Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ber om ursäkt om jag missat detta tidigare i tråden. Men vart väljer ni att ha er buffert? Som gärna ska vara lite lättillgänglig.
Jag har ett sparkonto på banken som är öronmärkt för såna räkningar som kommer 1 gång om året eller kvartalet eller så (mindre summa) och resten har jag på SBAB (insättningsgaranti, fria uttag och jag gillar att det är lite knöligare att föra över pengar till kortet och att jag inte ser dem) eftersom jag iaf får 0,5% där jmf med banken som ger 0.

Mina första köp har gått igenom och jag ligger nu minus 5 kr :nailbiting: Går bra det här :up::devil:
Drygt att fonderna tar sån tid på sig att synas....

Det här med att köpa aktier med ett p/e-tal som ligger på minus :D:D Just den här är mest bara en kul grej, så det får vara så. Kan bli vad som helst!

Alltså, nu har jag fört över 5000 till mitt ISK som en liten början. Det är ju inte så mycket, så det spelar liksom ingen jätteroll hur det går ;) Men. Tipsa mig gärna om lämpliga fonder. Det behöver inte nödvändigtvis vara lågrisk, liksom. Tanken är att köpa en del nu och sedan månadsspara en mindre summa, typ ett par hundralappar, samt att fortsätta lägga lite pengar per månader på både fonder och aktier.

Min slutade på -0,49%. Är himla nöjd ändå som köpt in mig på en ny bransch jag kikat på lite, tror att jag har gjort ett bra val av företag.

Min totala utveckling är +10,33% i år.
Den siffran får man väl ändå vara nöjd med!

Alltså, nu har jag fört över 5000 till mitt ISK som en liten början. Det är ju inte så mycket, så det spelar liksom ingen jätteroll hur det går ;) Men. Tipsa mig gärna om lämpliga fonder. Det behöver inte nödvändigtvis vara lågrisk, liksom. Tanken är att köpa en del nu och sedan månadsspara en mindre summa, typ ett par hundralappar, samt att fortsätta lägga lite pengar per månader på både fonder och aktier.
Har du avanza eller nordnet?

Okej. Nya pengar är inne. Jag tänker, fonder? Tell me all about it. Vad ska jag köpa? Har ett sparkonto, som är tänkt till kontantinsats på bostad och ett pensionssparkonto.

Förresten så såg jag han som har Rika tillsammans i fredags! Var sååå när på att gå fram och tack för en bra sida, men fegade ur. Ibland är man så himla svensk..

Okej. Nya pengar är inne. Jag tänker, fonder? Tell me all about it. Vad ska jag köpa? Har ett sparkonto, som är tänkt till kontantinsats på bostad och ett pensionssparkonto.

Förresten så såg jag han som har Rika tillsammans i fredags! Var sååå när på att gå fram och tack för en bra sida, men fegade ur. Ibland är man så himla svensk..

Jag har nordnet superfonden Sverige (avanza zero om du har avanza), SPP aktiefonden USA och SPP aktiefonden Japan.

Hade gärna kompletterat med ngn europeisk fond med bra pris men har inte hittat någon än.

Nu har jag 14 olika aktier och tre fonder i min "stora" portfölj, det känner jag mig ganska nöjd med. Ligger på 0,40% plus, vilket känns okej efter två veckor som hobbymäklare :D Den "lilla", som ligger på ungefär halva värdet av den stora har sex aktier och fyra fonder och ligger på plus 0,32%. Också okej!
Pengamaskinen är igång :bump:

Senast ändrad:
Nu har jag 14 olika aktier och tre fonder i min "stora! portfölj, det känner jag mig ganska nöjd med. Ligger på 0,40% plus, vilket känns okej efter två veckor som hobbymäklare :D Den "lilla", som ligger på ungefär halva värdet av den stora har sex aktier och fyra fonder och ligger på plus 0,32%. Också okej!
Pengamaskinen är igång :bump:

Bra jobbat!! :bump: Hur räknar du med de olika portföljerna? Har du två ISK-konton?

Jag har 7 olika aktier och 4 olika fonder. De ligger på 0,6% plus idag, total tveckling sedan köp 4,07%. Har en jäkel som gått ner 8,52% som förstör mitt snitt :cautious: Har varit igång i drygt tre veckor nu.
Men jag har allt mitt på samma ställe, dvs på ett ISK-konto. Det kanske är dumt?

Har ju en del lattjoaktier som svänger hejvilt, får nog säkra upp lite mer stabila aktier nästa omgång :p

Bra jobbat!! :bump: Hur räknar du med de olika portföljerna? Har du två ISK-konton?

Jag har 7 olika aktier och 4 olika fonder. De ligger på 0,6% plus idag, total tveckling sedan köp 4,07%. Har en jäkel som gått ner 8,52% som förstör mitt snitt :cautious: Har varit igång i drygt tre veckor nu.
Men jag har allt mitt på samma ställe, dvs på ett ISK-konto. Det kanske är dumt?

Har ju en del lattjoaktier som svänger hejvilt, får nog säkra upp lite mer stabila aktier nästa omgång :p
Ja, jag har två. Ett som ska sparas mot kontantinsats och en pensionsspar. Pensionskontot är min "lilla" portfölj som bara ska få 500kr/mån. Målet är att kunna lägga ca 4000 i det stora längre fram, men just nu är ekonomin lite svajigare :p

Jag har haft lattjoaktier, så nu har jag börjat säkra upp. Sålde mina frimärkesaktier under min första vecka av "lekande" och gick bra med back. Så egentligen har jag ett snitt på typ -7 och -16 i stora och lilla portföljen.. :angel: Men det räknas inte för dom aktierna är ju sålda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka