Blandrashundar

Känner ingen med blandras faktiskt. Min vän hade i 10 år en oreggad tollare men han finns tyvärr inte längre. Jättefin sportig modell, och trevlig utan rädslor.

Även på min arbetsplats där det finns sjukt många personalhundar är det ovanligt med blandras. Några enstaka har rescues/hundhems-hundar men de är en salig blandning av allt möjligt.

En kollega tog ett tag hand om en ung labradoodle då ägaren brutit foten. Den såg ut som en labbe med lite mer avlångt ansikte och sträva strån som stack ut lite här och var, med andra ord en sådan labradoodle som sällan syns på bild hos ”uppfödarna”. Otroligt vild och brötig hund.
 
Finns tre olika doodlar i byn. En visade sig vara döv strax efter köpet så den är ju speciell på många sätt, två är aggressiva vrålapor som förpestar tillvaron för alla som kommer inom 100 meter.

Sen har jag några "blandraser" i form av oreggade arbetshundar i bekantskapskretsen, men de är ju reggade i ordinarie klubb som ligger utanför FCI.
Ah ja sant. I såna fall har jag en blandras hemma. Reggad I grl men syster och bror är reggade i finska kennelklubben. Greyhound
 
I umgängeskretsen finns enbart renraser. Det är mest renraser där jag bor också, nån enstaka amstaff-blandning finns det ju, nån golvmopp-blandis och så är det en person i samhället som avlar amstaff-labbe och har valpkullar på regelbunden basis.
 
Jag glömde ju bort att äldsta brorsdottern numera har hund! 😅 En jättefluffig sak som enligt utsago är blandras chihuahua/pomme och verkligen är den sötaste prylen någonsin. Verkar vara jättetrevlig, men jag vet inte om det räknas som umgänge då vi bara träffats över videosamtal. :p
Jag frågade vilka ni har i er omgivning mer än umgänge. Hundvideosamtal kanske ändå kan räknas dit 😉
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Finns 2 golden/pudel som jag brukar rida förbi då ock då.

Har haft 2 hedehundar i familjen och pappa letar efter en valp av samma sort nu när vi är utan ställande jakthund i jaktlaget.

Ett tag var det poppis med olika korsningar för grisjakt men här försvann dom lika fort som dom kom.
 
Just det, känner till en mittelspitz/sheltie också men det var rätt längesedan vi träffade dem!
 
Snackar vi sådana man bara ser på gatan i byn är lurchers rätt vanliga blandisar här. Både från working stock och rena sällskapshundar.
Det finns bland annat en enormt vacker saluki/bc som vi ser i parken ibland, annars brukar det mest vara blandat med staffe om de inte är longdogs.
 
Snackar vi sådana man bara ser på gatan i byn är lurchers rätt vanliga blandisar här. Både från working stock och rena sällskapshundar.
Det finns bland annat en enormt vacker saluki/bc som vi ser i parken ibland, annars brukar det mest vara blandat med staffe om de inte är longdogs.
Kryllar av pudelblandisar i mitt bostadsområde. Några irländska rescues också varav enstaka lurchers, en som är trebent också 😟
 
Min Pappa har en omplacerings hund, de är Pudel & något spanielaktigt i henne inte exakt koll. Pälsen är som på en pudel så hon får trimmas med jämna mellanrum. Annars väldens raraste lilla hund, älskar henne. Hon hänger med mig i stallet på eftermiddagar :love: Det ända är väl att hon redan är 9 år snart. Min Pappa är väldigt fäst vid henne och brukar skoja om att han skulle kunna ha 10 stycken av henne om han fick. Lagom storlek,nöjd med livet som gårdshund och är det så att de av någon anledning inte hinner med hennes dagliga lång promenad så bryter hon inte ihop. En riktig soffpotatis samtidigt som hon kan hänga med på det mesta ute och vara jätte glad för det.
 
I mitt bostadsområde har trevligaste hundarna varit en papillon/chihuahua blandning och en bordercollie/ labrador blandning. Otroligt trevliga hundar båda två. Nu har dottern skaffat en malteserblandning också en otroligt trevlig hund.
Och på jobbet har vi haft en pomerianian/ mops något met blandning. Riktigt snygg lättlärd, stabil klok och supermysig hund. Bara lyckade blandraser häromkring.
 
I mitt bostadsområde har trevligaste hundarna varit en papillon/chihuahua blandning och en bordercollie/ labrador blandning. Otroligt trevliga hundar båda två. Nu har dottern skaffat en malteserblandning också en otroligt trevlig hund.
Och på jobbet har vi haft en pomerianian/ mops något met blandning. Riktigt snygg lättlärd, stabil klok och supermysig hund. Bara lyckade blandraser häromkring.
Den sista låter väldigt spännande, särskilt när du beskriver den som snygg. :) Inget illa ment med det, jag ser bara en fluffmops framför mig. 😅
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 869
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp