Blender el. stavmixer?

Akerman

Trådstartare
Haha, här startar jag en onödig tråd känner jag men måste fråga :p

Funderar på att skaffa mig en utav dessa men vet dock inte riktigt vad jag ska välja, vad är skillnaden egentligen?
Vad kan man använda en blender till som man inte kan använda en stavmixer (med tillbehör) till??

Det jag först o främst hade tänkt använda den tilll är väl smoothies o liknande..
Vad hade ni valt? :)

Sv: Blender el. stavmixer?

För att göra smoothies hade jag valt en blender. En stavmixer är inte tillräckligt stark för att tex hacka frysta blåbär eller annat man vill ha ner i smoothiesen.

Vi har en blender och en stavmixer (en riktigt dyr en dessutom) och det enda vi använder stavmixern till är att jämna till vissa soppor.

Tack för tipset, det hjälpte mig en del... då blir det nog en blender istället för en stavmixer då :)

Stavmixern är en modefluga som egentligen är rätt värdelös... Om man inte åker på en redig smäll, bryter käken och måste äta i sugrör...

Stavmixern är en modefluga som egentligen är rätt värdelös... Om man inte åker på en redig smäll, bryter käken och måste äta i sugrör...

Oj jag använder min stavmixer flera gånger i veckan. Hade en blender också förut men köpte ingen ny när den gick sönder, använde den ändå aldrig..

En blender är väl isf lika mycket modefluga, det klassiska är väl matberedare :D

Jag vill ha en som är bra, som krånglar så lite som möjligt & som är rätt billig (typ runt 500kr)

Använde mig av en stavmixer när ja skulle "smula" ner pepparkakor till cheesecake på skolan..
Det sprättade rejält kan ja säga :p (hade dock en "öppen" skål oxå) så därav kanske en blender är bättre?

Sen vilken av dom som är mest modefluga det struntar jag mer eller mindre i, bara den är bra till det den ska användas till :)

Oj jag använder min stavmixer flera gånger i veckan. Hade en blender också förut men köpte ingen ny när den gick sönder, använde den ändå aldrig..

En blender är väl isf lika mycket modefluga, det klassiska är väl matberedare :D

Samma här, har en stavmixer som man kan vispa med också så den ersätter elvisp i det här hushållet. Mycket praktiskt. Den är tillräckligt stark för att hacka och mala det mesta med och skulle jag vilja ha mer rejäla grejer skulle jag gå direkt på matberedare.

För att göra smoothies hade jag valt en blender. En stavmixer är inte tillräckligt stark för att tex hacka frysta blåbär eller annat man vill ha ner i smoothiesen.

Vi har en blender och en stavmixer (en riktigt dyr en dessutom) och det enda vi använder stavmixern till är att jämna till vissa soppor.
Jag har en stavmixer som jag använder bland annat till smoothier. Jag häller alltid i ca 1 dl frysta blåbär eller hallon i min smoothie och det är inga som helst problem för stavmixern att krossa vare sig frysta bär eller vanliga isbitar.

*kl*

Jag skulle rösta för en stavmixer. Jag tycker att den verkar mycket mer behändig än en blender. Det beror väl förvisso mycket på om de delar som behöver diskas går att koppla från drivenheten eller inte.

Haha..ni gör det svårt för mig ;)
Men fortsätt gärna ösa in med mer tips och erfarenheter :D

Samma här, har en stavmixer som man kan vispa med också så den ersätter elvisp i det här hushållet. Mycket praktiskt. Den är tillräckligt stark för att hacka och mala det mesta med och skulle jag vilja ha mer rejäla grejer skulle jag gå direkt på matberedare.

Här med. Förutom vispen har jag något som ser ut som en mini-matberedare typ, där man kan hacka saker. Skitbra!

Ja det var väl lite det jag menade med tillbehör till mixern :) "mini-matberedare" o visp.. fast vispen känner jag ingen större behov av då ja redan har en elvisp..:)

Vad har ni för märken? Vad var priset på er mixer/blender ?

Förresten, ni med mixer, följde det med någon "burk" som man kunde göra t.ex. smoothies i?
Om inte, vad använder ni er av då?
Menar, man vill ju inte att det ska skvätta ner halva köket... :p

Senast ändrad:

jag har en sån här:
98674.jpg

fast litermåttet är större än vad den ser ut på bilden, så den är perfekt att mixa (eller vispa) skvättiga saker i! Kostar ca 300.-, alldeles lagom ;)

Jag har ungefär samma mackapär som Flixon, dvs kombinerad mixerstav och minimixer. Den är grym för att göra smoothies med. Skulle jag välja mellan en sån och en blender skulle jag ta min mixerstav alla dagar i veckan. Vi har en blender från OBH Nordica hemma som är värdelös. Den mixar bara i botten och gillar att svämma över. Jag har bl.a. lyckats få brännhet ärtsoppa över hela mig och halva köket. Mixerstaven är mycket smidigare. Ska jag mixa större satser tar jag fram matberedaren istället, alternativt använder mixerstaven i en kastrull eller bunke (perfekt när man gör soppa).

aa, det var typ den (Philips) jag kollat lite på med :) Verkar ju jättebra!

Antar att de är bra på olika sätt båda två.
En blender har ju lite större bringare o lock medans en mixer är smidigare o tar mindre plats..
Hmm... Sedan är det väl skillnad från maskin till maskin med antar jag.

Jag har ju varit inne ett tag på en mixer men sen fick ja syn på blendern.. vilket gav mig besluts ångest= osäker!

Ja jag är jättenöjd iaf! :)

Se till att kolla mixervolymen på blendern, om det inte tar mer än ca 1 liter kan du lika gärna ha en stavmixer, i min mening. Jag har än så länge inte stött på något som varit problem att mixa (häromdagen mixade jag potatis och palsternackor till puré, utan problem).
Vår mixer hänger på en krok i köket, jättesmidigt! (apropå plats). Vvi har inte ett enda skåputrymme över, så vi skulle inte kunna ha en blender ens om vi ville. :p

Jag stog inför samma val för ett tag sedan och valde då stavmixern. Jag har inte ångrat mig en sekund! Den tar ingen plats och funkar till det mesta, perfekt till smoothies! :)

Jag har en Bamix.

Vi har en blender men jag föredrar stavmixer för det är mindre att montera och diska. Däremot måste det vara en BRA stavmixer eller ingen alls. Bra skär, och gott om utrymme (men bladen måste komma åt överallt!). Köp inget billigt, med andra ord.

Okej, tackar så mkt för tipsen :D Ska tänka på det när jag ska köpa mig en :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 363
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 235
Senast: Gunnar
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men... 2
Svar
25
· Visningar
5 166
Senast: Unafraid
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
2 009
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31
  • Torrfoderdjungeln..