Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

P

ptroo63

Har en dam som blir 5 år i sommar.. Vi har än så länge hållt oss mest till skritt och trav för att få det att fungera helt klockrent innan vi börjar med galoppen. Nu är det så att hon går i fin form, men ibland när man håller stöd på tygeln är det typ som att hon inte förstår och saktar in istället, och så gapar hon liksom emot.. Vad gör jag för fel?
 
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

det låter som om hästen inte är framme för skänkeln/att du (omedvetet?) bromsar hästen med handen och inte understödjer med skänkeln
 
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

Jo jag tycker jag gör det, samtdigt som jag håller stöd på tygeln så driver jag på och då blir hon sur..
 
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

du får tänka på att det är en ung häst - orkar den med att utföra det du kräver av den?
 
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

du får tänka på att det är en ung häst - orkar den med att utföra det du kräver av den?

Det är ju inte så att jag pressar henne hur mycket som helst. utan självklart får man ju utgå efter hur mycket ens häst orkar..
 
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

kanske helt enkelt så att det inte är det minsta logiskt för hästen? Dra i bromsen och gasa samtidigt, jag hade med blivit förvirrad..
 
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

kanske helt enkelt så att det inte är det minsta logiskt för hästen? Dra i bromsen och gasa samtidigt, jag hade med blivit förvirrad..

Håller med lite grann med tanke på att hästen bara är 5.

Pröva att göra nåt som hästen är bra på eller tycker är roligt!
H*n ska känna att det är kul att jobba!

Lycka till!
 
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

Har en dam som blir 5 år i sommar.. Vi har än så länge hållt oss mest till skritt och trav för att få det att fungera helt klockrent innan vi börjar med galoppen. Nu är det så att hon går i fin form, men ibland när man håller stöd på tygeln är det typ som att hon inte förstår och saktar in istället, och så gapar hon liksom emot.. Vad gör jag för fel?

Jag tycker absolut att du ska börja galoppera. Det stärker enormt att göra galoppfatttningar och man brukar rekommendera att rida hästen i alla tre gångarter så snart det är möjligt. Formen kommer av sig själv när hästen förstår drivning och stopp. Gör avbrott och igångsättningar ofta, det är också stärkande.
 
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

kanske helt enkelt så att det inte är det minsta logiskt för hästen? Dra i bromsen och gasa samtidigt, jag hade med blivit förvirrad..

Men att ge hästen stöd på tyglarna och bromsa anser ju inte jag vara samma sak.. Eller? Hur gör du då?
 
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

Nu vet inte jag om jag tycker att fem är direkt en unghäst. Men den kanske är inriden väldigt sent.

I vilket fall så skulle jag försöka lösa problemet i skogen, både det här med frammåtbjudningen och galoppen. Du har mycket mer automatiskt frammåtbjudning i skogen. Det bästa är om du tar med någon äldre rutinerad som hon kan få "lubba efter". Det brukar vara den bästa automat-gasen, sen är det bara att lägga till skänkel och berömma.
 
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

Nu vet inte jag om jag tycker att fem är direkt en unghäst. Men den kanske är inriden väldigt sent.

Hon är inte sent inriden, men det är först nu vi har börjat "jobba" henne.. Varför jag inte galopperar på henne är att, när man gör det och sen ska trava så blandar hon ihop gångarterna och får nån sorts galopp-trav..
 
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

:) tack för alla förslag..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

Nu vet inte jag om jag tycker att fem är direkt en unghäst. Men den kanske är inriden väldigt sent.

I vilket fall så skulle jag försöka lösa problemet i skogen, både det här med frammåtbjudningen och galoppen. Du har mycket mer automatiskt frammåtbjudning i skogen. Det bästa är om du tar med någon äldre rutinerad som hon kan få "lubba efter". Det brukar vara den bästa automat-gasen, sen är det bara att lägga till skänkel och berömma.

Nehe, vad är det om det inte är en unghäst då? :eek:
 
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

Jag menar naturligtvis inte att den är gammal.

Men en femåring i mina ögon borde vara grundriden, och uppsutten hoppad. Jag tror att ju senare en häst kommer till träning, desto sämre håller de.

Men nu tänker jag halvblod, som tidigare frågats, vad är det för häst?
 
Senast ändrad:
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

Nu vet inte jag om jag tycker att fem är direkt en unghäst. Men den kanske är inriden väldigt sent.

Hon är inte sent inriden, men det är först nu vi har börjat "jobba" henne.. Varför jag inte galopperar på henne är att, när man gör det och sen ska trava så blandar hon ihop gångarterna och får nån sorts galopp-trav..

Det kan hon knappast om du driver kraftigt (antar att det är ett halvblod?). Antingen blir det trav eller galopp. Ha gärna en medhjälpare som kan understödja med en långpisk om nödvändigt.
 
Sv: Bjuder inte framåt när man tar lite i tyglarna

Det är en korsning,Mamman arab pappan är Tinker och fullblodskorsning.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 095
Senast: banani
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Freazer
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 037
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp