Vilse i cykeldjungeln..

En landsvägscykel är inte otroligt tung att fincykla lite på, om man inte snott den av Tony Martin. Däremot kan nog sittställningen vara onödigt aerodynamisk för cykling med hund på upp till en mil.

Jag funderade på om jag skulle orka formulera om mig. Men jag orkade inte.
 
Även om det blir ännu svårare när man hör så mkt olika ;)
Du får provcykla och se vad som passar bäst!

kl.
Trelleborgs gummifabrik hade en man, Malte Nilsson, anställd som cykeldäckstestare och hans arbete var att varje dag året runt cykla en runda på ungefär tio mil. När han pensionerades någon gång på åttiotalet hade han cyklat motsvarande trettio varv runt jordklotet och han föredrog en vanlig treväxlad standardcykel! Jag själv hade inte valt en sådan, men det visar ändå att vanliga cyklar går att cykla på dem med.
 
Provcykla olika varianter och hitta en som passar din kropp. Då blir det så mycket roligare att cykla! Själv har jag en Specialized Ariel som jag trivs utmärkt med. Det är en hybrid så jag kan cykla där det är ojämnt men samtidigt är den inte tungtrampad.
 
Lite till uppåt i pris:
Merida Crossway Striker, 4500 kr.
Har dämpad och låsbar framgaffel och framställdes som en väldigt trevlig cykel. Värt pengarna?


Merida(har herr modell) är den bästa cykeln jag någonsin haft. Är inne på min andra nu, har en ungefär som din. Lätt cyklad, fungerar för mig i så väl lera som på vanliga vägar. Jag tycker det är guldvärt med en lätt cyklad cykel som rullar lätt. (cyklar ca 8 km backig väg till stallet utan att bli helt slut som jag blev med en vanlig damcykel)
Men det negativa är du inte kan ställa den vid tex bussen, de är eftertraktade och bli lätt stulna. Min första blev stulen och aldrig sett den igen.

Du måste ha eget förråd/garage att ställa undan den i så den inte syns under tiden den inte används. =)
Lycka till med ditt val!
 
Det absolut viktigaste är att du köper en cykel som passar dig. En mil på en för stor eller för liten cykel kan kännas som det femdubbla.

Själv har jag en Scott Sub 40 som gör att jag rullar fortare än vad många andra trampar. :D Det är någon sorts hybrid, rullar som sagt fort som fan på sommardäck och stabilt som tusan med grövre, dubbade vinterdäck. Jag tycker inte om "komforten" som damcyklar gör, den upprätta sittställningen passar inte mig. Dessutom är det en himla skillnad och cykla på en cykel som väger en sisådär 12 kg och en som väger upp emot det dubbla.
 
@Bufera tack för tips! Härligt att du gillar Merida!
Jag bor på landet så här står cykeln säkert :up:

@Tassetass Ja jag får prova helt enkelt! Och hoppas att jag tycker att de billigare känns bra ;)
 
gamla skitcyklar modell antik utan fungerande växlar och med fotbroms. Det är fan asjobbigt... främst på grusväg och asfalt... gräsvägar/enklare skogsvägar... inget racertempo... max 1 mil
Antikcykel med fotbroms och utan växlar, helst 28" med ballongdäck är ju optimalt för såna ändamål; rullar bra och händerna fria. Asjobbigt är bra träning. ;)

kanske skulle tycka att cyklingen vore roligare om jag hade en bra cykel
DET är en bra anledning. :p
 
Haha! Nu vill jag ju främst träna hunden så för min del är asjobbigt bara asjobbigt :D
 
Jag är amatör, jag köpte den cykel jag gillade bäst efter provcyklande. Det blev en sån här:

http://www.merida.se/display.aspx?menuid=10775&prodid=8710

Viktigt för mig vid val var: Hydraliska skivbromsar, låsbar framgaffel, vettiga växlar, bra komfort. Jag cyklar 3 mil om dagen, samt åker på längre cykelsemester varje sommar. Denna cykel har varit en fantastisk kompanjon och jag saknar henne djupt (stals i påskas. :( )

Förstår inte riktigt hatet mot hybrid, jag tycker att detta är en fantastisk cykel. Snabb som en landsvägscykel (har en sån också), stark som en arbetshäst i terräng. Förra sommarens semester i danmark bjöd på regelrätt downhill skogscyjkling med 15 kg packning. Fungerade perfekt. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ska köpa en pendlarcykel för vardagsmotion till och från jobbet. Vägen består av 1.5 km grusväg och ca 6 km astfalt. Budget är Max...
Svar
10
· Visningar
1 051
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp