Biter sönder täcken mm.

Lussekatt

Trådstartare
Hej

Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon själv varit i min situation förut och var då jättearg över det.

Har funderat på att dela av hagen, men då har min häst ingen ligghall. Bygga upp hagen i skogen så kan det räknas som ligghall. Alt köpa en till ligghall men alltså det känns helt sjukt. Flytta, men då blir det till box, och då flyttar jag ifrån min mamma och hennes häst :(

Ta hem hästen och bygga lösdrift på tomten är vad jag vill, men mamma är rädd att vår psykogranne ska hitta på ngt.

Har byggt en liten hage på vår tomt där jag ska ställa ponnyn ibland (3km från stallet), men nu vill min syster hem sin häst och duscha honom och använda MIN hage (Vi är grannar och vuxna allihopa).

Mamma tkr jag överdriver, hon säger att mina täcken är gamla bla. Och att "så gör hästar". Men såhär illa var det inte förra året innan vi flyttade hit. Då funkade hästarna ganska bra ihop. Då stod de på box.

Jag måste göra något, men jag vet inte vad... Jag är utmattad och orkar inte att det är så mycket problem kring min ponny, eller snarare kring min syrra...
 

Bifogade filer

  • Polish_20240419_150713723.jpg
    Polish_20240419_150713723.jpg
    320 KB · Visningar: 56
Min häst är kompis med en krokodil, så jag förstår dig! Det är inte kul när täck efter täcke strimlas. :arghh: Mitt bästa tips är att köpa Haglunds eller Amigo-täcken. Spraya täckena med Leovet anti bit. OBS! Spraya utomhus och ha plasthandskar på dig. Funkar!
 
Hästarna funkade alltså ganska bra ihop förra året. Nu har ni flyttat och ändrat från box till lösdrift och den ena hästen har sönder täcken på den andra. Något är det väl då som stör. Går det att fundera över och att åtgärda? Ponnyn kanske inte heller känner sig så trygg av att hästen är så hårdhänt att täcken går sönder. Hur är det med utrymmen rent allmänt och specifikt kring mat, ligghall och övriga resurser? Hur mår de? Hästar kan ju ändra beteende både pga att de själva intr mår helt bra eller trivs eller agerar emot en häst som inte mår bra.
 
Min häst är kompis med en krokodil, så jag förstår dig! Det är inte kul när täck efter täcke strimlas. :arghh: Mitt bästa tips är att köpa Haglunds eller Amigo-täcken. Spraya täckena med Leovet anti bit. OBS! Spraya utomhus och ha plasthandskar på dig. Funkar!
Ska prova, har använt knorrspray och ättika men tror det dunstar bort och hästen tuggar inte, han biter tag precis som en krokodil.
 
Hästarna funkade alltså ganska bra ihop förra året. Nu har ni flyttat och ändrat från box till lösdrift och den ena hästen har sönder täcken på den andra. Något är det väl då som stör. Går det att fundera över och att åtgärda? Ponnyn kanske inte heller känner sig så trygg av att hästen är så hårdhänt att täcken går sönder. Hur är det med utrymmen rent allmänt och specifikt kring mat, ligghall och övriga resurser? Hur mår de? Hästar kan ju ändra beteende både pga att de själva intr mår helt bra eller trivs eller agerar emot en häst som inte mår bra.
Ja, de lekte mkt och gjorde revor i varandras täcken men det var inte ofta och inte så illa. Tror att hästen nu är väldigt understimulerad...

De har bra med ytrymme, matplatserna är långt ifrån varandra, men hästen vallar runt de andra mycket.
 
Ja, de lekte mkt och gjorde revor i varandras täcken men det var inte ofta och inte så illa. Tror att hästen nu är väldigt understimulerad...

De har bra med ytrymme, matplatserna är långt ifrån varandra, men hästen vallar runt de andra mycket.

Då låter det ju mer som att ni behöver hitta en lösning på den situationen eller dela på dem om din ponny blir vallad och biten. Svårt när ni inte verkar kunna kommunicera så bra!

Det jag tänkte på var att på min häst syns det ganska tydligt på om han inte själv mår bra (ont/stressad/missnöjd med något) och han bli även väldigt påverkad av om den andra hästen inte mår bra. Då blir han lite mer grinig. Uppenbarligen är det ju något i vardagen som stör hos era hästar numera.
 
Ja han måste ha täcken, delvis för att jag aldrig kommer kunna få honom ren på vintern, och för att han fryser när det regnar ☹️
Se över situationen för hästarna, har de för lite mat/tuggtid? Är det något i miljön som ger oro?

Vadå "ren"? Hur vet du att den fryser?

Har hästen päls eller är den klippt?
Få hästar, en liten minoritet, fryser på vintern om man klipper försiktigt, t.ex. spårklippning, eller inte klipper alls när de går på lösdrift.
Hästar som inte klipps skaffar sig lagom tjock päls. Stoppar man in händerna i hårbotten på hästen päls är där varmt och gosigt.

Om man tar av en häst täcket, så fryser den oavsett päls eller ej omedelbart därefter, eftersom täcket tryckt ner håren.

Få hästar rids eller körs så att de blir så svettiga och varma så att täcke verkligen behövs. Eventuellt får man låta hästen kallna/torka med lämpligt täcke, som man sedan tar av.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med "ren", menar du att det är en skimmel som inte blir skinande vit?
Spelar det någon roll i så fall?
 
Hur många hästar finns det i hagen/lösdriften?

Hur får de mat? Hur mycket och hur ofta?

Hur stor är hagen?

Underlag i hagen?
 
Se över situationen för hästarna, har de för lite mat/tuggtid? Är det något i miljön som ger oro?

Vadå "ren"? Hur vet du att den fryser?

Har hästen päls eller är den klippt?
Få hästar, en liten minoritet, fryser på vintern om man klipper försiktigt, t.ex. spårklippning, eller inte klipper alls när de går på lösdrift.
Hästar som inte klipps skaffar sig lagom tjock päls. Stoppar man in händerna i hårbotten på hästen päls är där varmt och gosigt.

Om man tar av en häst täcket, så fryser den oavsett päls eller ej omedelbart därefter, eftersom täcket tryckt ner håren.

Få hästar rids eller körs så att de blir så svettiga och varma så att täcke verkligen behövs. Eventuellt får man låta hästen kallna/torka med lämpligt täcke, som man sedan tar av.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med "ren", menar du att det är en skimmel som inte blir skinande vit?
Spelar det någon roll i så fall?
Han ger sig själv lerbad, tar 100 år att borsta och inte bra för honom att andas in.

När det regnar skakar han för han är så kall. Vinterpälsen är inte så grov och vattenavvisande utan mer dunig/fluffig så sålänge det är snö funkar den.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 843
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 972
Senast: Cambrie
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 105
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp