Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Nej, det gör den ju inte. Och inte heller vet vi om ts hund någon gång varit trimmad så att hon kunnat se pälsens kvalitet. Klipps de från att de är små brukar det aldrig ens börja komma sträv päls, om de inte tillhör de fåtal som är jätte sträva.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Vem har hoppat på o manglat dig totalt?
Inte här i tråden iaf.

Du kanske har missat att detta är ett forum, man kan inte beställa svar, det gör man i en blogg t ex, där kan man radera oönskade kommentarer.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Ingen har varit otrevlig i denna tråden, inte ett dugg faktiskt.

Men då kan jag säga så här, att du överhuvudtaget behöver ställa frågan du ville ha svar på gjorde egentligen att man insåg direkt att du inte har kunskap om avel.

Och ett sånt här svar är inte påhopp. Är så trött på folk som skriker påhopp så fort de inte får svaren de vill ha.
Påkopp och kränkning är så himla mycket mer, men vissa tål inget. Då ska det gnällas om påhopp......


Och detta du skriver längst ner, att du gör tvärtemot för folk är otrevliga (enligt dig). Det säger väl allt vad du har i avel att göra. Och riktigt barnsligt är det också.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Pälsen ingår väl i exteriören?

Svarade dessutom rent generellt. Jag har ingen aning om hur TS hund ser ut ;)

Det finns en bild bland radannonserna.

TS:

Varför kontaktar du inte din hunds uppfödare i första hand? Den personen borde kunna ge dig råd. Om inte, så tycker jag att du skall ta till vara Falukorws generösa erbjudande.

Se till att välja en riktigt bra hane i samma färg som tiken, så har du störst förutsättningar att få en fin kull.

Lycka till och gör den extra ansträngning som det innebär att hitta en bra hund. Det är inte roligt att sitta med osålda valpar.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Föräldrarna är inte champion. Varför skriver du något som inte är sant?
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Nu har jag kikat på din hunds stamtavla och även på bilden som du la ut. Och faktiskt så är din tjej lite släkt med min Leia. Och det ser man också, din ser också ut att ha lite tunn benstomme (min Leia har det ockås), vilken kommer från Minitown hundarna. Se därför till att välja en kraftig hane så får du förhoppningsvis mer bredd på hundarna.
Och jag tycker den är rastypiskt klippt, varför inte trimma ist? Är nästan helt övertygad om bra pälsar då det ligger det på åtminstone tiksidan.
Sedan har du ju s/s på hanhundssidan, skulle inte rekommendera att para med något annat än p/s då. Blandar man p/s och s/s blir det nästan aldrig bra i andra generationen. Lägg inte på ytterligare en färg. Passa på att åk runt på utställningar och bekanata dig med olika hanar nu i sommar. :)
Och som sagt var, hör av dig om du vill ha hjälp...
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Jag har en snart 3 årig dvärgschnauzertik (S&P) som jag planerar att ta valpar på nu. Hon är ögonlyst, röntgad och undersökt av veterinär och är därmed helt frisk. Hunden har ett väldigt trevligt temperament, hon är snäll, okomplicerad, modig, tuff, rolig, lättlärd, lyhörd och kontaktsökande. Hennes stam är väldigt fin med meriterade championsföräldrar osv. Vår tik är ej utställd el trimmad. Vilket inte är något vi vill ägna oss åt heller.
Jag själv kan i princip ingenting om avel och genetik osv.
Har försökt kontakta uppfödaren för tips om lämpliga hanar osv men får inget svar. Jag har också haft väldigt svårt att hitta lämpliga hanar på egen hand, på nätet.
Nu är det så att vi har en granne som har en svart dvärgschnauzerkille som är villig att ställa upp som pappa. En väldigt trevlig hund det här också som kommer väl överens med min tik och som självklart är helt frisk och kry.
Nästa löp kommer när som helst och vi står frågande inför idén att "blandpara" vår tik med denna hane.
Jag vet att många dvärgscnauzereutiaster är väldigt negativt inställda till att blanda färgerna men jag bryr mig ärligt talat inte ett skvatt om färgen, jag vill bara ha stabila och friska valpar.
Så nu till frågan. Är det farligt (rent hälsosamt) att para en S&P-tik med en svart hane?

Behöver svar och tips omgående!;)

Du får gärna rätta mig om jag har fel men jag hittar endast en tik som passar in när jag kollar på avelsdata men den är bara ögonsyst men inge röntgenresultat finns:crazy: vad kollades vid röntgen?
Innan du börjar avla läs p för både din och tikens skull...
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Behövs ingen röntgen när man ska avla på ds. Dock är det ju dumt att gå ut med att den är röntgad när den inte är det.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Kollar man inte patella på de? Och det syns ju på hunddata om det är gjort och intyget inskickat.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Kollar man inte patella på de? Och det syns ju på hunddata om det är gjort och intyget inskickat.

Nej, det kollar man inte. Dvärgschnauzern är en ganska frisk ras och det man kontrollerar är ögonlysning. Inget annat.

Var snäll och spekulera inte om du inte vet något om rasen. :mad:

/Priffe - ganska insatt dv.sch.ägare
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Båda mina hundraser är bland de friskaste enligt försäkringsbolagen och på båda är det rek. på patella, för att inte få in problemen.
Så bara för att en ras är frisk innebär det inte att rasen är helt förskonad från tex patella.
 
Sv: Blandpara färger på dvärgschnauzer?

Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig för svar. Kritik var jag beredd på, absolut, men så här mycket kritik väntade jag mig inte! Och jag trodde framförallt att jag skrev frågan tydligt nog, trots det så svarade väldigt på den ("om det är farligt rent HÄLSOSAMT att blandpara?") det var det jag undrade och ingenting annat. Det var det jag ville veta, inte att jag "absolut inte borde ta valpar på min tik om jag var så OKUNNIG". Ärligt talat så känner jag mig ganska påhoppad...!

Tikens päls är ej av dålig kvalité. Varför vi valt att inte trimma är för att hundarna är så fruktansvärt fula när de är trimmade enligt normen. Vi klipper och kammar som vi själva tycker ser bra ut, punkt slut.

Vad jag ändå tog fasta på var det Skogstrollet sa. Att det finns gott om "fina, rena valpar" (tkr alla valpar är lika fina oavsett färg) och att det då kan bli svårt att sälja blandfärgade valpar. Det var ett svar på frågan jag ställde och inte ett kritiskt påhopp. Tack för det.

Ni andra som hoppade på mig och manglade mig totalt tycker jag ska tänka efter lite innan ni gör så igen. Det är inte särskilt trevligt för den som blir utsatt. Skriv på ett trevligare sätt och ge tips istället, då kanske man lyssnar på er istället för att man blir arg och ledsen och därmed gör tvärt emot det ni säger.
Jag ber er nu sluta svara på den här tråden då jag inte ser något värde i det ni skriver.

Jag har inte skrivit i tråden tidigare, så förhoppningsvis läser du det jag skriver: det finns mycket värde i de svar du har fått! Det enda du valde att ta åt dig av var att blandfärgning kunde göra att det var svårt att sälja valparna. Det finns andra saker som också kan göra det svårare:

1. Du skriver ju själv i första inlägget att du inte kan något om avel och genetik. Bra, seriösa valpköpare vill ha en kunnig uppfödare! Valpköparna kommer med frågor om rasspecifika saker (t.ex. trimning, temperament, sjukdomar) såväl som allmänna om hunduppfostran. Blir valpen sjuk måste man kunna ge råd. Går det åt h-e med uppfostran måste man kunna ge råd. Det kan vara svårt även om man kan en hel del om avel och genetik.

2. När det gäller trimraser vänder sig många valpköpare till uppfödaren för att få hjälp. Att inte kunna ge dem denna hjälp kan göra det svårare att sälja valparna.

3. Att inte få valphänvisning via rasklubben kan göra det svårare att sälja valparna.

4. Att avla på omeriterade djur kan göra det svårare att sälja valparna.

5. Att vara helt utanför "rasklubbsvärlden" kan göra det svårare att sälja valparna. Du har inga kontakter. Ingen rekommenderar dina valpar till valpköpare som blivit utan på andra ställen (jag sålde själv två valpar på rekommendation från annan uppfödare i min första kull samt en valp på rekommendation från en som köpt ett kullsyskon, så dessa vägar skall inte föraktas!).

Det som är bra med de ovanstående punkterna är att de går att åtgärda! Du kan lära dig mer! Du kan meritera din hund! Du kan engagera dig i rasklubben. Det är inte omöjligt!

Som uppfödare i SKK-organisationen är du skyldig att känna till RAS för din ras. Dokumentet brukar finnas på rasklubbens hemsida. RAS är klubbens avelsstrategi och beskriver hur man skall arbeta TILLSAMMANS för friskare hundar.

Betänk att du skall konkurrera med många andra uppfödare om att sälja dina valpar. Varför skall vettigt folk (för köpare finns alltid!) vända sig just till dig? Det är frågor man måste fundera över som uppfödare.

Vidare kommer du inte bara att få valpar - du får även valpköpare på köpet. Dessa måste du finnas till hands för under många år framåt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 264
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer som jag tänkt ta valpar på vid nästa vår (så hon får dem i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 476
Senast: em-pirre
·
F
Hundhälsa Vad anser ni anses vara en oacceptabel hundhållning? Anledningen till att jag frågar är en bekant som enligt mig har en väldigt...
2
Svar
21
· Visningar
2 622
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp