Blandraser och renraser

Bukefalos 30 år!

Jag tycker blandrasavel kan vara helt okej om man gör alla hälsotester som vid rasavel.
Men jag föredrar renrasavel för då kan även resultatet (valparna) eventuellt bidra till rasen i framtiden. Och man skulle kunna avla ”bort” vissa problem så gott det går, man har liksom ett mål och det är den perfekta friska rashunden.
Trevligt att du ändrat åsikt.

Att du insett vad avel är, fast det kanske var en missuppfattning av mig.
Jo jag vet vad det är.

Jag tycker ändå att korsningar kan vara bra. För egen del gillar jag mest renraser eller tvåvägskorsningar, som är närmast renras.
Jag skulle inte vilja köpa en gatuhund eller en hund med okänd ras. Men det är tur att folk är olika och hundar finns främst till för människor inte tvärtom, då hade det bara funnits vargar.

Jag blir lite fundersam här.
Jag sökte i registret på hundar som nu har valpkullar till salu och det verkar inte som att alla gör de här undersökningarna (kanske de är frivilliga) men ändå…?
Jag tycker man borde göra alla undersökningar. Annars så visar det väl sig vid besök om hundarna är skygga tänker jag.
Vilken ras var det du kollade på?

Jo jag vet vad det är.

Jag tycker ändå att korsningar kan vara bra. För egen del gillar jag mest renraser eller tvåvägskorsningar, som är närmast renras.
Jag skulle inte vilja köpa en gatuhund eller en hund med okänd ras. Men det är tur att folk är olika och hundar finns främst till för människor inte tvärtom, då hade det bara funnits vargar.
Gatuhundar är väl egentligen inte sjukare än andra blandraser men den industrin är ju något man verkligen inte bör stödja.
Vill man ha en gatuhund bör man hämta den själv och se till att allt går rätt till.

Jag såg att du nämnde en av bichon-raserna. De är jättetrevliga men jag vill inte hålla på och frisera hunden så mycket.

Ja, och om du läst ordentligt istället för att löst plocka nån enda mening här och där att svara på så skulle du också sett mig nämna att samtliga raser i gruppen går att klippa ner för att minimera underhållet.

Dom flesta raser du uttryckt intresse för är såna som kräver en hel del pälsvård, så endera får du bli glad i att frisera, betala för att nån annan gör det, eller klippa ner hunden.

Ja, eller skaffa en pappis då om du gillar dom. Men även en sån kan kräva en del borstande och kammande för att hålla sig fin och inte bli tovig.

Liknande trådar

• Första uppfödarbesöket
  • Valp 2027
  • Hund och bebis
  • Cocker Pälsvård

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat