Bli behandlad som en lakej? (är medryttare/skötare)

Galoppbiten

Trådstartare
Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som ridlärare, haft foderhästar samt suttit i styrelsen på en mindre ridskola. Jag är verkligen inget proffs, men helt oduglig är jag inte heller. Ponnyns ägare kom jag i kontakt med efter att hon besvarat min annons om att bli medryttare. I den så skrev jag att jag egentligen inte hade några krav på att få rida utan jag ville mest bara komma i kontakt med hästvärlden igen, vilket kanske är stommen till mitt problem idag.

Så vad är mitt problem? jo just det här med att jag i princip aldrig får rida hästen. Jag gör stallsysslor, promenerar hästen till fots och följer med som "hästskötare" när ägaren själv rider. I början så trodde jag att hon ville bygga upp förtroendet för mig först (vilket jag har full förståelse för) och att ridningen skulle komma senare. Men tiden gick och det blev inte så. Hon verkade helnöjd med att ha någon som mockar, packar hö, städar och tar ut hästen på promenad. Så efter 6 månader avslutade jag vår kontakt, med den motiveringen att jag kände att jag inte fick någon möjlighet att utvecklas som ryttare. Jag var även noga med att påpeka att det förmodligen var mitt eget fel, med tanke på min formulering i min annons. Ägaren tog det bra och vi hade ingen kontakt på ett par månader.

Sedan skickade hon ett sms där hon skrev att hästen saknade mig och att jag gärna fick "komma tillbaka". Jag blev till en början glad, då både hon och hästen är trevliga individer. Hon gav mig även den uppfattningen i det smset att jag skulle få rida hästen i större utsträckning, så jag köper det och kommer tillbaka. Till en början så fungerade det bra, jag fick rida och hon gav mig råd från marken. Sedan så blir antalet ridtimmar för min del färre och färre, till sist är jag tillbaka på samma ruta som jag varit tidigare. Jag sadlar/borstar hästen åt henne och mockar efter ekipaget i ridhuset. Ibland så agerar jag kameraman och filmar/tar kort under deras ridpass. Jag känner mig helt ärligt som en lakej och inte som en likvärdig människa. Jag har full respekt för henne som ägare och vill därmed inte tränga mig på heller. Frågan är hur jag gör i den här situationen? hon är väldigt tacksam de gånger som jag är ute i stallet eller följer med henne in i ridhuset, så hon är inte otacksam på något sätt. Jag har 3 mil ut till henne enkel väg och alla pengar som jag lägger på bensin för att kunna åka dit känns inte värt det. Jag är (tyvärr) ganska blyg och försiktig som person, därför har jag även svårt för att bara fråga henne rakt ut varför hon inte låter mig rida. Men det kanske är enda utvägen? eller har jag helt enkelt skjutit mig i foten på grund av formuleringen i min annons för mer än ett år sedan?

P.S ber om ursäkt ifall tråden är placerad i fel forum.
 
Har ni något kontrakt? Om inte så be om det och be om att antalet ridpass du har i månaden är specificerade ihop med allt annat du förväntas göra. Då behöver du inte fråga rakt ut utan kan linda in det lite och ni har båda svart på vitt vad som gäller, du vad som erbjuds/krävs av dig och hon vad hon har förbundit sig till att erbjuda och vad hon kan kräva av dig.
 
Jag tror du behöver vara tydligare både mot henne och dig själv. Fundera på vad du vill- vill du vara medryttare och rida X antal gånger i veckan? Vad vill du rida dvs uteritter, dressyr etc?
Och sen tror jag du måste vara tydligare mot ägaren även om du tycker det känns tufft. Jag tycker ni måste prata och bestämma att du tex ska rida si eller så ofta och vad det ska bestå av.
Jag tror det är jätteviktigt att man matchar med ägaren och vad den vill också. Och jag tycker du ska tänka på att det är inte något konstigt eller fel att fråga hur ägaren ser på medryttare dvs hur mkt ridning det blir etc. Det är naturligt att man slutar om man känner att man inte utvecklas som man vill.
 
Det är hennes häst, så hon har rätt att göra precis som hon vill. Om du inte blivit lovad att rida så gör hon inget fel. Om du har blivit lovad, så är det taskigt men inte mycket du kan göra åt det. Antar att du inte betalar något heller och då blir det förstås ännu svårare att "kräva" något. Du får väl helt enkelt säga som det är - att du inte är intresserad längre om du inte får rida mer.
 
Hade jag varit i din sits hade jag letat efter en ny medryttarhäst. Det är jättepraktiskt att ha dig skötare som inte kräver något i utbyte.
Försök att förklara för ägaren att nuvarande situation inte är vad du vill ha och om ni inte kan komma överens om när och hur du ska få rida så måste du se dig om efter en annan medryttarhäst.
 
Sök en ny medryttarplats, det kan hjälpa om du tycker det är svårt att ta upp en konfrontation ur det blå, om enbart din missnöjdhet. Vilket är en helt befogad känsla i detta sammanhang!
Lider av lite social inkompetens själv så jag vet hur nerviga sådana konversationer kan vara om man inte har en "giltig anledning" att presentera eller lite hum om hur man ska lägga fram det, någon typ av manus nästan är vad jag brukar behöva förlita mig på för jag kan bli helt nollställd och hittar inte orden.


Och jag tycker det är riktigt fult av hästägaren att utnyttja din kompetens och arbetskraft på detta sätt speciellt som du får åka så långt och så får du inte ens rida?! Du är där som medryttare enligt din egen annons men behandlas som någon oavlönad passopp? Inte ok någonstans, speciellt som du en gång uttryckt att du inte utvecklas i sadeln och faktiskt försökt ta dig loss och sedan kommit tillbaka på vad som nu verkar vara falska grunder där endast ägaren är den som får ut något av detta "medryttarskap"
Det verkar som att ägaren inte är intresserad av att låta dig rida med tanke på hur lång tid det nu gått sedan du började.
Tycker du med all rätt ska söka dig vidare så att du slipper både bensinkostnaden och utnyttjandet, du förtjänar så mycket mer än du erbjuds i dagsläget tyvärr, och det finns ju hästägare som söker regelrätta medryttare, så sök dig till dom! 👍
Och var inte rädd att uttrycka från start att du är intresserad av ridning (antingen redan i annonsen eller i kontakt med hästägare ) för att slippa ev missförstånd och utnyttjandesituationer i framtiden
Det blir ju väldigt negativt för ens egen självkänsla att låta sig bli såhär överkörd i längden så det är viktigt att slå vakt om sitt mående och ta sig ur sådana här situationen i tid!
Önskar dig alla lycka till!
 
Det är hennes häst, så hon har rätt att göra precis som hon vill. Om du inte blivit lovad att rida så gör hon inget fel. Om du har blivit lovad, så är det taskigt men inte mycket du kan göra åt det. Antar att du inte betalar något heller och då blir det förstås ännu svårare att "kräva" något. Du får väl helt enkelt säga som det är - att du inte är intresserad längre om du inte får rida mer.

Fast om nu ägaren besvarat en medryttarannons som TS lagt ut så känns det ju som att ägaren på någon nivå vetat vad TS är ute efter iomed det?
Och efter första avbrottet så blev hon ju lovad mer ridning och det var anledning att hon tog sig tillbaka.
 
Fast om nu ägaren besvarat en medryttarannons som TS lagt ut så känns det ju som att ägaren på någon nivå vetat vad TS är ute efter iomed det?
Och efter första avbrottet så blev hon ju lovad mer ridning och det var anledning att hon tog sig tillbaka.
Ja, och det är jättetaskigt, men svårt att göra något annat åt än att tala om att man inte är intresserad längre om man inte får rida mer.
 
Alltså, om man söker ”medryttare” så är det ju inte särskilt likvärdigt med att ha personen med i stallet när man själv rider, för att fixa box, mat samt fotografera ägaren när denne rider.

Minst sagt lustig situation.

TS: jag hade sagt upp mig och letat annat.
 
Stå upp för dig själv och var inte för blyg för då trampar många på dig, både avsiktligt och oavsiktligt.

Fråga rakt ut om det är ngn spec anledning att hon ej vill att du rider mer. Hon har kanske ingen aning om hur du känner om du inte säger ngt utan tror att du är helt okej med att vara obetald hästskötare. Då får du ett svar och kan efter det välja att vara kvar eller leta upp en ny medryttarhäst.
 
Alltså, om man söker ”medryttare” så är det ju inte särskilt likvärdigt med att ha personen med i stallet när man själv rider, för att fixa box, mat samt fotografera ägaren när denne rider.

Minst sagt lustig situation.

TS: jag hade sagt upp mig och letat annat.

Herregud, låter som ett drömscenario för ägaren.

TS Håller med om att du ska leta annan medryttarhäst. Förstår att det känns tråkigt då man fäster sig vid hästen !
 
Ja, och det är jättetaskigt, men svårt att göra något annat åt än att tala om att man inte är intresserad längre om man inte får rida mer.

För att haka på detta : Alltså utifrån det väldigt märkliga scenariot tycker jag det är uppenbart att ägaren inte känner behov av att ha nån som rider hästen. Utifrån det tror jag det är rätt oproduktivt att försöka förändra något ang ägarens syn/behov av ridning , så utifrån det mitt tidigare svar till TS att jag hade definitivt tackat för mig och sett mig om efter annat - inkl då med en tydligare annons att jag som medryttare vill rida.
 
Det här var det värsta jag läst idag måste jag säga. Mocka ridhus efter ägaren, mocka box, väga påsar, sadla och fixa åt henne inför ridning? Då ska du ha lön för besväret.

Jag hade inte ens försökt få till mer ridning på den hästen, utan tackat för mig och satt ut en ny annons. Kortfattad och tydlig där det står att du söker just en medryttarhäst.
 
Det här var det värsta jag läst idag måste jag säga. Mocka ridhus efter ägaren, mocka box, väga påsar, sadla och fixa åt henne inför ridning? Då ska du ha lön för besväret.

Jag hade inte ens försökt få till mer ridning på den hästen, utan tackat för mig och satt ut en ny annons. Kortfattad och tydlig där det står att du söker just en medryttarhäst.
Exakt vad jag också tänkte. Det är ju ett jobb som TS utför och ett jobb ska avlönas. Jag hade inte stannat en dag till.
 
Jag hade tackat för den här tiden och "sagt upp mig". Sen hade jag letat efter en ny medryttarhäst. Och då hade jag bara sagt ja till såna som vill ha hjälp med ridningen. Sen när jag kommit igång och samarbetet med hästägaren funkar tillfredställande hade jag erbjudit mig att hjälpa till mer om jag ville det. T.ex. som hästskötare vid tävling eller liknande. Men den biten hade jag inte tagit upp i förväg och det skulle itne varit istället för ridningen. Men det är jag det. Jag hade aldrig varit nöjd med att bara vara skötare. Kolla på de annonser som finns och svara på de som låter intressanta.
 
Det måste vara en underbar deal för ägaren, hon sköter den roliga biten och du tar allt mindre roligt.

Min spontana giss är att hon hörde av sig till dig igen när hon inte lyckades få tag på någon annan som ville jobba gratis.

Jag hade sagt upp samarbetet.
 
Jag hade inte ens försökt ta upp en diskussion i ditt läge, utan förklarat att det här inte är vad jag sökte och att jag nu lämnar samarbetet. Tagit mitt pick och pack, och därefter sökt efter en ny medryttarhäst (och skrivit en tydligare annons).
 
Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som ridlärare, haft foderhästar samt suttit i styrelsen på en mindre ridskola. Jag är verkligen inget proffs, men helt oduglig är jag inte heller. Ponnyns ägare kom jag i kontakt med efter att hon besvarat min annons om att bli medryttare. I den så skrev jag att jag egentligen inte hade några krav på att få rida utan jag ville mest bara komma i kontakt med hästvärlden igen, vilket kanske är stommen till mitt problem idag.

Så vad är mitt problem? jo just det här med att jag i princip aldrig får rida hästen. Jag gör stallsysslor, promenerar hästen till fots och följer med som "hästskötare" när ägaren själv rider. I början så trodde jag att hon ville bygga upp förtroendet för mig först (vilket jag har full förståelse för) och att ridningen skulle komma senare. Men tiden gick och det blev inte så. Hon verkade helnöjd med att ha någon som mockar, packar hö, städar och tar ut hästen på promenad. Så efter 6 månader avslutade jag vår kontakt, med den motiveringen att jag kände att jag inte fick någon möjlighet att utvecklas som ryttare. Jag var även noga med att påpeka att det förmodligen var mitt eget fel, med tanke på min formulering i min annons. Ägaren tog det bra och vi hade ingen kontakt på ett par månader.

Sedan skickade hon ett sms där hon skrev att hästen saknade mig och att jag gärna fick "komma tillbaka". Jag blev till en början glad, då både hon och hästen är trevliga individer. Hon gav mig även den uppfattningen i det smset att jag skulle få rida hästen i större utsträckning, så jag köper det och kommer tillbaka. Till en början så fungerade det bra, jag fick rida och hon gav mig råd från marken. Sedan så blir antalet ridtimmar för min del färre och färre, till sist är jag tillbaka på samma ruta som jag varit tidigare. Jag sadlar/borstar hästen åt henne och mockar efter ekipaget i ridhuset. Ibland så agerar jag kameraman och filmar/tar kort under deras ridpass. Jag känner mig helt ärligt som en lakej och inte som en likvärdig människa. Jag har full respekt för henne som ägare och vill därmed inte tränga mig på heller. Frågan är hur jag gör i den här situationen? hon är väldigt tacksam de gånger som jag är ute i stallet eller följer med henne in i ridhuset, så hon är inte otacksam på något sätt. Jag har 3 mil ut till henne enkel väg och alla pengar som jag lägger på bensin för att kunna åka dit känns inte värt det. Jag är (tyvärr) ganska blyg och försiktig som person, därför har jag även svårt för att bara fråga henne rakt ut varför hon inte låter mig rida. Men det kanske är enda utvägen? eller har jag helt enkelt skjutit mig i foten på grund av formuleringen i min annons för mer än ett år sedan?

P.S ber om ursäkt ifall tråden är placerad i fel forum.
Det är dömt att misslyckas att fortsätta med samma häst om du vill rida mer än någon enstaka gång. Personen vill inte ha en medryttare utan en skötare och får du rida blir det på nåder. Vill du ha en permanent förändring så sluta och kom inte tillbaks oavsett hur fagra löften du får, möjligen kan det ändras om personen blir skadad/sjuk, får barn eller någon annan drastisk förändring.


Vill du rida sök efter någon som vill ha ridhjälp, bor du i storstadsområde så var beredd att betala en liten slant, det får du lätt råd med om du hittar en med mer rimligt pendlingsavstånd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 802
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Coras star
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 251
Senast: Whirlie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 661
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp