bilstolarna får inte plats!!

Alla pratar om den där jävla Skodan :D Kruxet är att vi egentligen måste ha fyrhjulsdrift, då blir utbudet genast mycket mindre :( Dessutom är maken hysteriskt medveten och knorrar direkt om skatt eller försäkring blir för dyrt...

Nu verkar ju Skodan faktiskt finnas fyrhjulsdriven. Undrar vad maken säger om jag säger att vi borde byta vår BMW mot en Skoda...
 
Skoda Superb har jag ocksa hört mkt bra om men aldrig provat
Vi har en Fiat Doblo, ingen fin bil med oerhört praktisk. Bra med plats och stort bagageutrymme. Fast jag har inte sett ngn san i Sverige, men Citroen Berlingo är ungefär samma.
 
Nu verkar ju Skodan faktiskt finnas fyrhjulsdriven. Undrar vad maken säger om jag säger att vi borde byta vår BMW mot en Skoda...

Precis - den finns som fyrhjulsdriven.

Vi har en TDI som räknas som miljödiesel (tror jag?), plus att den är ny (2012). Skatten ligger på 2875 per år. Den drar LARVIGT lite diesel med tanke på sin storlek. Korta resor i blandad trafik (både motorväg och stadstrafik, resan tar cirka 20 min) till och från jobbet: 0,51. Kör vi ner till Halland (35 mil) ligger den på 0.46 ungefär. Försäkringen ligger på typ 500 spänn i månaden (LF, kanske lite bonus?), vilket är rätt standard.

Jag ÄLSKAR alla små finesser i den. Paraplyfacken i dörrarna är en grej som gör mig glad :D

(OBS! Vi har inte den fyrhjulsdrivna.)
 
Alla pratar om den där jävla Skodan :D Kruxet är att vi egentligen måste ha fyrhjulsdrift, då blir utbudet genast mycket mindre :( Dessutom är maken hysteriskt medveten och knorrar direkt om skatt eller försäkring blir för dyrt...

Superben är fyrhjulsdriven ;)

Använder den som dragbil när jeepen vilar :D
 
Känner mest oj :o Vi fick in 3 bilstolar i vår Sabb 9-3 :rofl: och fortfarande plats själva.
Jag är 176 med långa ben och maken 178 cm. Och var inga problem alls.
 
Vi köpte rätt nyligen en Fiat freemont och är sååå nöjda!Det går att sitta i mitten bak med en barnstol på ena sidan och babyskydd på andra. Också gått om plats fram med barnstol bakom. Integrerade bälteskuddar som är perfekt för stora tjejen på 5 år. Två extra stolar bak som gör den sjusitsig och med dom nedfällda har man ett rejält bagageutrymme. Dörrarna går att öppna fullt och det i kombination med att den är hög gör det enkelt att ta i och ur barn. Fyrhjulsdrift och rolig att köra!
 
@westernsuzie @Miks

Lite OT.
Har också en Maxi Cosi Mobi och blev nyfiken på hur man fäster stolen om den placeras i mitten bak?
Benet går ju att reglera men bältena som ska dras genom stolen framför och tillbaka, hur fäster ni dem remmarna då?
Just nu är stolen bakom passageraren, men där kan ingen sitta nu då det är noll med benutrymme.. :down:

Man sätter fast den med säkerhetsbältet i mitten och sen med remmarna i öglorna som finns på golvet under förarsätet respektive passagerarsätet.
 
Vi provade besafe i mitten bak men då var man tvungen att dra fram båda framstolarna så mkt att det inte gick att köra elker åka fram... Skitbil är vad v50 är!
Bakom passagerarsätet funkade av samma anledningen inte heller. Det går att få in primon i bak med besafe i fram men få utan basen och då räckte inte bältet om för att fästa den!!
Får väl åka runt med stolarna och prova bilar...

Jaha vad konstigt! Jag måste kolla hur det ser ut i vår bil, kan det vara så att V70 är bredare i mitten så att stolen på något sätt hamnar mellan sätena? För vi kan skjuta fram och bak förarsätet hur vi vill i vår bil? Eller så är hela baksätet mer rymligt i V70. Vad jobbigt!!
 
Jaha vad konstigt! Jag måste kolla hur det ser ut i vår bil, kan det vara så att V70 är bredare i mitten så att stolen på något sätt hamnar mellan sätena? För vi kan skjuta fram och bak förarsätet hur vi vill i vår bil? Eller så är hela baksätet mer rymligt i V70. Vad jobbigt!!
Jag tror maxi cosi mobin är smalare och att det kanske är därför den kommer in mellan framstolarna när man sätter i mitten.

Mvh Miks
 
@pimy Det är väldigt mycket billigare och enklare att byta stolar istället för bil! Även om det kanske är roligare med ny bil :angel:

Du kan åka till en affär som säljer bilstolar och prova ut hur man skulle kunna sätta två stycken i er bil. Många ställen erbjuder ju monteringshjälp.

Mvh Miks
 
Maken ratade förresten Skodan totalt. "Ja, Skoda är ju en del av Volkswagen, en sån köper jag inte nu..."

Vi får nog helt enkelt prova ut andra stolar, vi gillar ju BMW:n också.
Det blir nog att försöka få in en bakåtvänd i framsätet senare, hoppas det går.
Då kan den som sitter bak ha lite kontakt med båda ungarna också, det ser jag som en fördel.
 
Maken ratade förresten Skodan totalt. "Ja, Skoda är ju en del av Volkswagen, en sån köper jag inte nu..."

Vi får nog helt enkelt prova ut andra stolar, vi gillar ju BMW:n också.
Det blir nog att försöka få in en bakåtvänd i framsätet senare, hoppas det går.
Då kan den som sitter bak ha lite kontakt med båda ungarna också, det ser jag som en fördel.
Prova en Hi-way II
 
Tack för tipset. Har lite bevakningar på blocket, får se om det dyker upp nåt. Mini åker väl babyskydd i ett halvår till iaf.
Är det skillnad på hi-way I och II?


Hi-Way II har längre stödben än ettan. Köp inte ettan. Kika på Britax Max-Way istället. Den är betydligt rymligare men tar nästan lika lite plats. Och så höjer man selen med en hand. Man behöver inte trä om den
 
Jaha vad konstigt! Jag måste kolla hur det ser ut i vår bil, kan det vara så att V70 är bredare i mitten så att stolen på något sätt hamnar mellan sätena? För vi kan skjuta fram och bak förarsätet hur vi vill i vår bil? Eller så är hela baksätet mer rymligt i V70. Vad jobbigt!!
V70 är större än V50. Den senare är ganska liten i klassen.
 
Tack alla för idéer!
Jag vet att det är billigare att byta stol än bil, men v50 har varit aktuellt att byta redan innan tvåan var på väg. Vi bor på landet och den har alldeles för låg för att ta sig fram på dåliga grusvägar. Den är dessutom trång vid förarplatsen så sambon får sitta med benet skavande emot mittkonsolen när han kör vilket inte är bekvämt om man ska längre sträckor.
Den är dessutom så liten i bagaget att vår nuvarande barnvagn (brio happy) precis går in med hjulen på och då ryms inga matkassar. Alltså inte vara för att det är kul med ny bil som vi bestämt oss för byte
byte.

Har förstått att besafen är typ det största man kan ha, och det försvårar givetvis. Vi behöver en stol till till sambons jobbil och får kika efter nåt mindre då iallafall. har kikat lite på britax Hiway II. Nån som har nåt att säga om dem storleksmässigt och hur den passar i olika bilar? Vad är skillnad mellan den och maxway?
 
Tack alla för idéer!
Jag vet att det är billigare att byta stol än bil, men v50 har varit aktuellt att byta redan innan tvåan var på väg. Vi bor på landet och den har alldeles för låg för att ta sig fram på dåliga grusvägar. Den är dessutom trång vid förarplatsen så sambon får sitta med benet skavande emot mittkonsolen när han kör vilket inte är bekvämt om man ska längre sträckor.
Den är dessutom så liten i bagaget att vår nuvarande barnvagn (brio happy) precis går in med hjulen på och då ryms inga matkassar. Alltså inte vara för att det är kul med ny bil som vi bestämt oss för byte
byte.

Har förstått att besafen är typ det största man kan ha, och det försvårar givetvis. Vi behöver en stol till till sambons jobbil och får kika efter nåt mindre då iallafall. har kikat lite på britax Hiway II. Nån som har nåt att säga om dem storleksmässigt och hur den passar i olika bilar? Vad är skillnad mellan den och maxway?


Hi-Way är bra. Men Max-Way är ett bättre val. Den är rymligare vilket gör att barnet kan åka längre i den. Den tar bara lite mer plats och bältet ändras med en hand.

Jag har en bra jämförelse på min hemsida. Men får jag länka till den? Om inte skicka pm så får du länken därigenom.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?)...
2
Svar
20
· Visningar
1 456
Småbarn Hej, tänkte höra med er andra föräldrar vad ni kör för bil? Just nu känns det liksom omöjligt att hitta en som kan passa oss... Vi har...
2
Svar
32
· Visningar
7 841
Övr. Barn Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta...
2
Svar
36
· Visningar
4 001
Senast: Amha
·
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
1 949
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp