Vilse i cykeldjungeln..

Men hur mycket ska du cykla utanför asfalt? Är det verkligen i riktig terräng (inte stig utan offroad) du ska cykla? Eller är det grusväg, stigar och andra "färdiga" ytor?
 
@Lovisaleonora Jag har inga planer på att köra offroad utan kommer hålla mig på asfalt, grusvägar, gropiga och ojämna gräsvägar och mindre skogsvägar/skogsstigar. Det är ju inte värsta kuperade terrängen, men jag skulle aldrig ge mig på att försöka cykla där med en vanlig cykel.
 
Då hade jag satsat på en vanlig standardcykel i rätt storlek med fotbroms. Alla finesser som mängder av växlar, stötdämpade framgafflar, hydraliska skivbromsar är bra för dem som behöver sådana men annars bara något som kommer kräva underhåll och justering för att inte börja krångla. Dessutom är det cyklar som är gjorda för aktiv träning, inte för moderat tempo med hund, då är istället fotbroms och en upprätt körställning helt klart att föredra. Effektiva handbromsar, framåtlutat körställning och hund i koppel är som gjort för cykla omkull.

Fast nu vill jag kunna köra på ställen där jag inte känner att jag tar mig fram smidigt med en vanlig cykel.

Jag kör förövrigt oftast med hunden lös, framförallt om jag är utanför asfaltsvägarna där det är mindre/ingen trafik.
 
Då hade jag satsat på en vanlig standardcykel i rätt storlek med fotbroms. Alla finesser som mängder av växlar, stötdämpade framgafflar, hydraliska skivbromsar är bra för dem som behöver sådana men annars bara något som kommer kräva underhåll och justering för att inte börja krångla. Dessutom är det cyklar som är gjorda för aktiv träning, inte för moderat tempo med hund, då är istället fotbroms och en upprätt körställning helt klart att föredra. Effektiva handbromsar, framåtlutat körställning och hund i koppel är som gjort för cykla omkull.

Spontan reaktion på det: Du vet inte vad du pratar om.


2014-03-27-2242_53349b3bddf2b3069e6c485b.jpg
 
Efter ett antal tusen mil i sadeln vet jag nog det.

Crosscykel med skivbroms som köprekommendation till någon som tänker sig att cykla turer på högst en mil i lugnt tempo? Herregud, anledningen till att jag gjorde inlägget var att jag läste sådana tokråd.
 
Du kanske missade det där med att jag tänker köra i skogen?
Sen när är det behagligt att cykla på vanlig cykel på väldigt ojämn mark?
 
Jag cyklade tidigare på en mer renodlad landsvägscykel, men tyckte den var för skör och obekväm när det kom till grusvägar och annan mer ojämn terräng. Jag åkte därför runt till olika cykelhandlar och provcyklade hybrider, slutade med att jag hos Bertil Andersson fick ett bra pris på ett tidigare års modell på en cykel jag trivdes med. Den är lite tyngre än en landsvägscykel (såklart), men har passat perfekt till mina ändamål. Jag cyklar också med hundar, lite blandat skogsväg/grusväg/asfalt men har också åkt ett par tjejvättern med den och är kanonnöjd. Bara som motvikt till alla som sågar hybrider då... ;)

Dock ska sägas att även om jag fick rabatt på cykeln så låg den någon eller ett par tusenlappar över din budget.
 
Du kanske missade det där med att jag tänker köra i skogen?
Sen när är det behagligt att cykla på vanlig cykel på väldigt ojämn mark?

I jämförelse är en bra standardcykel en bekväm cykel för kortare turer, det är liksom det den är konstruerad för.

Men om du vill ha en mountainbike eller cykelcross skall du självklart köpa en sådan, jag försökte bara hjälpa till.
 
Ja alltså det är jättesnällt att du försöker hjälpa till men jag förstår inte riktigt hur du kan rekommendera en standardcykel till någon som vill cykla i terräng. Jag skulle få gå av och leda cykeln eller i bästa fall köra i krypfart.
 
Ja alltså det är jättesnällt att du försöker hjälpa till men jag förstår inte riktigt hur du kan rekommendera en standardcykel till någon som vill cykla i terräng. Jag skulle få gå av och leda cykeln eller i bästa fall köra i krypfart.
Fast du skrev ju att det inte var för att cykla i terräng du ville ha en ny cykel utan för "asfalt, grusvägar, gropiga och ojämna gräsvägar och mindre skogsvägar/skogsstigar"?

En cykelcross är i mycket en landsvägsracer med lite bredare däck (men fortfarande ganska smala), den har en geometri som gör den snabb men den är inte särskilt bra för lugnt tempo och då heller inte lika bekväm som en vanlig cykel. En mountainike är säkert utmärkt för skogstigar men på grusväg och asfalt är den riktigt tungtrampad, dessutom har den en framåtlutad körställning som passar bättre när man vill köra lite fortare.

Det är alltid en kompromiss, ibland får man kanske hoppa av och leda cykeln där man skulle kunnat cykla med en mountainbike men det får du även med en cykelcross och det har man många gånger igen när man sedan cyklar på väg jämfört med mountainbiken.
 
@AndersB cyclocross har jag kollat upp efter råd här i tråden men jag tror inte att det är ngt för mig. Om du läst mina inlägg så borde du sett att jag är inställd på en hybrid eller en MTB med smidigare däck.
Jag har inte hört från andra att MTBn skulle vara så himla tung på asfalt och grus?
 
@AndersB cyclocross har jag kollat upp efter råd här i tråden men jag tror inte att det är ngt för mig. Om du läst mina inlägg så borde du sett att jag är inställd på en hybrid eller en MTB med smidigare däck.
Jag har inte hört från andra att MTBn skulle vara så himla tung på asfalt och grus?

Det har jag sett, men också att du fått förslag på cykelcross och det var därför jag nämnde den typen.

Främst är det däcken som gör en mountainbike tungtrampad på väg, men också mycket det som gör den bra i terräng. Byter du till smalare och släta däck blir skillnaden inte så stor på väg men då inte heller på skogsvägar.

Hybridcykel verkar täcka in ganska mycket, vill du ha ett sportigare alternativ till en standardcykel är en sådan kanske inte helt fel. Byta däck osv. på en mountainbike låter onödigt krångligt, och det är inte säkert att det blir så bra, bättre att köpa en cykel som är komplett från början.
 
Fast med en MTB får jag dämpningen, även om de smalare däcken inte är lika optimala för terrängkörning.
Jag ska ju inte sätta på racerdäck precis ;)
 
Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel.

Nu har du redan fått många bra svar, men jag känner ändå att jag måste delge dig mina erfarenheter av min hybridhoj; den är som en schweizisk armékniv - bra till mycket, men dålig på allt.
 
Fast med en MTB får jag dämpningen, även om de smalare däcken inte är lika optimala för terrängkörning.
Jag ska ju inte sätta på racerdäck precis ;)

Ofta kan en mountainbike vara byggd för riktigt breda däck och det blir lite konstigt med smalare, fälgarna kan vara är för breda och dessutom kanske du vill ha 28 tums hjul.
 
Jag har cyklat nästan dagligen nedför en slalombacke utan dämpning. Det gick jättebra. Jag tror inte man behöver dämpning för att cykla en mil om dagen på grusväg. En mil är en rätt så kort cykelsträcka.

Jag har cyklat åtskilliga mil på grusväg med en gammal monark och jag har aldrig behövt hoppa av och leda cykeln för att det är lite guppigt. Behöver man det har man nog för stor ram på cykeln som gör att det känns vingligt.

Den stora skillnaden tycker jag är utväxlingen.

En. MTB har ju inte de riktigt tunga växlarna. Å andra sidan kan du cykla rätt upp för en slalombacke utan att resa dig upp.

En riktig landsvägshoj har ju en helt annan utväxling som är gjord för mycket fart. Den blir ju otroligt tung att fincykla lite på.

Sen har du det mittemellan, en mer vanlig cykel.
 
Jag menade inte att man behövde dämpning för grusväg. Men jag har fått berättat för mig att dämpning gör cyklingen betydligt mer behaglig när jag ska köra på väldigt ojämn mark som tex de gräsvägarna och skogsvägarna jag har på mina rundor här hemma :)

Tunga växlar har jag nog inte ngt direkt behov av. Prio är inte att kunna cykla så snabbt som möjligt.

Tack alla som svarar förresten! Även om det blir ännu svårare när man hör så mkt olika ;)
 
En landsvägscykel är inte otroligt tung att fincykla lite på, om man inte snott den av Tony Martin. Däremot kan nog sittställningen vara onödigt aerodynamisk för cykling med hund på upp till en mil.
 
Jag menade inte att man behövde dämpning för grusväg. Menhar fått berättat för mig att dämpning gör cyklingen betydligt mer behaglig när jag ska köra på väldigt ojämn mark som tex de gräsvägarna och skogsvägarna jag har på mina rundor här hemma :)

Tunga växlar har jag nog inte ngt direkt behov av. Prio är inte att kunna cykla så snabbt som möjligt.

Tack alla som svarar förresten! Även om det blir ännu svårare när man hör så mkt olika ;)
Ja alltså det är jättesnällt att du försöker hjälpa till men jag förstår inte riktigt hur du kan rekommendera en standardcykel till någon som vill cykla i terräng. Jag skulle få gå av och leda cykeln eller i bästa fall köra i krypfart.

Jag håller med AndersB här. Trots att jag äger en mtb i 20 kkr-klassen så tar jag gärna damtrallan när jag ska cykla hundarna på blandat underlag. Det omfattar också skogsväg. Mtb:n tar jag när jag ska ut själv på offroad-körning eller om hundarna och jag bara ska köra stig. Måste hundarna löpa i koppel är det definitivt damtrallan som gäller.

Man ska inte underskatta komforten hos en modern damcykel.

Min 27,5 mtb har bra rull men är ändå inte direkt kul på asfalt, om det inte går utför.
 
Köpte nyligen en Nishiki X-Seven. En så kallad "crosshybrid".
Är nöjd hittills, har avverkat de första 55 milen och allt har fungerat bra. Jag stod i valet att välja en MTB, men då jag cyklar över 80% på väg så var MTB-däck ingenting för mig, hellre då ett lägre rullmotstånd.
Några reflektioner från en pånyttfrälst cyklist.
* Dämpad framgaffel är underbart i skog och mark, inte lika underbart i stan. Även om gaffeln är låsbar så blir den aldrig lika stum som en stel gaffel. Du tappar kraft!
* Skivbromsar är nog det bästa en cykel kan ha! Jag har nog klarat livhanken en gång tack vare dessa när SL-bussen körde mot rött!
* Sätt dig in i växlarna värld. Kort sagt kan man väl säga att det handlar om hur stort tryck du kan ha på pedalerna under växlingarna. Dåliga växlar hugger och hoppar, bättre växlar flyter på och du får mindre irritation och frustration.
* Provcykla! Precis som andra redan sagt så kan det skilja ljusår mellan olika cyklar. På en cykel jag provade kändes de som att jag satt och sträckte mig efter styret hela tiden, efter en provrunda på 1 km var jag helt slut i handlederna.
* En lättare cykel är roligare än en tung i skog och uppförsbackar! Var gränsen för en "lätt" cykel går styrs nog av plånbokens tjocklek. Ju lättare cykel, ju dyrare är den!
En "lätt" cykel för mig är mindre än 12kg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ska köpa en pendlarcykel för vardagsmotion till och från jobbet. Vägen består av 1.5 km grusväg och ca 6 km astfalt. Budget är Max...
Svar
10
· Visningar
1 052
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp