Hannely

Trådstartare
Hovslagaren var och verkade min ettåring förra veckan, och hon tycte att han skulle få biotin eftersom han var lite porös i hoivarna, och verkade ha fått lite längssprickor i kanterna på sulan. hon sa också att om man ger biotin så behövs extra b-vitamin för att de ska kunna tillgodogöra sig biotinet. Detta tycker jag låter lite konstigt, biotin är ju ett slags b-vitamin, och under mina fysiologistudier har jag aldrig stött på att ett vitamin skulle tas upp bättre el sämre pga ett annat. Någon som vet något om detta? Foderstaten i övrigt är välbalanserad och täcker hans normala b-vitbehov.
 
Jodå, vissa ämnen/vitaminer tas upp bättre med hjälp av andra.

men som du säger, biotin ÄR ett B-vitamin, och det brukar vara diverse olika B-vitaminer i biotintillskotten =)

Dessutom är B-vitamin vattenlösligt så överskott kissas bara ut, så man kastar eg pengar i sjön (på gödselstacken iaf..*s*) om man ger för mkt.

Om biotin fungerar eller ej beror på om hästen HAR brist på biotin eller ej. En häst kan ha dåliga hovar/dålig hovkvalitet utan att ha brist på biotin och då kan du tillsätta biotin bäst du vill, dte hjälper inte.

Och du bör ge i 6 månader för att se resultat, men är det ingen förbättring inom 6 månader kan du sluta med biotinet och fundera över annat.

Lycka till!
 
Min häst har dåliga hovar och jag frågade min hovis just om biotin.Enl. honom så hjälper det ca 2 hästar av 10, så jag la ner det iaf, köpte tofflor (waterboots) i stället.Har inte sett något resultat än iofs,men testar ett tag till...
Men kanske värt ett försök att prova biotin?
 
Kiselgur är nåt som du kanske kan prova. Kisel är bra för hår och naglar. Finns på ekohallen för 112 kr. Räcker ett par månader så det är bra mycket billigare än biotin.

Lycka till
 
jag tycker inte att biotin hjälper ett dugg och lika sa min hovslagare.han sa istället att jag skulle köpa alosin.det masserar man in vid kronranden och även en bit ner på hoven.fungerar kanon,jag har använt det i ett halvår nu fast från o till för man behöver bara använda det när hovarna är dåliga och då påpekar hovslagaren det.men jag har verkligen sett resultat.på odal kostar det ca 114:- räcker ganska länge faktiskt.en rolig grej med alosinet är att om du inte använder hanskar när du masserar in detta så kommer även dina egna naglar att bli starkare.prova ska du få se. /Tess :bump:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 062
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 723
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp