Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle vilja bli bättre på att bedöma när det är rea på de aktier jag är intresserad av. Jag har sett att det nämnts ett excelark i tråden, är det något som finns tillgängligt på nätet, eller som man får göra själv? Jag är tyvärr inte någon sådan klippa på excel, känner jag.... Eller finns det något annat bra sätt att rea-bedöma? :)
Jag kommer lägga upp en variant på mitt på bloggen. Ska bara orka fixa till det först så det funkar för alla (höggravid och orken är inte på topp )

Jag fattar ingenting... Fick min deklaration idag och under inkomster-kapital finns mina fonder med, med rubriken "schablonintäkter". Men jag har de på ett aktie- och fondkonto, ska jag skatta för de då? Trodde det bara var via ISK jag skattade nu, jag har ju inte sålt några fonder. *mycket förvirrad*

Jag fattar ingenting... Fick min deklaration idag och under inkomster-kapital finns mina fonder med, med rubriken "schablonintäkter". Men jag har de på ett aktie- och fondkonto, ska jag skatta för de då? Trodde det bara var via ISK jag skattade nu, jag har ju inte sålt några fonder. *mycket förvirrad*

Jag upptäckte också att det faktiskt finns en fånig liten fondskatt man betalar för fonder man har på aktie- och fondkonto. Kan inte minnas att jag sett det i deklarationen förut, men i år gjorde jag det. De flesta av mina fonder har jag i en ISK, men några gamla ligger kvar på ett AF-konto.

Jag upptäckte också att det faktiskt finns en fånig liten fondskatt man betalar för fonder man har på aktie- och fondkonto. Kan inte minnas att jag sett det i deklarationen förut, men i år gjorde jag det. De flesta av mina fonder har jag i en ISK, men några gamla ligger kvar på ett AF-konto.

Jag uttäckte det jag också i min deklaration. 300 kr ska jag skatta för om det är samma som du tänker på. Jättekonstigt eftersom det inte genererar någon inkomst förrän man säljer av.

Jag funderar rent av på om jag skulle ta och byta till ISK rakt av både för fonder och aktier. Mär det gäller aktier så är ju fördelen med ISK dessutom att man inte alls behöver skatta på utdelningen om man har utdelningsaktier.

Ja, det är löjliga 86 kr i "vinst" som det handlar om. Ser bara irriterande ut på deklarationen. Får ta mig en till funderare om jag ska flytta allt till ISK, men nu går ju alla fonderna med vinst (kärt besvär).

Idag har jag öppnat konton till syskonbarnen! Femåriga systerdottern har namnsdag idag så då tog jag mig i kragen. "Grattis Ester, du har fått aktier!" :D ska försöka sätta in lite extra på henne eftersom hon är fyra år äldre än sin lillebror. Sen blir det typ en hundring på födelsedagar och jular.
Jag har ju inga egna barn och planerar inte på att skaffa några, har däremot fyra syskon. Så kommer nog finnas lite barn att samla till i framtiden!

Hej
Upptäckte också detta redan förra året, det är en schablonskatt.
Det är extra surt om fonderna går minus.
https://www.skatteverket.se/privat/...ndelarvadardet.5.133ff59513d6f9ee2eb3682.html

planen är att göra en del för att få upp värdet. Och för att det är kul, typ. Men jag börjar ju inse att de där 90' på sparkontot delvis skulle kunna investeras på andra sätt. Även om det är hejdlösa 0,35% ränta :D

Anledningen till att jag inte har investerat dem på något annat sätt är delvis att jag är rädd för att bli av med dem ;). Men samtidigt hade det ju varit roligt om de förökade sig lite av sig själva.

Hur hade ni tänkt i min situation?

Första frågan är, varför vill du ha upp värdet på huset. Bor du i det? Har du behov av att få upp värdet för att t ex kunna lägga om lån med huset som säkerhet? I så fall skulle jag nog prioritera den delen och göra värdeökande renoveringar.

Ett hus som du bor i och planerar att fortsätta äga och som du inte behöver ha som säkerhet för att kunna lösa bort andra lån, t ex, kan ju ha vilket värde som helst fram tills dess att du vill sälja det. renoveringar blir då inte investeringar utan fastighetsvård eller sådant som du vill göra för att höja din livskvalité eller trivsel.

Om vi antar att du har de 90' att röra oss med, så kan man ställa sig frågan, när behöver du dem? Finns det någon speciell tidpunkt som du måste ha 90' på kontot och i så fall hur långt borta är den tidpunkten?

Om svaret är ja, du behöver pengarna vid en viss tidpunkt, låt oss säga tre år, så behöver du ha låg risk i ditt sparande och då kan du inte heller få så hög avkastning på ditt sparande. En bunden kontoplacering till fast ränta, kan vara ett alternativ till ett vanligt bankkonto. Då får du kanske 1-2% istället för 0,35% .Det gör ju ganska liten skillnad i kronor räknat på den summan. Men dock en liten skillnad.

Om du istället vill placera pengarna på lång sikt och inte måste ta ut dem vid någon speciell tidpunkt kan det löna sig att placera dem i ett par olika breda aktiefonder eller blandfonder (aktier och räntebärande papper) gärna indexfonder som har låga avgifter. Då följer dina pengars värde hur det går på börsen - går börsen upp ökar dina pengar i värde, går den ner minskar dina pengar i värde. Sett över längre tid brukar börsen gå upp men ser man på ett enstaka år finns det inga garantier. Då gäller det att du inte MÅSTE sälja när börsen går dåligt, utan att du kan välja att sälja när börsen är stark.
Om du är oroligt lagd kan det kännas jobbigt om du går in med 90' och ett år senare har värdet av din investering minskar till 70' för att börsen har ett taskigt år, det kanske är krig någonstans i världen eller någon stor bank har kraschat. Men det spelar ju egentligen ingen roll om du inte måste ta ut dina pengar. Har du råd att vänta så brukar det ju vända så småningom. Då kanske du istället köper lite extra fondandelar medan priset är billigt och gör en vinst när kurserna går upp.

Den som är lite vassare, typ @TeamLundVer investerar istället i aktier som ger direktavkastning dvs för varje aktier man äger får man en utdelning i reda kronor som man kan fortsätta köpa aktier för. Den investeringsstrategin passar den som är duktig på att hitta bolag som är starka och klarar sig, därför tänker jag att fonder passar den som inte är så vansinnigt intresserad av aktieaffärer och bolag och kan sitta lugnt och vänta på rätt tillfälle att ta ut sina pengar.

Jag tar inget ansvar för att mina råd passar dig och leder till vinst i ditt fall :)

Ber om ursäkt om jag missat detta tidigare i tråden. Men vart väljer ni att ha er buffert? Som gärna ska vara lite lättillgänglig.

Den buffert som jag har för oförutsedda utgifter. husrenoveringar och sånt har jag på ett vanligt bankkonto typ 0% ränta men det är ju inte heller några summor där det spelar någon större roll.
Någon hundring hit eller dit och så skatt på det.

Målsparandet, som jag ska köpa bil för om något år, sitter på ett konto med liten ränta, där måste jag kunna ta ut pengarna när bilen kraschar och använda dem så då vill jag inte ha värdet påverkat av tillfälliga börshändelser.
Med andra ord är min buffert och målsparande inte sådant som jag ser som en del av penningmaskinen utan de pengarna behöver inte förränta sig så särskilt mycket, jag vill hellre ha dem bekvämt tillgängliga vid vilken tidpunkt som helst.

Jag har just roat mig med att gå tillbaka till trådens början och fundera över vad som hänt sedan dess. Snart tre år sedan tråden startade och några har ju varit med hela tiden.

För min egen del så har jag fortsatt med samma strategi som i början med att pumpa in c:a 10 % av makens och min gemensamma inkomst i olika breda fonder plus att de tillgångar vi redan hade har stått kvar alternativt flyttats in i andra fonder som jag har trott på. Det har varit en skaplig värdetillväxt och vi skulle nu, om vi ville, kunna plocka ut våra pengar och betala av våra huslån. Men det tycker vi inte verkar vara någon bra affär eftersom räntorna på lånen är låga och värdetillväxten på börsen är god.

Planen är att fortsätta på ungefär samma sätt de kommande fem åren men öka vårt månatliga sparande så mycket vi orkar för att sedan kunna gå i pension.

Har varit bortrest den här veckan så testade att lägga tre köpordrar med önskat pris som gällde över flera dagar. La då det önskade priset lite lägre än aktuell kurs (i måndags eftermiddag). Ett av dem gick igenom, men två vände 10 öre ovanför mitt önskade pris och har sedan dess ökat lite till... Smidigt sätt att köpa aktier, men det gäller att lägga sig på rätt nivå :D

Nu vet jag inte vad jag vill köpa i stället. Eller om jag ska bita i det sura äpplet och köpa de första valen, även om de nu är lite dyrare. De ligger fortfarande över min gräns på 4% direktavkastning. Men surt är det :p

Gick igenom fördelningen mellan räntor och aktier i min portfölj och balanserade om lite genom att sälja en del småfonder som jag ändå tänkt göra av med. Ska stoppa in i Spiltans räntefond. Tänker att det kan vara dags att år för år börja öka andelen räntor eftersom jag vill kunna börja plocka ut pengar om fem sex år.

Gick igenom fördelningen mellan räntor och aktier i min portfölj och balanserade om lite genom att sälja en del småfonder som jag ändå tänkt göra av med. Ska stoppa in i Spiltans räntefond. Tänker att det kan vara dags att år för år börja öka andelen räntor eftersom jag vill kunna börja plocka ut pengar om fem sex år.
Menar du räntefonder när du skriver att du vill öka antalet räntor? Om ja, varför vill du göra det nu när det börjar närma sig uttag? Är det för att räntefonder är mindre riskabla?

(frågar av okunnighet)

Menar du räntefonder när du skriver att du vill öka antalet räntor? Om ja, varför vill du göra det nu när det börjar närma sig uttag? Är det för att räntefonder är mindre riskabla?

(frågar av okunnighet)

Precis. Aktiefonder och aktier har chans på bättre värdeökning men åker upp och ned med börsen. Räntefonder (eller för den delen ett vanligt banksparande) lönar sig sällan lika bra men står också stadigare i oroliga börstider.

Om vi antar att du har 100.000 i aktiefonder och vill minska din risk kan du bestämma dig för att placera om 25.000 i räntefonder. Ett bra börsår ökar de 25.000 kanske 2% medan de 75.000 ökar 8 %. Så efter ett år har du då 25500 i räntefonden och 81.000 i aktiefonder. Eftersom du vill behålla fördelningen 75-25 placerar du då om lite av tillväxten i räntefonden så du har 26625 kr där vilket är 25% av det nya marknadsvärdet.

(Eller så sätter du hela kakan i en blandfond 75-25 som sköter det åt dig)

Jag sparar just nu för att kunna sluta jobba tidigare än jag får ta ut pension så en del av mitt sparande ska jag leva på om några år. Och då vore det ju trist om det sammanföll med några taskiga år på börsen.

Jag har courtage-fritt på Avanza än så länge, men igår fick jag ändå betala courtage. Är det för att de aktierna fanns på Aktietorget?

Precis. Aktiefonder och aktier har chans på bättre värdeökning men åker upp och ned med börsen. Räntefonder (eller för den delen ett vanligt banksparande) lönar sig sällan lika bra men står också stadigare i oroliga börstider.
Det beror helt på vilka räntebärande papper fonden placerar i, är det lån med längre löptid eller tex. företags- och bostadsobligationer finns det en inte obetydlig risk även med räntefonder :)

Som exempel blir en tioårig obligation med en procents årlig ränta bara värd hälften om räntan stiger till åtta procent.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka