Bukefalos 28 år!

Blåmärke som återkommer på samma ställe

prinsessfeminist

Trådstartare
Har någon haft det? Vad kan det betyda? Jag känner mig väldigt stressad över att det för det första knappt går bort (bleknar lite) och sedan återkommer.

Blåmärket upptäcktes för drygt en månad sedan första gången och sitter på ryggen strax bakom armhålan mot skuldran.

Säg inte att jag skall googla. Det har jag gjort och jag vill inte tro det jag läst! :(

Skall givetvis kontakta vc på måndag.
 
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

Är det något som du slår dig på ibland?
Något som du brukar slå i?

Jag har ofta blåmärken på samma ställen på låret. Jag slår mig på en möbel när jag har bråttom, och är så van vid det att jag genast glömmer det (så fort jag slutat hoppa på ett ben och svära).

Har man lätt att få blåmärken så behöver man inte slå så hårt.
 
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

Det är iofs inte mig det gäller, men nej - det är ett udda ställe. Blåmärken högt uppe på ryggen är inte så vanligt om man inte ramlat baklänges. Det jag funderar över är varför det inte "ger sig".

Det är ungefär 10 cm långt och till en början såg det ut som många myggbett på rad men utan upphöjningen.

Efter en vecka hade det inte minskat och kliade. Nu har det ändrat färg några gånger och det kliar fortfarande. Väldigt skumt.
 
Senast ändrad:
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

Jag har fått ett blåmärke under ögat, såg det idag. Har inte slagit mig, och ingen annan heller vad jag vet.:D

Vet själv inte varifrån den kommer, möjligen kan den ha uppstått när jag försökte hålla tillbaka en nysning vilket man ju inte ska göra.

Självklart ska du ta kontakt med VC.
 
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

KL

Jag funderar på om det kan vara borrelia? Personen ifråga fick en fästing på baksidan av benet den här sommaren.
 
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

Det är ungefär 10 cm långt och till en början såg det ut som många myggbett på rad men utan upphöjningen.

Efter en vecka hade det inte minskat och kliade. Nu har det ändrat färg några gånger och det kliar fortfarande. Väldigt skumt.

Låter som den gången jag fick borrelia. Eftersom jag är överkänslig mot myggbett trodde jag att det var det jag fått eftersom de aldrig slutade klia - till slut var jag tvungen att gå till läkaren och det visade sig vara en borrelia-infektion som satt sig i huden.

Tycker ni ska gå till vc och kolla upp!
 
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

Borrelia kan det mycket väl vara.
Som du beskrev det började jag fundera på någon slags allergi eller hudåkomma, men det vore ju konstigt om det bara uppträdde på en fläck.
För borrelia däremot vore det typiskt.
 
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

Låter som den gången jag fick borrelia. Eftersom jag är överkänslig mot myggbett trodde jag att det var det jag fått eftersom de aldrig slutade klia - till slut var jag tvungen att gå till läkaren och det visade sig vara en borrelia-infektion som satt sig i huden.

Tycker ni ska gå till vc och kolla upp!

Det var på sätt och vis glädjande att läsa. :) (på google får jag träffar om leukemi)

Hur snabbt blev du frisk? Hur länge gick du med klådan? Förändrades utslaget/blåmärket under tiden?
 
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

Det var på sätt och vis glädjande att läsa. :) (på google får jag träffar om leukemi)

Hur snabbt blev du frisk? Hur länge gick du med klådan? Förändrades utslaget/blåmärket under tiden?

Eftersom jag är väldigt känslig mot myggbett trodde jag hela tiden att det var några myggbett jag fått, sedan började det klia och jag kliade lite till och lite till och rodnaden växte. Hade (som jag tyckte det kändes) 2-3 förhöjningar väldigt nära varandra och rodnaden var runt omkring dem, höjde sig och blev väldigt varm när man kände på huden. Efter att ha gått m klådan i omkring 2-3veckor (och den bara blivit värre och jag testat att ta antihistamintabletter, salva etc) jag ringde VC. Fick komma in samma dag och läkaren konstaterade borrelia - men som han sa "jag hade tur, för den satt bara i skinnet och hade inte spritt sig någon annanstans". Eftersom jag även är allergisk mot penicillin fick jag antibiotika och redan efter 2a tabletten slutade klådan. Sedan tog det ytterligare några dagar innan rodnaden etc försvunnit.

När jag fått antibiotiken förändrades rodnaden från att ha varit stor, illröd, upphöjd och varm till att bli ljusare, och mindre och det heta försvann etc på mindre än en vecka efter att jag fått antibiotikan (tror det tog nog bara 3-4dgr).

idag har jag inga känningar alls från borrelian (detta var förra hösten)
 
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

Nu blir JAG alldeles stressad :O

Maken här hemma hade just en sån rad "myggbett" längs kalsongkanten, mitt mellan ryggraden och sidan så att säga. Kliade och var lite rött, ovanligt länge för att vara myggbett. Klådan lugnade sig, men prickarna var kvar. Nu vet jag inte hur han ser ut(är bortrest) borde han uppsöka VC omedelbart??
 
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

Det var på sätt och vis glädjande att läsa. :) (på google får jag träffar om leukemi)

Hur snabbt blev du frisk? Hur länge gick du med klådan? Förändrades utslaget/blåmärket under tiden?

Jag tror att leukemi visar sig på andra sätt, utan att ha googlat.
Jag har känt folk som haft det. Den ena var ett barn som blev helt frisk.
Där upptäckte föräldrarna två "knölar" på halsen, under hakan, dvs att körtlarna var för storade. Det finns mig veterligen inga körtlar, där du beskriver. Den andra personen var min mamma. Hon fick influensa symptom som inte släppte på ett halvår, hög feber till och från, mycket näsblod och konstiga blåmärken på tex tungan och andra ställen. Men inte endast ett och samma blåmärke på samma ställe upprepade gånger. Men jag är ingen läkare. Såklart du ska kolla upp det. Men jag googlar alltid på mina egna "sjukdomar" och om allt hade stämt som jag läser om där, så hade jag inte levt idag.
 
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

JA!
Du vill inte att det når nervsystemet! Min bror hade oturen att vara med om det, han har fortfarande, säkerligen 5 år senare problem med smärta i ryggen emellanåt.
Bättre att kolla en gång för mkt än en gång för lite!!
 
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

Aldrig fel att kontakta VC och fråga vad de tycker ni ska göra. Efter att jag beskrivit hur det såg ut/kändes så fick jag tid direkt att komma in så läkaren kunde kika på det.

Håller m Skuggi att det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
 
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

Ja man skall skynda sig till doktorn med borrelia.
I början så är det lätt att behandla med vanlig penicillin medan den i ett senare skede behöver starka saker i dubbel dos som man mår präktigt dåligt av.
I det senare skedet så mår man också ordentligt dåligt av borrelian om man har otur.

Jag har haft det två gånger och första gången så ville jag under några dagar i princip kapa benet som borrelian satt i.
 
Sv: Blåmärke som återkommer på samma ställe

Tror inte du behöver vara orolig för leukemi eller annan blodsjukdom. Visst kan det visa sig genom oförklarliga blåmärken, men jag har aldrig varit med om att de sitter på samma ställe utan de kommer och går lite varstans på kroppen. Ofta har man då även andra symtom som trötthet, nattliga svettningar, oförklarliga febertoppar och ibland svullna lymfkörtlar (men det beror på vilket typ av leukemi man har). Men VåC för att kolla ffa Borrelia tycker jag!
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 897
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
897
Senast: cewe
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 865
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp