Bilproblem

Görel

Trådstartare
Moderator
Finns det någon bilkunnig som kan hjälpa mig att förstå vad som kan ha hänt med min bil?

Har en Opel Vectra. När jag startade den idag, efter att den stått ute i cirka 20 timmar, så startade inte bilen när jag vred om nyckeln första gången utan först andra. Därefter var det som vanligt och jag lät bilen stå ett par minuter med motorn på för att få bort imman. Sen körde jag ut på vägen från parkeringen.

Efter några meter slutade bilen ta gasen, ratten gick inte att vrida, och en lampa som jag trodde var batteriet men som sedan verkade vara generatorn. Sen började ytterligare en lampa med en oljekanna lysa. Vägen jag befann mig på är en genomfartsled som byggts om så att det inte finns någonstans att köra åt sidan och bakom mig var det kö samtidigt som trafikljuset var grönt. Lyckades få en man i bilen bakom förstå att han skulle hjälpa mig att knuffa min bil åt sidan.

Jag kan väldigt lite om bilar men pratade med en bilkunnig som sa att det inte verkar vara batteriet som är urladdat eftersom lampor i bilen lyser. Av samma anledning skulle det inte heller vara generatorn. Någon som har någon input?
 
Jag vet när oljekanna lampan lyser (den bör vara röd) så betyder det att det är låg oljenivå i motorn. Vad det andra kan vara vet jag inte.
 
Gick motorn fortfarande när den inte gick att styra? Är fläktremmen hel så bilen laddar? Det kan fortfarande vara generatorn, batteriet brukar hålla laddning ett tag ändå. ( Körde drygt 3 mil med paj fläktrem, var först när jag stängde av bilen igen som den inte startade. Då blinkade lite alla möjliga lampor:D)
 
Hade nåt liknande fel på min bil en gång, minns inte vad det var nu.

Undra om det var nåt med avgassystemet kanske? Lambdasond?
Jag måste nog sova på saken..

Den slutade ta gasen och liksom bara ’rann ut i sanden’.

Har även hänt liknande när generatorn behövde bytas. Lampor blev svagare men lyste ändock.
Jag hade nog tittat på det först?
 
Hade nåt liknande fel på min bil en gång, minns inte vad det var nu.

Undra om det var nåt med avgassystemet kanske? Lambdasond?
Jag måste nog sova på saken..

Den slutade ta gasen och liksom bara ’rann ut i sanden’.

Har även hänt liknande när generatorn behövde bytas. Lampor blev svagare men lyste ändock.
Jag hade nog tittat på det först?
En trasig luftmassemätare kan ge dem symtomen också ja! Svår att starta, seg på gasen och bara ” rinner ut i sanden”(bra förklaring:D). Kan vara svårt för verkstaden att hitta det felet dock, på min gamla Volvo tog det 2 besök och 3 mekaniker innan de bestämde sig för att testa:meh:.Funkade klockrent efter byte!
 
Låter lite som den bil vi skrotade häromdagen. Alla varningslampor lyste , servon lade av, handbromsen funkade ibland. Batteriet fulladdat nån dag innan, så det blev skroten. Det var andra gången bilen blev tokig så förtroendet var borta.
 
En trasig luftmassemätare kan ge dem symtomen också ja! Svår att starta, seg på gasen och bara ” rinner ut i sanden”(bra förklaring:D). Kan vara svårt för verkstaden att hitta det felet dock, på min gamla Volvo tog det 2 besök och 3 mekaniker innan de bestämde sig för att testa:meh:.Funkade klockrent efter byte!
Jag vet att de fick klura på det endel för det var inte självklart nåt annat så att säga 😇
Funkade också klockrent igen när felet var åtgärdat.
 
Tack för all input!

Ska googla runt i morgon när chocken lagt sig lite och nu har jag fått lite uppslag.

Tröstar mig med att det inte hände för en vecka sedan när jag körde min häst, då hade jag fått en hjärtattack.
 
Hände typ samma med min V70 för flera år sen. Det var gasspjället som det var fel på. Det fixades och sen gick den perfekt. Går säkert fortfarande (sålde den 2013). Var inte överdrivet dyrt heller, runt 3000.
 
Finns det någon bilkunnig som kan hjälpa mig att förstå vad som kan ha hänt med min bil?

Har en Opel Vectra. När jag startade den idag, efter att den stått ute i cirka 20 timmar, så startade inte bilen när jag vred om nyckeln första gången utan först andra. Därefter var det som vanligt och jag lät bilen stå ett par minuter med motorn på för att få bort imman. Sen körde jag ut på vägen från parkeringen.

Efter några meter slutade bilen ta gasen, ratten gick inte att vrida, och en lampa som jag trodde var batteriet men som sedan verkade vara generatorn. Sen började ytterligare en lampa med en oljekanna lysa. Vägen jag befann mig på är en genomfartsled som byggts om så att det inte finns någonstans att köra åt sidan och bakom mig var det kö samtidigt som trafikljuset var grönt. Lyckades få en man i bilen bakom förstå att han skulle hjälpa mig att knuffa min bil åt sidan.

Jag kan väldigt lite om bilar men pratade med en bilkunnig som sa att det inte verkar vara batteriet som är urladdat eftersom lampor i bilen lyser. Av samma anledning skulle det inte heller vara generatorn. Någon som har någon input?
Varför fråga buke när du kan ta in den till en verkstad som kör en felsökning och så har du facit?
 
Varför fråga buke när du kan ta in den till en verkstad som kör en felsökning och så har du facit?

Det var nog bland det dummaste jag sett dig skriva här. Saknar du helt förstående för att man vill begripa vad som hänt?

Dessutom är det verkligen inte bara att ta den till en verkstad när den inte ens startar.
 
Det var nog bland det dummaste jag sett dig skriva här. Saknar du helt förstående för att man vill begripa vad som hänt?

Dessutom är det verkligen inte bara att ta den till en verkstad när den inte ens startar.
Hoppsan.
Nä, jag saknar inte förståelse. Men du har gett väldigt lite info. Om bilen, och skicket. Någrra lampor lyser. *Gick bilen när lamporna lyste? Startade den alls när du stängde av den? Även en verkstad skulle vilja ha mer info.
Det buke kan göra är att gissa vilt. Synnerligen vilt.

Vi kan bidra med meningslösa men kul anekdoter. Som att bilen inte gick att stänga av när man drog ur nyckeln - felet satt i släpvagnskopplingen. Alla ampor började lysa - batteriet ar kortslutet. Bilen stannar men går att starta efter en liten stund - rotorn behövde bytas. Bilen lägger när man trycker ner gasen häftigt - igensatt bränslefilter. Bilen stannar och går inte alls - fel på nivåmätaren för bränslet.

Många försäkringar har assistansersättning. Då tar en bärgare bilen till verkstad. Försumbar kostnad.
När verkstaden tittat så vet du vad som hänt.

Så nej, jag tycker inte det är enfaldigt att rekommendera verkstadskonsultation. Man kan ringa och fråga också.
 
Hoppsan.
Nä, jag saknar inte förståelse. Men du har gett väldigt lite info. Om bilen, och skicket. Någrra lampor lyser. *Gick bilen när lamporna lyste? Startade den alls när du stängde av den? Även en verkstad skulle vilja ha mer info.
Det buke kan göra är att gissa vilt. Synnerligen vilt.

Vi kan bidra med meningslösa men kul anekdoter. Som att bilen inte gick att stänga av när man drog ur nyckeln - felet satt i släpvagnskopplingen. Alla ampor började lysa - batteriet ar kortslutet. Bilen stannar men går att starta efter en liten stund - rotorn behövde bytas. Bilen lägger när man trycker ner gasen häftigt - igensatt bränslefilter. Bilen stannar och går inte alls - fel på nivåmätaren för bränslet.

Många försäkringar har assistansersättning. Då tar en bärgare bilen till verkstad. Försumbar kostnad.
När verkstaden tittat så vet du vad som hänt.

Så nej, jag tycker inte det är enfaldigt att rekommendera verkstadskonsultation. Man kan ringa och fråga också.

Jag vill ha vilda gissningar och erfarenheter. Inte bli knäppt på näsan.
 
Hoppsan.
Nä, jag saknar inte förståelse. Men du har gett väldigt lite info. Om bilen, och skicket. Någrra lampor lyser. *Gick bilen när lamporna lyste? Startade den alls när du stängde av den? Även en verkstad skulle vilja ha mer info.
Det buke kan göra är att gissa vilt. Synnerligen vilt.

Vi kan bidra med meningslösa men kul anekdoter. Som att bilen inte gick att stänga av när man drog ur nyckeln - felet satt i släpvagnskopplingen. Alla ampor började lysa - batteriet ar kortslutet. Bilen stannar men går att starta efter en liten stund - rotorn behövde bytas. Bilen lägger när man trycker ner gasen häftigt - igensatt bränslefilter. Bilen stannar och går inte alls - fel på nivåmätaren för bränslet.

Många försäkringar har assistansersättning. Då tar en bärgare bilen till verkstad. Försumbar kostnad.
När verkstaden tittat så vet du vad som hänt.

Så nej, jag tycker inte det är enfaldigt att rekommendera verkstadskonsultation. Man kan ringa och fråga också.

Igår var det lördag. Hur många verkstäder har öppet lördag kvällar, eller när under dagen som Görel drabbades av bilstopp? Som djurägare kan man drabbas av "hjärnsläpp" vid akut situation, så även som bilägare.

Så jag håller med Görel om att man har rätt att fråga om någon har en idé. Utan att få det mest självklara som man säkert tar tag i, när värsta chocken släppt kastat i ansiktet.

Bukes kunskaper är faktiskt väldigt stor och bred, har jag sett under alla mina år här Och det tycker jag är fantastiskt att se, hur buke ställer upp för varann.

:heart
 
Jag vill ha vilda gissningar och erfarenheter. Inte bli knäppt på näsan.
Det var ingen knäpp. Jag knäpper aldrig folk på näsan. Då känner du mig dåligt.
Det var en uppriktig undran.

Men ville du ha anekdoter så hade du kanske behövt vara tydligare. Jag såg det som en seriös undran om vad som skulle kunna vara fel. Tydligen inte. Sorry.
Text är inte enkelt.
 
Det var ingen knäpp. Jag knäpper aldrig folk på näsan. Då känner du mig dåligt.
Det var en uppriktig undran.

Men ville du ha anekdoter så hade du kanske behövt vara tydligare. Jag såg det som en seriös undran om vad som skulle kunna vara fel. Tydligen inte. Sorry.
Text är inte enkelt.

Jag upplever dina inlägg som förminskande klappar på huvudet.
 
Igår var det lördag. Hur många verkstäder har öppet lördag kvällar, eller när under dagen som Görel drabbades av bilstopp? Som djurägare kan man drabbas av "hjärnsläpp" vid akut situation, så även som bilägare.

Så jag håller med Görel om att man har rätt att fråga om någon har en idé. Utan att få det mest självklara som man säkert tar tag i, när värsta chocken släppt kastat i ansiktet.

Bukes kunskaper är faktiskt väldigt stor och bred, har jag sett under alla mina år här Och det tycker jag är fantastiskt att se, hur buke ställer upp för varann.

:heart

Precis så!

Jag behöver hämta mig efter chocken och minska oron.
 
@Görel Mitt förslag, @tanten har varit inne på det, ring till en Opel verkstad så fort det öppnar imorgon om ingen av dom har öppet idag. Det kostar inget att rådfråga över telefon och det är inget bindande att du måste lämna in den där bara för att du ringer. Det kan vara så att det är ett känt problem för dom.

Behöver bilen sen tas till verkstad går det att antingen bogsera (i och för sig jobbet om man ej kan ha tändningen på), någon som har en biltransportskärra man kan rulla på bilen eller anlita bärgare. Det är dom alternativen som finns.
 

Liknande trådar

Äldre Vi bytte batteri till bilen oktober då det var helt slut. Jag kunde ha kört 20 mil i sträck, dvs. laddat upp batteriet ordentligt för...
2
Svar
25
· Visningar
2 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp