Bukefalos 28 år!

Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Vilket jättebra svar TS fick nu av någon som har varit med om liknande! :bow:

*kl*
TS:
Jag tror att du gör ditt allra bästa och de där kommer bli bra tids nog! :)

Tack så hemskt mycket och tack alla för som kommer med bra svar som jag kan ha nytta av och som stärker självförtroendet:bump:

Jag kommer att ringa en annan veterinär för att höra vad den personen tycker när den ser detta.

Men jag är mycket tveksam till om det är så smart att börja gräva och karva i bölderna nu mitt i sommaren men en pencillin kur verkar ju han behöva trots att veterinären inte håller med.
Det kan ju knappast skada i alla fall.

Min sambo som med sett hästen i verkligheten tycker att det ser mycket bättre ut sen hästen kom hem för ca 2 veckor sedan så jag vet inte jag oroar mig ju ännu mer efter det ni skriver här men egentligen är jag ju den enda (av er här) som sett det i verkligheten och visst ser det läskigt ut det var ju det jag skrev i överskriften med men ja jag vet inte, trodde man kunde lita på en såpass kunnig veterinär.

Men får testa med en här i trakterna där jag har hästen nu.
Längtar tills min lille snutt blir frisk igen han är så snäll som står ut med detta varje dag sån tur är så har han faktiskt inte ont jag kan klämma på de där knölarna och han reagerar inte ett dugg hade han haft ont och lidit så hade jag såklart inte "låtit han lida"
Har haft honom sen han var 4 månaders litet föl så han är jag jättenoga med som mina andra 2 hästar.

dumma jäkla unghäst som skulle bita han i halsen, han är för snäll för att försvara sig.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

och det känns säkrast att köra på samma behandlingsmetod och slutföra den än att hatta hit och dit på olika saker eller?

Ibland måste man byta veterinär. Alla kan inte vara bäst på allt. Åk till en klinik och få hästen undersökt!
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

En sak som är rätt konstig som jag funderat på är att nu när min hingst är hemma så biter den andra hingsten inte på den 3e är det inte konstigt på ett sätt?
För min har ju inte alls varit stöddig eller så utan han har ju snarare inte försvarat sig men det verkar inte ens som att den dumma hingsten funderar på att bita den 3e unghästen....

Men han gillade kanske inte min häst...jag kommer absolut inte ta tillbaka min häst till hingst flocken förrän den dumma hingsten åkt hem till sin ägare.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

vilket tjat om klinik, känns lite som ni inte nöjer er med vad jag än skriver tyvärr.
vad är det som säger att de veterinärerna är bättre än distriktare?
Jag tror nog inte en distriktare börjar karva i bulorna bara sådär i så fall om det är det enda rätt så säger jag nej såklart och kör till klinik istället men jag vet inte om jag vill att de börjar karva upp bulorna jag hoppas inte det är enda utvägen utan att det fungerar med pencillin istället.
känns onödigt att karva upp och kanske få riktigt svåra infektioner med öppna sår mitt i sommaren.

Jag försöker lita på veterinärer men lite kan man ju själv med och jag tror inte det är så smart men sen kanske det är enda utvägen så då får jag väl gå med på det men som det känns nu så känns det som sagt inte bra när det snart är rötmånad osv.

känns som man kommer bli mer lr mindre tvingad till saker om man kör honom till klinik visst de ska ju kunna sin sak men efter vad ni skriver om olika veterinärer så börjar man ju tveka.

en god vän kommer hit idag och ska hjälpa mig ta beslut, hon har varit med hela tiden under tiden som detta pågått så ska bli spännande att höra vad hon anser om hon tycker bulorna ser mindre ut/såret bättre osv.
Känns som jag inte riktigt vet vad jag ska tro längre men jag försöker fortsätta lita på min magkänsla och mina kunskaper som jag alltid gjort med det är svårt när man blir påverkad av massa olika åsikter.

sen vet jag inte vilken klinik jag vill åka till heller i så fall har inte riktigt koll på dem här neråt landet vilka som är bra.
har dock varit på ramkvilla atg men vet inte om jag gillade dem direkt.
sen ska det väl finnas i helsingborg lr?
och så tingsryds atg nyöppnade på travbanan men atg kliniker är väl mer för hälta lr?

kanske finns någon mer, i hässleholm och växjö?
om någon har bra erfarenheter från någon utav dessa som jag rabblat upp eller kanske någon annan så ska jag ev ringa dit med och höra vad de anser.
Men som sagt har inte mkt erfarenheter av kliniker här neråt landet då jag kommer från uppåt landet från början och har bara bott här nere i 2,5år.
och ja jag är rätt skeptisk till kliniker som ni märker har alltid kunnat lita på mina egna erfarenheter och dessutom väldigt sällan behövt ta ut veterinärer mer än till småsaker och vaccination osv. har aldrig haft egna halta eller sjuka hästar och är väldigt petig med mina snuttar så vill ha någon riktigt bra klinik i så fall.

har fått en känsla av att de inte drar sig för att karva upp och söva och ha sig fast det kanske hade gått utan och jag vet inte om jag vill orsaka mer lidande än nödvändigt för som det är nu så lider han inte men vet inte om jag hade velat att de öppnade upp stora sår på honom för då kommer han definitivt ha ont och usch stackars min lille kille.

Han litar så mycket på mig så jag fick ju sköta allt med kanylerna och det när veterinären va ute och hon såg att jag klarade av det fint, han behövde inte ens lugnande men såfort hon gick i närheten av honom så blev han rädd för henne(för hon var ju tvugen att ta lite satts och sätta in kanylen så den hamnade rätt då när hon tömde bulan och då blev han rädd för hennes rörelse och att det stack till)
men han var så duktig och lugnade sig när jag vred på kanylerna och det för att bulorna skulle tömma sig ordentligt.
jag kunde t.o.m raka honom med rakapparaten utan att han fick panik och han har aldrig blivit rakad han är bara 2år och 8månader och inte mkt hanterad.

näe vad jag babblar på han är min älskling i alla fall jag hoppas detta läker snart.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

hej . jag vet inte var du bor men jag hade åkt till en klinik , snabbt för det va inga fina sår . har du haft ut distriktaren så kan du lika bra åka till dom direkt för (min erfarenhet) är att jag får ändå åka till helsingborg efter dom varit här.

plus att hästen behöver klinik hjällp kan inte läka med massa flugor och smuts hemma i stallet som på en klinik .

hoppas han blir bra
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

I småland har vi ju Vaggerydsveterinärklinik också.....
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Gullan86;13641588 en god vän kommer hit idag och ska hjälpa mig ta beslut skrev:
Du motsäger dig själv med allt detta svammel :crazy:

Förts litar du på dina egna kunskaper som tydligen är lika bra som veterinärens och sedan kan du ingenting och tar hem en kompis som ska tycka ngt. och så har du dålig erfarenhet av klinik trots att du nästan aldrig tagit veterinär till dina hästar men ändå varit på klinik med den.
Och detta med att det inte är bra att göra ngt åt det :eek:

Ta ditt ansvar som hästägare i stället för att skriva en massa meningslöst trams på ett forum.

Jag har varit på Stenestads hästklinik med min häst. Där tycker jag att de är jättebra.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Så själva SÅRET var inte där när veterinären såg hästen?
Såret är alltså ett utgångshål från bölden?

I och med att hästen nu har en öppen sårskada kommer infektionen komma som ett brev på posten såhär under sommaren. I värsta fall har man en öppen ingång direkt in i håligheten så att bakterierna kan leva loppan inne i bölden.

Hur gör du när du tvättar såret? Är bilderna tagna före eller efter tvätt?
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

vilket tjat om klinik, känns lite som ni inte nöjer er med vad jag än skriver tyvärr.
vad är det som säger att de veterinärerna är bättre än distriktare?

Jag hoppas att du egentligen förstår skillnaden. Att rota i den här typen av läsigheter ute i stallmiljö är ju knappast sunt. En hyfsat rengjord miljö med god tillgång på förbrukningsmaterial, sedering och bra plats att hålla till på är ju A & O.

På dig låter det som ett litet skrapsår och att folk är pjåskiga. Jag tycker det här är rätt grovt, och med tanke på utveckligen har jag faktiskt svårt att förstå att du bara rycker på axlarna och tycker det är normalt att hästen har svåra inflammerade sår efter så lång tids "behandling"
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

men jag vet inte om jag vill att de börjar karva upp bulorna jag hoppas inte det är enda utvägen utan att det fungerar med pencillin istället.
känns onödigt att karva upp och kanske få riktigt svåra infektioner med öppna sår mitt i sommaren.

Det är inget större ingrepp att sätta dränage.
Ett litet hål uppe och ett litet nere med en gummislang genom det hela.
Det gör man under lokalbedövning så hästen behöver definitivt inte sövas.
Och om hästen får penicillin så blir det inga infektioner i de öppna såren utan de läks innan kuren är slut.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Tack så hemskt mycket och tack alla för som kommer med bra svar som jag kan ha nytta av och som stärker självförtroendet:bump:
Svar du kan ha stor nytta av har du fått av alla i tråden. Däremot tror jag att de flesta bryr sig mer om hästens hälsa och behandling än om ditt självförtroende...
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

*kl*
Skulle man inte kunna ta bort bölderna, om det iaf är löst skin?
ta bort dem och låt ny hud läka ut.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Gör så här att du ringer en annan vet, eller ring klinik - hur nära har du till Kalmar då? Och berätta om bölden och hör vad de tycker. Det är bra höra med flera också. Min har haft en böld, vet här var osäker och rek klinik, tur nog har vi en klinik ganska nära. Bölden sprack på väg, gr'vdes ut och spolades rent och sedan skulle jag spola rent själv, ingen medicin men tog temp morgon och kväll för ha koll, fick han feber skulle vi återkomma o få medicin. Han skulle röra sig mycket (bölden satt ljumsken, bra det för då rann allt ut neråt).

En annan äldre valack fick en rejäl böld på "fel" ställe, bak vid svansen och den gick neråt - där räckte inte rengöring av duktig veteinär utan han fick operaras två ggr på klinik!! Bölden satt djupt och hade gett en fistelgång. djupt in. Otroligt att hästen klarade det, han är 25 år och mår idag bra efter mycket nogrann skötsel av sin husse. Så en böld kan bli både och.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Du borde kunna maila bilderna och fallbeskrivning till en klinik, för en bedömning. Ring en klinik som ligger nära och fråga. Här i Uppsala har Ultuna ett ambulerande veterinärteam (hade det ute för tandkontroll härom veckan), kanske andra stora kliniker (om du bor nära) har det också? När jag bodde i Falun hade jag olika veterinärer och kliniker som jag åkte till för olika typer av behandling.



Har du fått några behandlingspapper från distriktsveterinären?
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Men vilket svammel. Ta ditt ansvar som hästägare och se till att hästen får bra vård - dvs. på klinik - nu!
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Vet du, nu är det dags att ta tag i det här! Det ser sannerligen inte bra ut och det här är något hästen behöver kvalificerad hjälp för att fixa.
Åk med hästen till en klinik, du har fått många förslag- välj något utav dem, så att de får behandla bölden i steril miljö.

Jag hoppas att du inte haft hästen tillsammans med någon annan nu när han har bölderna som en annan häst kan bita fast i?
Det är inte vanligt med sådana bölder så bara det borde väl vara en liten markör gentemot den vetrinär du först träffade.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Har läst hela tråden samt kollat på bilderna. bölderna är ju mindre, men som andra säger. Åk till klinik, där har de alla resurser för att behandla hästen din rätt.
Varför envisas med att "behandla hemma" under så lång tid och ändå inte få bort det? Tror nog kliniken kan hjälpa i detta fall mkt.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Enligt det du beskriver från början så låter det som om hästen fått ett serom på vardera sida av halsen. De kan uppkomma genom att vävnaden slits isär och därmed svarar med inflammation (att skilja från infektion!) och utträde av vätska. Denna kan vara allt från gulaktig till rosa och mer röd beroende på hur mycket blod som finns i. Allt gult är inte var som någon menade ovan. Kan också bli en ren blödning om blodkärl skadas och då blir det ett hematom.

OM det går hål på huden så får man genast en infektionsport med risk för att en böld bildas eftersom innehållet är utmärkt för bakterier att växa till i. Nu lät det ju inte som att så var fallet men man kan nog inte helt utesluta en liten liten bit underminerad/trasig hud från början. Oavsett så blev det ju hål/sår sedan, dels från kanylsticket och dels från att det självsprack.

Många ropar efter antibiotika och jag säger inte att det inte behövs i detta enskilda fall men man bör betänka att i behandlingen av en böld så är INTE antibiotika det primära utan det är just en ordentlig dränering med efterföljande rengöring och spolning. Att antibiotika inte är självklar har flera orsaker såsom t ex:
1. en rejäl böld har ofta en mycket tjock kapsel som inte antibiotikan kan penetrera vilket gör att behandlingen inte når dit där den gör nytta.
2. det är ofta onödigt vid lokala infektioner utan allmänpåverkan. Ordentlig rengöring och individens eget immunförsvar och läkningsförmåga är oftast tillräckligt.
3. det innebär vissa biverkningsrisker. Penicillinchock, mag-tarm-störning med diarré osv.
4. det spär på utvecklingen av resistens hos bakterierna.
Som sagt, jag säger inte att inte är rätt i detta fall, men man bör tänka 2 ggr innan man sätter in antibiotika. Veterinärmedicinen (och förhoppningsvis även humanmedicinen) bör sträva efter att minska användningen av antibiotika så att vi inte står där såsmåningom och inte kan/får förskriva när det verkligen behövs!

Tillbaka till behandlingen. Dränering som sagt, det är A och O vid bölder. Javisst, det kan tyckas som att man öppnar upp för bakterier att ta sig in, men det är precis tvärtom. Skiten måste kunna passera ut. Ett rejält hål i övre respektive nedre delen av sår/böldhåla och så en dränslang som sys fast i vardera ände och som passerar genom hålan. Denna får sitta i 3-5 dagar i okomplicerade fall men ibland betydligt längre. Det skall sluta soppa och börja läka. Dränen skall skötas dagligen (ibland x flera) genom att röras på, hålen skall hållas öppna samt hålan skall spolas igenom med koksalt för att nå bäst resultat.

Detta kombineras gärna med antiinflammatorisk och smärtlindrande medicin för att minska svullnad och smärta, dels för hästens välmående och dels för att förhoppningsvis möjliggöra sårvården om hästen har ont.

Några skrev att det är lämpligare att åka till klinik för att öppna upp vilket det inte alls behöver vara. Om hästägaren bara kan ordna gott utrymme, bra belysning, ett bord och tvål och vatten så går det utmärkt hemma i stallet. Lite sedering, rakning, steriltvätt och lokalbedövning så är det bara att öppna och dränera. Man bör betänka att hästen är van vid sin egen hemmaflora av bakterier emedan den som finns på klinik kan vara betydligt elakare med MRSA och MRSI (meticillin-resistenta stafylokocker) t ex...:p Med detta inte sagt att man inte skall åka till klinik men faktum är att det oftast är i sjukhusmiljö man drar på sig resistenta bakterier (och oftare faktiskt i rena sår, dvs operationssår, och inte i skitiga sår). Dock är ju resistensproblematiken inte såå utbredd ännu. Flum flum, jag menar egentligen bara att åtgärden mycket väl kan göras hemma i stallet.

Och om man ändå, efter noggrannt övervägande, väljer att inleda antibiotikabehandling så är det inte så tokigt att försöka ta ett representativt bakt-prov från såret/bölden för att veta vad man ska sätta in för antibiotikapreparat. Vilket oftast resulterar i riklig växt av blandflora, dvs ingen specifik infektion. Vilket leder tillbaka till tanken om antibiotika verkligen är nödvändigt i de flesta fallen...:idea:

Detta var mina tankar det! :bump:

Och till TS förresten. Jag har sett ett antal liknande bulor efter hästbett, och upplever att det är relativt vanligt förekommande efter "hårdare tag". Dock ingen som böldomvandlats eftersom de antingen gått tillbaka spontant eller dränerats innan de gått hål på.
Du kanske skall låta vet titta på det igen för att bedöma om det ska dräneras eller inte, samt om antibiotika skall till eller inte. Salva har ingen som helst effekt. Kortison (om det nu var det?) skall ej användas I sår, det har snarare hämmande effekt på sårläkningen. Visst har det en viss antiinflammatorisk effekt hud men då skall huden vara rakad annars kommer man inte åt och i detta fall är vi ju inte hjälpta av att behandla huden ovanpå bölden?!
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

För hästens skull ska jag fatta mig kort:

:idea: LÅT NÅGON VETERINÄR GÖRA EN NY BEDÖMNING - IDAG !!!!!


Det kvittar vilken veterinär du väljer - bara du gör det ! Sår är "färskvara" och det kan ha blivit både bättre och sämre sedan förra bedömningen gjordes. Av dina bilder att döma ser dränage väl behövligt ut, kanske även antibiotika.

I nuläget verkar risken större att hästen får blodförgiftning och dör av alla bakterier som redan finns etablerade i bölderna, än att den eventuellt skulle bli sjuk av att skadorna ses över och öppnas, om så det sker i ett mindre rent stall. :crazy:
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Några skrev att det är lämpligare att åka till klinik för att öppna upp vilket det inte alls behöver vara.

När jag pratar om att "åka till klinik" så är det mest för expertisens skull. De veterinär som finns på klinik kan jag inte få ut. Här finns bara distriktsveterinärerna och, ja, de flesta av dem ÄR inte hästexperter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Idag fyller Al-Dabarans Z-kull 11 år :D Jag vet inte riktigt vilken av valparna på bilden här ovanför som faktiskt är Zala, men tippar...
Svar
15
· Visningar
1 635
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 801
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp