Bukefalos 28 år!

Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

kl

JAg såg ärligt talat ingen jätteskillnad på bilderna:confused:

Men jag hade definitivt tagit dit en annan veterinär för att få en till åsikt.
Varför vänta på att det BLIR infekterat? Hade du låtit ett sådant sår självläka på dig själv om en läkare sagt det,och bara tipsat om salva? Antagligen inte. Efter några dagar och ingen skillnad hade du vidtagit nya åtgärder.

Samma ska vi ta ansvar och göra för våra hästar som inte kan åka till läkaren själv:D
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Urk, ser riktigt läskigt ut. Om det hade varit min häst hade jag åkt till klinik för att inte riskera att det blir komplikationer med infektioner och liknande, nu när det är så varmt och mkt flugor. Kommer de dessutom gult från såren nu så är det var. :grin: Att smeta salva på lär nog inte räcka, troligen behövs antibiotika intravenöst och kanske dreneringsrör.
Hoppas din pålle kryar på sig snabbt, vad du än väljer att göra....
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Det tycks ju ha uppstått en böld och hästen behöver en annan behandling än det fått hittills. Dränering borde vara självklart och i samband med detta en antibiotikakur och antiinflammatorisk behandling. Att smeta på salva på det där är fel behandling. När såg veterinären det senast? Är hon medveten om hur det ser ut nu?
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Det där ser verkligen inte bra ut!! Hade jag vart du så hade jag tagit ut en annan vetrinär och det ser verkligen ut som att det behöver dräneras. + antiinflammatoriskt.. Jag har väldigt svårt att tro att det kommer bli bra av sig självt..
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Jag vet inte riktigt vad du vill med din tråd. Du har ju redan bestäm dig. jag är fortfarande tveksam till om en veterinär verkligen anser dt du skriver efter att ha sett din häst men det får vi nog aldrig veta,

Men herregud:p tror du jag är helt tappad bakom flötet eller, såklart en veterinär har "sett detta" vad tror du egentligen lr har du inte läst vad jag skrivit?

vadå "redan bestämt dig" och "vad vill du med din tråd":rofl: så jävla typiskt buke alltså så det är skratt retande hahahahaha...

jag skrev "vad jag ville med min tråd" om du läste första inlägget men det gjorde du inte av det du skriver att döma.

Jag undrade om fler varit med om detta då det enligt veterinären var väldigt vanligt och ni som blivit drabbade hur ni löst detta.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Något bättre ser det ut, och det tar tid med sådant.
Jag skulle nog dränerat och satt på antibiotika nu då värmen är här, eller iaf antibiotika för att inte röra i bölden för mkt.
Hör med din vet om det inte kan fungera. min vet gör så iaf. Vänta ut känns inte bra just nu.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Jag hade som de andra sagt tagit ut en annan veterinär för ett andra utlåtande. Vore ju otroligt tråkigt på en unghäst om det blev några vidare men som hämmar utbildning och utveckling
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Men herregud:p tror du jag är helt tappad bakom flötet eller, såklart en veterinär har "sett detta" vad tror du egentligen lr har du inte läst vad jag skrivit?

vadå "redan bestämt dig" och "vad vill du med din tråd":rofl: så jävla typiskt buke alltså så det är skratt retande hahahahaha...

jag skrev "vad jag ville med min tråd" om du läste första inlägget men det gjorde du inte av det du skriver att döma.

Jag undrade om fler varit med om detta då det enligt veterinären var väldigt vanligt och ni som blivit drabbade hur ni löst detta.

Klart jag har läst vad du har skrivit vad har jag annars svarat på?

Skratta du gärna om du vill men det är ju tydligt att du inte fått de svar du har väntat dig. Det verkar inte vara många som har varit med om samma sak kanske för det har satts in en annan behandling än den som din häst har fått. och därför får de de råden.

Min erfarenhet av detta forum är att det blir så i trådar där ts inte riktigt berättat allt eller inte alls vill ta till sig de råd som kommer. Om det är bukes fel eller knasiga ts kan man ju diskutera men det hjälper inte din häst.

Vad jag vet är det minst en veterinär som har svarat dig i denna tråd. Jag hade följt de råd du har fått dvs ta hem en veterinär som ser hästen eller åk till en klinik. Om den veterinär du hänvisar till har varit ute och sett det du visar med bilderna hade jag nog låtit en annan veterinär titta på det bara för säkerhets skull.

Jag vet som jag skrev innan inte mkt om sår men jag hade varit ganska orolig (eller snarare hysteriskt orolig) om min häst hade sett ut så.

Sedan kan du göra dig löjlig över vad jag skriver en gång till om du vill men din häst lär inte bli bättre av det.

Jag hoppas att den snart blir bra.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Jag undrade om fler varit med om detta då det enligt veterinären var väldigt vanligt och ni som blivit drabbade hur ni löst detta.

Och vid det här laget borde du ha förstått att a) det verkar inte vanligt alls (hittills är det INGEN som sagt att de varit med om det), och b) alla som svarat hade antingen åkt till klinik eller tagit ut en annan hästveterinär för en "second opinion" eftersom det ser helt gräsligt ut...:crazy:
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

*svarar flera*
Fast ibland kan sår och skador SE mycket värre ut än vad det är. Ibland MÅSTE kroppen få chansen att läka ut sig själv.

Har själv en häst med ett ben som en fotboll... men den blir sakta men säkert bättre, men det tar tid.

Men i det här fallet skulle jag följa min magkänsla. Är det en veterinär TS använder annars med och litar på, då skule jag följa den veterinärens råd. Annars skulle jag visa hästen för en annan vet.

Det jag inte hänger med på riktigt är varför man inte skulle kunna ge hästen antibiotika och en dränering?
TS, Har vet någon förklaring till det?? Det är ju inte bara en liten böld.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Till att börja med hade jag aldrig vågat låta hästen gå kvar bland de andra unghästarna med risk att de får ett ordentligt grabbatag om knölen med ännu värre resultat som följd.

Det ser gräsligt ut, har aldrig hört talas om nåt liknande, så jag hade pallrat mig till klinik för rätt länge sedan.

Tiden har ju knappast gjort saken bättre hittills så varför inte kolla upp hästen ordentligt på klinik och ev bespara både dig och hästen mkt lidande.

Har du överhuvudtaget rådfrågat nån annan veterinär?
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Som sagt tidigare, jag hade aldrig låtit hästen gå tillsammans med sina kompisar med den knölen, för allt vad du vet kanske det är så svårläkt för att de biter/bitit i den fler gånger?

Om jag förstår dig rätt, så har veterinären varit ute och sett knölen EN gång? Sedan har det varit telefonkontakt?

Inte ok, det finns slappa/mindre bra veterinärer, om ett sår eller liknande inte blir bättre inom rimlig tid så måste man skaffa en second opinion!
Visst att sår kan se läskiga ut osv, men det ska hela tiden gå åt rätt håll.

Att inte ge hästen antibiotika och dränage direkt känns...helfel.

Ta ut en annan veterinär NU, oavsett om du åker till klinik eller ta hem någon. Hur länge sedan var det en veterinär såg det där egentligen?
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Jag har varit med om något liknande, med böld som vuxit på halsen och blivit värre och värre. Det jag blev rekommenderad då (av flera olika veterinärer jag ringde till då jag tyckte det lät konstigt) var att avvakta till bölden/knölen blev hårdare, då det var i det läget det var någon nytta med att tömma och sätta dränage. Enligt de veterinärer jag pratade med är det vanligt att hästen klarar av att läka ut bölder själv och att det bästa är att ge dem en chans att göra detta. Att bara "öppna och sätta dränage" låter enkelt men det kan bli otroligt komplicerat och väldigt svårt att få det att läka bra... Så att ge hästen en chans att läka själv först, även om det ser läskigt ut, kan i slutändan vara det bästa.

I mitt fall blev det värre och värre, bölden var till slut stor som en grapefrukt. Det slutade med att min häst fick öppnas upp nedsövd, kom hem från djursjukhuset med 2 stora öppna spalter som sedan skulle läka ihop sakta, sakta och jag stod och grävde ut klumpar med var 2 ggr om dagen. Det läkte sedan ihop för snabbt ändå, även om jag försökre hålla det öppet så länge det gick och hon fick opereras på nytt... Det tog ca 6 månader innan hennes hals var läkt och hon har nu stora ärr på sidan av halsen men hon är iaf pigg och glad och fungerar kanon vid ridning igen.

Min rekommendation till TS: du verkar ha givit hästen chans att läka ut detta själv, men eftersom du skriver att bölderna blivit hårdare är det ett tecken på att det istället för vätska är infekterat var i bölderna. Jag hade ringt till närmsta klinik för att se om de tycker du ska avvakta ytterligare eller komma in med hästen. Jag har inget emot distriktare, de är otroligt duktiga och kunniga, men stallmiljö är enligt min mening ingen bra miljö att öppna upp en böld i. Det kan vara värt att få det ordentligt öppnat och rengjort i en så steril miljö som möjligt och sedan hade jag låtit hästen stå kvar på kliniken några dagar för absolut bästa vård i renaste miljö möjlig för att optimera läkningen.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Jag är faktiskt uppriktigt nyfiken på varför du är emot att åka in med hästen till en klinik som har resurser att verkligen hjälpa din häst? Är det något problem som gör att du inte vill ta hästen till klinik?
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Men herregud:p tror du jag är helt tappad bakom flötet eller,

Förlåt trådkapning! Men jag kan bara inte vara tyst, då TS uttalanden är kontraproduktiva för henne själv.

Man är inte tappad bakom flötet. Man är antingen tappad bakom en vagn, eller så är man bakom flötet. Även om dessa två uttryck blandas ihop mer och mer idag. Men alltså - hur går det till när man tappas bakom ett flöte? Ska man hitta på egna idiomatiska uttryck tycker jag att de ska ha ett vettigt sammanhang.

Korrekta ideomatiska uttryck:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_idiomatiska_uttryck
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Säger som dom andra här, åk till klinik.

En av våra hästar fick en böld på halsen. Klinik veterinären öppna upp den spola rent och satte dränage. När hästen kom hem igen fick vi spola rent varje dag med saltkoklösning för at få bort var och och hålla det rent, och han gick på antibiotika för att förhindra ytterligare infektion.. Din hästs bölder kommer inte försvinna bara sådär utan behandling. Eftersom bölderna varar så är dom ju infekterade.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Vilket jättebra svar TS fick nu av någon som har varit med om liknande! :bow:

*kl*
TS:
Jag tror att du gör ditt allra bästa och de där kommer bli bra tids nog! :)
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

*svarar flera*
Fast ibland kan sår och skador SE mycket värre ut än vad det är. Ibland MÅSTE kroppen få chansen att läka ut sig själv.

Har själv en häst med ett ben som en fotboll... men den blir sakta men säkert bättre, men det tar tid.

Men i det här fallet skulle jag följa min magkänsla. Är det en veterinär TS använder annars med och litar på, då skule jag följa den veterinärens råd. Annars skulle jag visa hästen för en annan vet.

Det jag inte hänger med på riktigt är varför man inte skulle kunna ge hästen antibiotika och en dränering?
TS, Har vet någon förklaring till det?? Det är ju inte bara en liten böld.

Ja exakt det är ju den förklaringen i princip som veterinären har att det "ser" mkt värre ut än vad det är för jag var ju helt chockad över hur det såg ut när jag tog ut veterinären men då var det bara en böld och den var inte något sår på.

det många verkar förfasas över är "såret" men det är inte såret som orsakat bölderna så alla är införstådda i det så det är lixom inte såret som är det stora problemet utan jag tycker bölderna tar så lång tid på sig att försvinna MEN veterinären sa just det med att det skulle ta tid...

angånge dränering och antibiotika..
veterinären sa att jag skulle höra av mig om hästen fick feber annars behovdes inte antibiotika.

och dränering menade hon på skulle inte hjälpa för det kan komma in ännu mer bakterier då och det är ju vätska under huden men hela bulan består ju inte av vätska utan det är hud som blivit frånskilt från hud (huden består ju av flera lager) och det har bildats som en ficka där emellan om någon förstår vad jag menar.

men får se jag kanske testar att ta ut en ny veterinär men det jobbiga är ju att alla veterinärer säger olika kan jag tycka och det känns säkrast att köra på samma behandlingsmetod och slutföra den än att hatta hit och dit på olika saker eller?
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Eller så tar du in hästen på klinik där flera veterinärer kan diskutera fallet utifrån sin samlade kompetens.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Idag fyller Al-Dabarans Z-kull 11 år :D Jag vet inte riktigt vilken av valparna på bilden här ovanför som faktiskt är Zala, men tippar...
Svar
15
· Visningar
1 650
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 847
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp