon verkar ju inte förneka att det var medvetet som hon blockerade vägen.

Helt oavsett frågan om hastigheten var hög eller ej osv...
Trafiken är full av stollar som tar sig rätten att leka trafikpoliser, varför ska vissa stollar till ryttare utgöra ett undantag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
558
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När polis jagade en vårdslös bilist på E65 satte den misstänkte föraren plötsligt på ett blåljus så andra fordon lämnade plats åt honom...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På torsdagseftermiddagen körde en bilist på en häst med en ryttare längs med en byväg i Bollnäs kommun. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp