Birma, Perser eller annan fluffig ras?

Jadzia

Trådstartare
Jag sitter och funderar på vad för ras jag vill att min nästa katt ska ha. Min huskatt börjar bli till åren och jag har insett att hon inte kommer att leva i alla evighet.
Det enda jag är riktigt säker på är att nästa kisse ska vara rasren och lagom fluffig. Jag har spanat både på Birma och Perser, men undrar om det finns fler raser i ungefär samma hårlag?

När det gäller Persern så undrar jag lite över den extremt platta näsan. Nackdelar, möjlighet att hitta en med inte fullt så platt nos och så vidare?
Vad är typiskt för en Perser?
Hur är Birmans temperament jämfört med Perserns?
Pälsvård av båda raserna?
Fördelar och nackdelar med båda raserna?

Jag vill ha en innekatt med lugnt temperament som mest vill ligga i soffan och sova. Visst leksällskap kan hundarna bistå med, men något kattsällskap kommer inte att finnas. Jag har heller inte tid att leka och aktivera katten flera timmar om dagen.
Stabila nerver, gosig och allmänt cool är önskvärda egenskaper.
 
Persers nackdelar ligger just i näsan. Eftresom de har så kort näsa kan de få mycket problem med tänderna, ögonen vätskar sig och rinner och behöver tvättas. Pälsen kräver en hel del arbete, helst daglig kamning eftersom de har mycket underpäls..
Persern är en lat katt och ligger helst och sover, mina som jag har haft har inte varit överdrivet sociala. Det ska vara på deras vilkor och de blir ganska osynliga när gäster anländer. Det går att få tag på "sällskapskatter" som inte är så typade i nosen, men hur lite det innebär idag vet jag inte för synen på perser har ändrat sig en hel del sen jag köpte....

Perser har jag haft i 10 år och birman i 10 månader så om birman kan jag inte säga såå mycket.

Birmans päls är just mycket lättskött. Det blir inga direkta tovor av dem.
Många birmauppfödare kräver i princip att det ska finnas kattsällskap (kan gå bra med hund också) för de är ganska sociala. De kan också vara lite rasistiska och ha svårt för andra katter som inte ser ut som dem. de är vääääldigt nyfikna och är med överallt, och då menar jag överallt. (det enda min inte har provsuttit så är det tvättmaskningen :smirk:) Birman är lite livligare och kan vara ganska pratiga.
 
Jag skulle också säga Main Coon. :love:
Vår kisse är sund, lekfull och kan vara ute utan att bli tovig (borstas inte ofta). De är ganska stora och väldigt personliga med lite annorlunda egenskaper. Läs om dem på nätet genom någon kattklubb.
 
Nu har jag tittat runt lite och valt bort persern. Den är ju söt, men har väl kort nos för min smak. Vill inte stödja en avel som bidrar till ögonproblem.
Maine Coon tilltalar mig inte i utseendet, men temperamentet verkar trevligt. Får titta en gång till på dem

Jag har däremot hittat en annan ras som fick mig att se ut såhär :love: och det är Ragdoll. Runda, fluffiga och underbara blåa ögon. Verkade ha mycket trevligt temperament också. Någon som haft en sådan?
 
Om du inte tänker ställa ut, kan jag rekomendera en långhårig Britt. Härligt temperament, varken för mycket eller för lite. Inga direkt kända sjukdomar, stor, kraftig och lagom platt i näsan utan problem.
Anledningen till att det trillar ut långhåriga Britter, är att man har använt mycket Perser i framställandet av nya färger (Britten var enbart blå från början), och eftersom Britten är en ganska ung ras, så trillar det fortfarande ut "troll".
De är oftast lite billigare också, eftersom de inte är godkända i SVERAK (däremot i IDP).
 
hur f*n kunde man välja att ha perser i brittavel??????????????????????????? :confused:
 
Persern är ingen "latmanskatt" direkt. Den kräver gansa mycket pälsvård, annars tova sig pälsen. Om man nu inte gör som mna kompisar, som rakar ner sina perser, men då kan man ju lika gärna skaffa en korthårig! (fast dom ser otroligt tuffa ut i "lejonklippning" :D)

Annars kan jag tipsa om ragdoll! Lik birman, tycker många, de skillnader jag har uppmärksammat är att de är mer sociala mot människor och mot varandra. De är väldigt lugna, soffan och sängen är favorplatser (eller ditt knä).

Enda nackdelen för din del tror jag kan vara att ragdollen kanske skulle känna sig ensam, om den inte får annat kattsällskap eller människosällskap större delen av dygnet..

I pälsvård är ragdollen kravlös. Pälsen har ngen underull, och tovar sig därför inte speciellt lätt.

Kika in på mn hemsida och läs mer om ragdoll, en enligt mig helt underbart gosig och mysig ras!
(länken finns på min signatur)
 
Var det du som satte in en bild för 100 år sedan på en lejonrakad perser?????

jag kan säga att jag blev så inspererad så jag rakade min skogis.... :o
själv tycker jag att han är jättesöt,men det e lite pinsamt att förklara varför man gjorde det osv.

eller som HD frågade,-varför ställer du inte din skogis då?
-ehhhh..... :o...hihiihiihihiihiihih
 
Utställningar är inget för mig, så en katt som avviker från rasstandard i utseende är inget problem. Ska spana på långhårig britt.
 
Sällskap av människa och hund kommer katten att ha större delen av dygnet. Jag är inte borta mycket eftersom hundarna inte ska lämnas för länge.
Det enda sällskap den inte kommer att få tillgång till är en annan katts. Jag vill bara ha en katt.

Pälsvård är inte min favoritaktivitet direkt, så då låter Ragdollen som ett bra val, men är de inte frusna av sig om de saknar underull?
Jag kommer inte att bo i lägenhet i alla framtid och vill att katten ska kunna vara ute med mig då jag flyttat ut på landet. Det är ju inte speciellt viktigt att katten kan vara ute, utan jag tyckte bara att det skulle vara roligt för katten att kunna vara med.
 
Nu har jag spanat på din sida. Jag såg en blå kisse med bläs (bicolor?) som var alldeles ljuvlig. En sådan skulle jag inte tacka nej till.
 
Antagligen för att skilja utseendet från européerna, BRI och EUR var ju samma ras ett bra tag.
Och jag klagar inte, det är ju tack vare PER vi fått Nallebjörnsutseendet på Britten och det är iaf det jag fastnade för :D
 
ok...jag fattar, för min första tanke var ju......det finns ju andra raser som vore lämpade....ex.. europe.
Om man nu vill åt färgen. :smirk:
 
Jo, men dom är ju något smalare och inte riktigt lika i ansiktet. Man ville väl ha en som stämde mer överens. Tyvärr verkar Britterna bli mer och mer typade och ibland ser man knappt skillnad på en Britt och en dålig Exotic. Personligen föredrar jag mer långnästa, även om det ska synas att det är en Britt. :bump:
 
jag föredrar oxå långnosta katter...... :love:

enligt mig så är en riktigt typad perser det fulaste som finns. :crazy: *flåt alla perser/exotic-ägare.*

såg du denna?
 
Glömde säga att min Yogas uppfödare har en långhårig Britt hemma. Hon används inte i avel förstås, men iafll du vill träffa och se en i verkligheten så kan du säga till så får du numret till henne. Och så har ju jag en korthårig som du gärna får träffa här hemma, dom är ju lika i humöret.

Diana, långhåriga, hon är urkelig, pockar på uppmärksamhet hela tiden. Fast hon är ju gammal nu, och bor med 1 ägare och närmare 10 katter, så det kanske har med det att göra.
 
Tänkte tacka för att du tror så högt om mig att jag kan se tankar, men så tog du tillbaka det :mad: ;)

Nej, jag gillar inte heller dom nästan konkava.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag funderar på att skaffa en tredje katt, har en 5-årig birma och en 2-årig huskatt. Båda kastrerade killar, birman ganska sent tagen...
Svar
4
· Visningar
2 977
Senast: Bellan12
·
Hundavel & Ras Jag vet att det finns flera såna här trådar men ni kanske orkar med en till ;). Vi är en familj som bor på landet, två barn 12 och 8...
2
Svar
23
· Visningar
2 646
Senast: Niyama
·
Övr. Katt Vad använder ni för borstar till era långhåriga raser? Jag har två långhåriga katter, en perserkorsning hane på snart ett år. Och en...
Svar
5
· Visningar
1 402
Senast: linslus
·
E
Övr. Katt Hej har bestämmt mig för att skaffa kisse, eller ja jag har funderat på det länge o kommer nog fundera ytterligare, men jag skulle bara...
Svar
9
· Visningar
3 980
Senast: loveponies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp