Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni köpt några roliga aktier idag? :)

Här blev det Bilia i födelsedagspresent till brorsonen, påfyllning i corem samt köp av Thule till sonen, påfyllning i Klövern och Ratos till oss. :p

Och den månatliga avsättningen till våra ock sonens fonder såklart ;)

Jag har köpt mer FC och MQ idag, och Ratos och Kappahl som nytillskott. Funderar på att lägga in EA games när nya pengar kommer in nästa vecka. Mass effect 4 släpptes i veckan och kan nog gå bra. Hade varit kul att ha ett spelbolag i portföljen.

Jag kör Avanza Zero, Didner & Gerge Småbolag och Spiltan Aktiefonder Investmentbolag :)
Igår köpte jag ett gäng Scandinavian Enviro Systems, några fler SaltX och lite mer HQ.
Är sugen på att köpa lite fler Clas Ohlson och eventuellt utöka med Nobina och Kappahl.

Säger ett försiktigt hej här i tråden, har precis öppnat ett ISK hos avanza efter inspiration här. Kan andra så kan jag - typ... Jag är verkligen total nybörjare! Men taggad! Hoppas kunna ställa diverse nybörjarfrågor som dyker upp, utan att bli totalt sågad, här ;)

Passar på att säga Tack till alla er som skriver och berättar om hur ni gör, inspirerande och lärorikt!

Säger ett försiktigt hej här i tråden, har precis öppnat ett ISK hos avanza efter inspiration här. Kan andra så kan jag - typ... Jag är verkligen total nybörjare! Men taggad! Hoppas kunna ställa diverse nybörjarfrågor som dyker upp, utan att bli totalt sågad, här ;)

Passar på att säga Tack till alla er som skriver och berättar om hur ni gör, inspirerande och lärorikt!
Välkommen :)

Alla är vi barn i början ;)

Hur tänker ni kring aktier som går bakåt när ni har köpt dem?

För ett par veckor sedan köpte jag några aktier i Huskvarna som jag tyckte hade haft en rätt bra utveckling. Men nu har den backat inprincip sedan dag 1.

Hur vet man om det bästa är att ha is i magen eller sälja innan det blir för stor förlust?

För ett par veckor sedan köpte jag några aktier i Huskvarna som jag tyckte hade haft en rätt bra utveckling. Men nu har den backat inprincip sedan dag 1.

Hur vet man om det bästa är att ha is i magen eller sälja innan det blir för stor förlust?

Jag tänker att om tio år har det nog vänt. ;) Försöker köpa i företag som jag tror på i långa loppet. :)

Om du inte har info utöver vad de flesta har, säg tex. att du arbetar i samma bransch som företaget eller så, är det bästa nog att kasta tärning.

Vad är målet med dina aktier? Att sälja så fort det visat rött en period blir vanskligt. Läs på om företaget och bestäm dig för om du tror på aktien eller inte. Vissa aktier har jag väldigt kortsiktiga mål med, andra långsiktiga.

Nu har jag inga större summor i mina aktier så jag tänker att jag inte förlorar så mycket på att behålla dem och hoppas att det vänder. Såvida det inte är ett bolag jag tror kommer konka, då har jag sålt. Förlusten blir så att säga inte reell innan försäljningen sker och iom ISK kan jag inte kvitta förlusten heller, så jag behåller nog helst. Men om jag hade legat med mer pengar på aktier i varje enskilt bolag skulle jag kanske tänka annorlunda. Men i mitt fall har jag små belopp och det är inte hela världen om jag förlorar dem även om det är trist.

Jag funderar på att sälja av alla aktier på mitt aktie- och fondkonto och köpa tillbaka allt igen på ett ISK. Tankar? Dumt?

Jag har också några aktier (ärvda) på mitt A&F-konto. Men har hittills valt att ha dem kvar där, tills jag vill sälja av annan anledning än "bara" flytt till ISK, pga skatten. Jag ser inte (kan bero på att jag inte är så bra på att räkna skatteeffekt över åren...) att det skulle löna sig. Däremot flyttar jag alltid över den utdelning som blir till mitt ISK och gör mina återinvesteringar via ISK.
Vet egentligen inte om det är det smartaste sättet ekonomiskt, men så gör jag i varje fall :)

Jag väntar tills jag ändå säljer aktierna och passar då ev på att flytta dem till ett ISK. Fördelen med att ha ett vanligt konto är att om någon aktie går med förlust så kan du använda den förlusten till att kvitta en vinst i en annan aktie. Då säljer du båda dem samtidigt och flyttar dem till ISK:et (förutsatt att du vill behålla aktien som gått med förlust).

Undantaget kan vara om man ärvt aktierna. Det var så länge sedan jag ärvde några aktier så jag vet inte hur det fungerar nu. När jag skulle sälja mina ärvda aktier hade jag i alla fall inget omkostnadsbelopp för dem och fick därför använda schablonmetoden vilken alltid är väldigt icke-förmånligt. Om det är så, så kan det vara med fördelaktigt att bara sälja av aktierna på en gång och sätta in på ISK, om man tror att aktien kommer gå upp ännu mer och om man tänkt sig använda ISK.

Får ett totalt Blåbär smyga in här med en fråga...? Jag fick ärva lite fonder (heter det så?? Aktier?? Du store tid...) för ett par år sedan. Inte mycket alls, men de ligger där hos Handelsbanken och tittar på mig. Det är Boliden (542:-) och Trelleborg (2 482:-) dvs pyttesummor, och därför inget jag brytt mig om att fundera över.

Men - kan jag lika gärna sälja dem och ta ut den lilla pyttesumman? Eller ska jag ha kvar dem? Jag tror knappast de lär stiga speciellt i värde..... Jag kan absolut INGENTING om sånt här! Jag menar - NOLL! O_o

Jag har både Boliden och Trelleborg och är nöjd med dem. Om det kan vara till hjälp så har Boliden fått 5/12/0 i köp/behåll/sälj i rekommendationer från olika analyshus under jan-mars, och Trelleborg 4/9/0 under samma period (källa Avanza). För mer info om analyserna behöver man dock läsa dem naturligtvis.

Dock, som jag skrev ovan angående ärvda aktier så har jag dåliga erfarenheter av det rent skattemässigt. Jag hade inget omkostnadsbelopp när jag sålde mina aktier och vet inte om det var för att det på den tiden var för krångligt att få fram eller om det alltid är så när man ärvt aktier. Jag fick i alla fall skatta för långt större vinst än jag gjort på dem. (Fick dessutom skatta gåvoskatt så i slutändan betalade jag mer skatt än värde på vissa...) Om det inte blivit enklare nu, t ex så att omkostnaden beräknas på det värde aktien hade när jag fick den, så skulle jag i vilket fall ta skattesmällen nu och därefter köpa tillbaka aktien om jag tror på den.

Jag räknar på vad jag betalat för dem och delar med vad jag köpt (alla aktier) för att få fram % av innehav. Exempel: Jag köper 5 aktier för 200 kr styck =1000 kr. Jag har efter det köpt aktier för 16000 kr. 1000/16000= 6,25%
Om en aktie är närmare 20% av mitt innehav så köper jag inte fler av den. Upp till 16-17% är ok för mig.

Det tänket gillar jag. Har du gjort en egen lista (t ex i excel) för det eller får du hjälp av din bank?

Jag väntar tills jag ändå säljer aktierna och passar då ev på att flytta dem till ett ISK. Fördelen med att ha ett vanligt konto är att om någon aktie går med förlust så kan du använda den förlusten till att kvitta en vinst i en annan aktie. Då säljer du båda dem samtidigt och flyttar dem till ISK:et (förutsatt att du vill behålla aktien som gått med förlust).

Undantaget kan vara om man ärvt aktierna. Det var så länge sedan jag ärvde några aktier så jag vet inte hur det fungerar nu. När jag skulle sälja mina ärvda aktier hade jag i alla fall inget omkostnadsbelopp för dem och fick därför använda schablonmetoden vilken alltid är väldigt icke-förmånligt. Om det är så, så kan det vara med fördelaktigt att bara sälja av aktierna på en gång och sätta in på ISK, om man tror att aktien kommer gå upp ännu mer och om man tänkt sig använda ISK.

Tack för input! Jag håller på och undersöker hur jag ska hantera dessa aktier, om man manuellt kan ange inköpspris till värdet som var vid arvskifte, eller om det är schablon-beskattning som gäller. När jag väl fått lite mer koll får jag bestämma mig för hur jag ska hantera dem. I dagsläget är det blandat uppgång och fall, vilket i och för sig är bra då de kan ta ut varandra lite :D
Men egentligen hade jag ju hellre haft bara uppgång och då betalat mer skatt :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka