Bukefalos 28 år!

Blandras eller inte

Sv: Blandras eller inte

Jag tror att man ska se till hunden och inte till individen!!
Blandisar är nog tyvärr lite oftare konstiga i huvet än renrasiga hundar. Men, indivden kan vara underbar!!!!

På renrasiga är man förhoppningsvis lite noggrannare med vilka individer man använde i avel, medan blandisar ibland är misstag utan avelstanke bakom.

Jag har en blandis tik som är Jämthund/Border Collie.
Hon är underbar!!!! Jämtens ,lugna temperament och borderns lättlärdhet!!!! Hade säkert inte varit lika bra om det var tvärt om, ex borderns stress och jämtens jaktlust ex.

Apropå jaktlust, så jagade sambon älg med våran när hon var två år. Han hade dock inte tid att träna henne ordentligt för jakt så nu är hon "bara" sällskapshund. OCH med mycket idogt tränande så kan jag nu ha med henne lös i skogen utan att hon sticker, även om det kommer en älg eller ett rådjur!!!! :banana: :banana:
Men det är ju hon.... Det går säkert inte att lära alla att sluta jaga....Hon är 5½ år nu.

Lycka till med ditt hundval, oavsett vilken ras du väljer!!!!
 
Sv: Blandras eller inte

EmblaAsk skrev:
Jag tror att man ska se till hunden och inte till individen!!
Blandisar är nog tyvärr lite oftare konstiga i huvet än renrasiga hundar. Men, indivden kan vara underbar!!!!

På renrasiga är man förhoppningsvis lite noggrannare med vilka individer man använde i avel, medan blandisar ibland är misstag utan avelstanke bakom.

Jag har en blandis tik som är Jämthund/Border Collie.
Hon är underbar!!!! Jämtens ,lugna temperament och borderns lättlärdhet!!!! Hade säkert inte varit lika bra om det var tvärt om, ex borderns stress och jämtens jaktlust ex.

Apropå jaktlust, så jagade sambon älg med våran när hon var två år. Han hade dock inte tid att träna henne ordentligt för jakt så nu är hon "bara" sällskapshund. OCH med mycket idogt tränande så kan jag nu ha med henne lös i skogen utan att hon sticker, även om det kommer en älg eller ett rådjur!!!! :banana: :banana:
Men det är ju hon.... Det går säkert inte att lära alla att sluta jaga....Hon är 5½ år nu.

Lycka till med ditt hundval, oavsett vilken ras du väljer!!!!

De flesta blandrashundar jag träffat på är faktiskt medvetna jaktkorsningar och inte sällan är då föräldradjuren faktiskt meriterade och noggrant genomgångna med röntgen därför att jakt kräver friska, sunda, starka och hållbara djur som kan jobba i timmar! Det är drever/tax för småvilt och rådjursjakt, wachtel/gråhund för vildsvinsjakt, basset/drever för rådjur och småvilt, jämthund/gråhund för älgjakt osv för att nämna några.

Denna avel bygger helt på rätt psyke och fysisk friskhet, styrka och prestation och är nog den aveln som har det absolut bästa sundhetstänkandet alla kategorier! Andra prestationsberoende raser som geyhound visar ju också på stor sundhet och de måste ju vara fysiskt friska för att kunna prestera bra i löp. Skillnaden är bara att de som avlar jakthundskorsningar gör det för att just få hundar som skall användas och brukar inte sälja annat än till jaktfolk! När det gäller renrasiga hundar utom jakthundar, så är det vanligaste att man vill ha en hund för familjen och att hundaveln anpassas därefter.


Beträffande jämthundens "lugn" och bordercolliens "stressighet" så har jag en jämthund som är lugn och mysig men en som är fruktansvärt överaktiv och stressig. Maken älskar den och den är en bra jakthund, vilka ofta är stressiga precis som en vallhund med mycket vallinstinkt, det är ju jaktinstinkten som ligger bakom båda, men jag håller på att bli galen av hundens rastlöshet, vankande, grävande, skällande och... suck! Har dessutom erfarenhet av mycket lugna och stabila bordercollies!

Vad jag vill ha sagt är att renrasiga hundar är långtifrån enhetliga eller ger någon garanti! I all avel får man bäst garanti med liknande föräldradjur, dvs liknande kroppsbyggnad, liknande beteende, liknande psyke osv. Det är föräldraindividerna och deras gener som är av betydelse. Detta gäller oavsett om man avlar renrasigt eller blandrasavel! Det finns minst lika många oseriösa renrasiga avlare som ser ännu mer pengar i att sälja renrasiga valpar än i korsningsvalpar!

Dessutom tycker jag att det finns alltför mycket renrasig avel som kallas seriös men som ser mellan fingrarna på "mindre defekter" och inom rasen ärftliga "mindre problem" som överkänslighet, allergi, hudproblem, öronproblem osv men som är fullt accepterat därför att det är den rasen!!! Eller större problem typ hundraser som likt belgian blue kor alltid måste förlösas med kejsarsnitt pga kombinationen oproportionerligt stort huvud och smalt bäcken! Vadå osund avel, men helt legitim för den är ju renrasig!!!

Jag tycker om friska, stabila, lugna, lyckliga, lydiga, lättlärda hundar med god energi, lediga rörelser och bra muskelmassa oavsett ras eller blandras. Jag tycker det är mycket synd att kennelklubben går ut och hetsar mot blandraser! Ge stöd och råd istället åt alla som avlar så olämpliga korsningar undvuks. Men dessutom borde man sålla bort vissa raser av djurskyddsskäl av samma skäl som vi i Sverige inte vill ha belgian blue avel!

Det bästa sättet att hitta statistik är att höra med försäkringsbolagen. De för statistik för att skräddarsy sina premier beroende på ras, i alla fall när det gäller hästar. Jag kan tänka mig att även om man inte anpassar premien på hundar så har de statistik att tillgå för den som verkligen vill ta reda på sanningar.

Anette
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blandras eller inte

Min var oxå avmaskad, vacc och bes när jag köpte honom.

Tycker att blandisar ofta är det nu för tiden.
Fast dom som knappt tar betalt för dom brukar iof Inte ha gjort det...
 
Sv: Blandras eller inte

Är det någon som vet förresten hur många hundar (renras som blandras) som avlivas hos vet i stället för att omplaceras?

I länken stod det att "De FLESTA renrasuppfödarna är seriös"!
Vart har "författaren" fått den uppgiften ifrån tro...?
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 116
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 819
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 924
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 668
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp