Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, så är det. Att en fond investerar i räntebärande papper och obligationer innebär inte att det är riskfritt. Bra förtydligande.

@GardenAngel den allra lägsta risken är ett vanligt bankkonto med insättningsgaranti, allt annat sparande är förknippat med en viss risk. För räntefonder och liknande är risken oftast 1-3 på en sjugradig skala medan aktiefonder i regel 5-7.

Risken för en aktiefond är hur börsen går upp och ned eller att de företag som fonden har investerat i börjar gå dåligt. Risken för en räntefond beror på ränteläget, enkelt uttryckt, om räntan på olika finansmarknader ska gå upp eller ned. Därav följer också att en lång räntefond i regel är lite mer riskabel än en kort räntefond (mer hinner hända på vägen).

Tack @Lejonelle för ett inlägg med bra tips :) Jag tänker mycket hit och dit just nu och ska plocka in lite offerter på de tänkta renoveringarna på huset. Jag har köpt mitt hus till ett bra pris och kan få upp värdet utan att renovera, men det jag har tänkt i första hand (badrum och tvättstuga) är i första hand för att det är rätt opraktiskt som det är nu, och då är det ju bra att kunna renovera för "egna" pengar, få upp värdet och ha utrymme att låna mer på huset om det skulle behövas någon gång.

Jag funderar också lite på om jag borde placera mina 22' som ska betalas i restskatt under året i något fram tills att jag måste göra mig av med dem. Så har jag fått något för dem iaf ;)

För övrigt går det bra för mitt lilla kapital! Investeringen jag gjorde på tips från pappa har gett en avkastning på nästan 29% sen i torsdags ;) Så det ser huvudsakligen blått och fint ut på mitt ISK hittills :)

Jag fundera lite över mina fonder. Just nu går de ganska bra, iaf de med hög risk. Läste någonstans (rikatillsammans?) att en ska tänka att det ska vara fördelningen lågriskfonder i ens ålder och högriskfonder i den summa som är kvar till 100. I mitt fall alltså 35 % lågrisk och 65 % högrisk. Nu räknade jag på totala värdet (alltså inte vad jag gett för fonderna, utan hur mycket jag skulle få om jag sålde allt idag) och det är viktat 29 % lågrisk och 71 % högrisk.

Hur tänker ni andra där? Justerar ni allt eftersom genom att sälja eller fyller ni bara på lite mer ett tag i den ena typen?

Får fö nästan skrämselhicka när en fond ökat i värde med 22,26 %. :nailbiting:

Jag fundera lite över mina fonder. Just nu går de ganska bra, iaf de med hög risk. Läste någonstans (rikatillsammans?) att en ska tänka att det ska vara fördelningen lågriskfonder i ens ålder och högriskfonder i den summa som är kvar till 100. I mitt fall alltså 35 % lågrisk och 65 % högrisk. Nu räknade jag på totala värdet (alltså inte vad jag gett för fonderna, utan hur mycket jag skulle få om jag sålde allt idag) och det är viktat 29 % lågrisk och 71 % högrisk.

Hur tänker ni andra där? Justerar ni allt eftersom genom att sälja eller fyller ni bara på lite mer ett tag i den ena typen?

Jag kör högrisk rakt igenom

Jag kör nästan enbart högrisk fonder. räknade på lite skoj 0,03% i lågrisk fonder. Men å andra sidan har jag största kapitalet (75%) idag i likvida medel på ett bankkonto med 0,55% ränta... målet är att ändra det förhållandet under året dock.

Jag kör högrisk rakt igenom

Jag känner att jag börjar bli mer och mer riskbenägen med mina pengar. Iom att jag nöjt mig med den buffert jag har undansparat (plus att det finns en "hemlig" summa i händelse av riktig jäkla kris också) och har ok med pengar på nöjeskontot, så blir de pengar jag sparar i aktier och fonder, på nåt vis "onödiga" pengar. Alltså det är ingen kris om jag skulle bli av med dem. Surt, javisst, men inget som egentligen påverkar min ekonomi idag.

Så å ena sidan vill jag vara försiktig och ha låg risk, å andra sidan gör det egentligen ingenting om pengarna försvinner. Bara för ett halvår sedan var tex fonderna på minus, då ryckte jag mest på axlarna och tänkte att de får väl vara det då. :P

Jag känner att jag börjar bli mer och mer riskbenägen med mina pengar. Iom att jag nöjt mig med den buffert jag har undansparat (plus att det finns en "hemlig" summa i händelse av riktig jäkla kris också) och har ok med pengar på nöjeskontot, så blir de pengar jag sparar i aktier och fonder, på nåt vis "onödiga" pengar. Alltså det är ingen kris om jag skulle bli av med dem. Surt, javisst, men inget som egentligen påverkar min ekonomi idag.

Så å ena sidan vill jag vara försiktig och ha låg risk, å andra sidan gör det egentligen ingenting om pengarna försvinner. Bara för ett halvår sedan var tex fonderna på minus, då ryckte jag mest på axlarna och tänkte att de får väl vara det då. :P

Jag tror helt enkelt att du nu ser skillnaden på kapital och pengar. Jag är mycket mindre emotionell med byggstenarna till min pengamaskin än vad jag är med "mina" pengar privat. När jag köpte storskor för 5000kr tex tog det emot ordentligt, medan aktier för det tredubbla inte är några problem alls.

Haha, jag är likadan :D
Det är mycket lättare att lägga över 5000 till isk-kontot hos Avanza än vad det är att köpa något för 5000...

Iofs är det ju också så att de pengar man handlar konsumtionsvaror för oftast försvinner medan de man investerar är tänkta att växa, men inget är ju säkert.

Ja, så är det ju också :)

Det kändes i och för sig inte så svårt att lägga 4000 på hundträningar på ett bräde, men att köpa kläder för samma summa hade inte känts ok :p Så det beror väl på vad det går till, precis som du säger.

Tips önskas :)
I slutet av denna vecka och under nästa vecka kommer jag få in lite utdelning på mitt konto :up:
När jag nu gått igenom min portfölj så ser jag att jag skulle vilja hitta några nya bolag (nya för mig alltså, väl etablerade i sig). Just nu har jag mest inom konsumtion, daglivaruhandel, telekom och bank och vill bredda mig.

Det jag letar efter är framför allt inom bygg, fastigheter, investmentbolag. Eller någon annan bra bransch som jag ännu inte tänkt på.
Tittar på Castellum, Peab, Skanska, NCC, Investor, Kinnevik och några av dem är värda att köpa enligt mig, men jag skulle vilja ha fler att ha koll på!

Jag tror helt enkelt att du nu ser skillnaden på kapital och pengar. Jag är mycket mindre emotionell med byggstenarna till min pengamaskin än vad jag är med "mina" pengar privat. När jag köpte storskor för 5000kr tex tog det emot ordentligt, medan aktier för det tredubbla inte är några problem alls.

Ja, så är det nog. Det är fascinerande hur fort jag börjat tänka om. :)

Ja, så är det ju också :)

Det kändes i och för sig inte så svårt att lägga 4000 på hundträningar på ett bräde, men att köpa kläder för samma summa hade inte känts ok :p Så det beror väl på vad det går till, precis som du säger.

Där tror jag också att det hänger ihop med vad som är roligt. ;) För mig är det superroligt att rida träningar, så då är det lätt att betala. :angel: Likaså att köpa aktier, jag kan knappt bärga mig till nästa gång.

Men att köpa ett par skor, eller för den del kläder, är ju dötrist. :p

Ok nu har jag lagt min första order, tjoho! Finns det nån fördel att lägga ordrar dagtid, dvs när börsen är öppen?
Har valt Avanza, ser man nånstans vad courtaget blir för köpet man gör eller kommer det först efteråt?

Har skapat ett ISK men funderar på hur det e bäst att göra egentligen. Tänkte ha en portfölj för sambons o mitt sparande (typ husavbetalning el liknande), sen vill jag ha varsitt till barnen. Ska man skapa två ISK konton till då? Tanken är att sätta in deras barnbidrag varje månad o ta lite i fonder o lite i aktier typ?

Fast har funderat på det där också, kanske e bättre att ha ett barnkonto som de får dela lika på sen? Taskigt om den enes portfölj går jättebra och inte den andres....

Sorry för 100 frågor men jag e helt novis på detta! :nailbiting:

Måste skaffa excel till mac:en oxå, nån som vet hur? Finns det på AppStore?

Ok nu har jag lagt min första order, tjoho! Finns det nån fördel att lägga ordrar dagtid, dvs när börsen är öppen?
Har valt Avanza, ser man nånstans vad courtaget blir för köpet man gör eller kommer det först efteråt?

Har skapat ett ISK men funderar på hur det e bäst att göra egentligen. Tänkte ha en portfölj för sambons o mitt sparande (typ husavbetalning el liknande), sen vill jag ha varsitt till barnen. Ska man skapa två ISK konton till då? Tanken är att sätta in deras barnbidrag varje månad o ta lite i fonder o lite i aktier typ?

Fast har funderat på det där också, kanske e bättre att ha ett barnkonto som de får dela lika på sen? Taskigt om den enes portfölj går jättebra och inte den andres....

Många väljer att ha en kapitalförsäkring med barnen som förmånstagare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka