Billig pendlarcykel

MaRomer

Trådstartare
Ska köpa en pendlarcykel för vardagsmotion till och från jobbet. Vägen består av 1.5 km grusväg och ca 6 km astfalt.

Budget är Max 4000:-

Har kikat på dessa två som är rusigt prissänkta!

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/hybr...-15-hybridcykel-dam/p/1109236_1_style#details

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/hybr...-hybridcykel-dam-15/p/1108340_1_style#details

Vilken hade ni valt? Den ena har skivbromsar, viket jag gillar. Medens den andra har dämpade gafflar. Men det kanske är onödigt på det underlaget?

I framtiden kommer den kanske bytas ut mot något mer avancerat. Men inte just nu.
 
Lätt val då den var slutsåld i ena storleken. Så fick bli bromsar framför dämpning! Återstår å se om den "duger" åt ändamålet.
 
Jag hade helt klart valt den utan dämpning för cykling på grusvägar och asfalt :)

Bra då blev det rätt ändå;)

Gällande storleken så är jag 164. Och deras tabell går gränsen vid 165cm,. Dvs 46 är upp till 164 och 50 är 165-171. Jag valde strl 50. Rätt eller fel? Jag kan alltid ändra beställningen. Har för mig att jag hade 48 på min förra cykel.... Men låter det vara osagt!
 
Bra då blev det rätt ändå;)

Gällande storleken så är jag 164. Och deras tabell går gränsen vid 165cm,. Dvs 46 är upp till 164 och 50 är 165-171. Jag valde strl 50. Rätt eller fel? Jag kan alltid ändra beställningen. Har för mig att jag hade 48 på min förra cykel.... Men låter det vara osagt!
Storleken är svårare än framgaffeln för det är ganska individuellt men om din gamla var lagom blir det nog bra.
 
Fast å andra sidan köpte min syster en biltema cykel en gång, modell dam. Å den var för stor. Står ramstorlek 51, hjul 28.... Hmmm
 
Kör jag med denna uträkning: Mät upp din benlängd: ställ dig mot en vägg, kör upp en bok i röva, seså fega inte, kör den ända upp! markera toppen på boken på väggen med en penna. Mät sen från golvet.

Multiplicera din benlängd med 0,66 så får du ramstorleken. Och det är måttet från center av vevpartiet upp till ramens topp vid sadelstolpsröret. OM du har ett horisontellt topprör (den som går mellan styrröret och sadelstolpsröret). Kallas för CT.

Så får jag 49.5, och nej jag tryckte inte upp en bok;) Utan mätte med tumstock från mark och till grenen.
 
Jag tycker att et viktigaste är avståndet mellan sadel och styre, dvs hur mycket jag måste luta mig framåt. Jag får otroligt ont i axlarna om jag tvingas luta mig för mycket framåt, så om du har minsta problem med nack- och axelpartiet så välj den mindre, båda passar nog ditt benmått (och du växer nog inte så mycket mer ;) )
 
Jag tycker att et viktigaste är avståndet mellan sadel och styre, dvs hur mycket jag måste luta mig framåt. Jag får otroligt ont i axlarna om jag tvingas luta mig för mycket framåt, så om du har minsta problem med nack- och axelpartiet så välj den mindre, båda passar nog ditt benmått (och du växer nog inte så mycket mer ;) )


Nja, just landsvägskörning vill jag ha en mer liggande position. MTB och stads cykling kräver ett mer upprätt läge.
 

Liknande trådar

Äldre Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel. Har kollat lite på internet och idag varit i butik och ställt...
2 3
Svar
50
· Visningar
20 127
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp