Bits och sparkas, vad göra ?

P

pomme

Hjälp ! En av mina nyinköpta tre tinkers går inte att röra benen eller hovarna på. Så fort du så mycket som försöker peta på henne under lår höjd får man ducka och akta fötterna, för hon både sparkar och biter efter dig. Har provat posetiv förstärkning genom att ge mat eller godis efter varje försök till försiktigt pet på benen men inget hjälper. Jag kan ta något annat och röra hennes ben med tex spö, vattenslang, grenar ja vad som helst, men så fort du närmar dig med en hand är det med livet som insats. Har ingen bakgrund på hästen vet därför inte varför hon beter sig på detta vis. Förmodligen har den elaka och ibland så burdusa människan varit framme och förstört.
Hästen behöver verkas så jag börjar bli lite desperat, ingen hovslagare i världen skulle ge sig på att försöka som hon beter sig nu. I övrigt är det en super trevlig häst som säkert kan gå väldigt långt ca fem år oinriden.
HJÄLP :confused:
 
Ta ett badlakan ed och stryk och gnugga över hela hästen. Sakta men säkert kan du nog närma dig hennes ben. Nöj dig med 1 dm om dagen. Eller använd händerna, klia, gnugga och oops av en ren händelse råkade du nudda ett ben, snabbt bort med handen innan hon hinner fatta. Det viktigaste är att hon tycker att det känns skönt. Om handduken funkar bra kan du lägga den runt hennes ben och dra fram och tillbaka. Hästar brukar tycka att det är mycket skönt. Det här funkar bra för mig.
 
Du kanske får ta kontakt med någon duktig NH- tränare som kan hjälpa dig, så att hon får större förtroende för dig? Eller varför inte en hästpsykolog?
 
Va kul att du har tinkerhästar!
Jag kan då själv berätta att något liknande var med mitt tinkersto, som jag köpte som 1,5 åring.
Nu 4 år.
Hon gick inte att lyfta fötterna på, hon sparkades och gick undan, och det var så att ägarna hade inte tränat att lyfta hennes ben ( hovarnas storlek sa en del)
Men jag gav inte upp, varje dag gick jag ut i hagen till henne utan att binda upp henne och pratade med henne och smekte henne på bogen och hela tiden närmade jag mig benen, hon kunde alltid gå ifrån, så hon kände sig inte tvingad till något.
Jag närmade mig benen, berömde henne mycket, hon blev så van att jag bara smekte hennes ben och borstade på dem.
Så började jag försiktigt att lyfta hovarna, då sparkade hon.
Försökte igen, och igen och igen och igen, hon förstod att jag ville henne inget illa, och jag tappade aldrig humöret utan jag avslutade alltid när jag tyckte det hade gått som bäst!
Och detta tog en tid, man måste ge hästen tid, och nu går det jätte bra, hon är jätte duktig och lyfter hovarna självmant, hon vet vad som gäller och tycker att det är helt ok, det har blivet en daglig rutin.

Så ge inte upp!!
Om du känner dig osäker låt någon annan göra det, och glöm inte att berömma när det går bra!!

Lycka till och hoppas det blir till nytta!
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 193
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 365
Hästhantering Blev påmind om att jag tänkt skriva ett inlägg då jag såg de två gulgröna tandavtrycken på min arm från när min dam gav mig ett rejält...
2
Svar
27
· Visningar
3 477
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp