Lite nyfiken på hur du tänker med Ratos? Har inte den gått utför i fem år i princip?Nu är egentligen frågan om jag ska köpa Ratos eller KappAhl (eller något helt annat) för de sista 380 kronorna den här gången![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lite nyfiken på hur du tänker med Ratos? Har inte den gått utför i fem år i princip?Nu är egentligen frågan om jag ska köpa Ratos eller KappAhl (eller något helt annat) för de sista 380 kronorna den här gången![]()
Lite nyfiken på hur du tänker med Ratos? Har inte den gått utför i fem år i princip?
Jag kommer lägga upp en variant på mitt på bloggen. Ska bara orka fixa till det först så det funkar för alla (höggravid och orken är inte på topp )Jag skulle vilja bli bättre på att bedöma när det är rea på de aktier jag är intresserad av. Jag har sett att det nämnts ett excelark i tråden, är det något som finns tillgängligt på nätet, eller som man får göra själv? Jag är tyvärr inte någon sådan klippa på excel, känner jag.... Eller finns det något annat bra sätt att rea-bedöma?![]()
Jag fattar ingenting... Fick min deklaration idag och under inkomster-kapital finns mina fonder med, med rubriken "schablonintäkter". Men jag har de på ett aktie- och fondkonto, ska jag skatta för de då? Trodde det bara var via ISK jag skattade nu, jag har ju inte sålt några fonder. *mycket förvirrad*
Jag upptäckte också att det faktiskt finns en fånig liten fondskatt man betalar för fonder man har på aktie- och fondkonto. Kan inte minnas att jag sett det i deklarationen förut, men i år gjorde jag det. De flesta av mina fonder har jag i en ISK, men några gamla ligger kvar på ett AF-konto.
Jag upptäckte också att det faktiskt finns en fånig liten fondskatt man betalar för fonder man har på aktie- och fondkonto. Kan inte minnas att jag sett det i deklarationen förut, men i år gjorde jag det. De flesta av mina fonder har jag i en ISK, men några gamla ligger kvar på ett AF-konto.
HejJag fattar ingenting... Fick min deklaration idag och under inkomster-kapital finns mina fonder med, med rubriken "schablonintäkter". Men jag har de på ett aktie- och fondkonto, ska jag skatta för de då? Trodde det bara var via ISK jag skattade nu, jag har ju inte sålt några fonder. *mycket förvirrad*
planen är att göra en del för att få upp värdet. Och för att det är kul, typ. Men jag börjar ju inse att de där 90' på sparkontot delvis skulle kunna investeras på andra sätt. Även om det är hejdlösa 0,35% ränta
Anledningen till att jag inte har investerat dem på något annat sätt är delvis att jag är rädd för att bli av med dem. Men samtidigt hade det ju varit roligt om de förökade sig lite av sig själva.
Hur hade ni tänkt i min situation?
Hej
Upptäckte också detta redan förra året, det är en schablonskatt.
Det är extra surt om fonderna går minus.
https://www.skatteverket.se/privat/...ndelarvadardet.5.133ff59513d6f9ee2eb3682.html
Ber om ursäkt om jag missat detta tidigare i tråden. Men vart väljer ni att ha er buffert? Som gärna ska vara lite lättillgänglig.
Menar du räntefonder när du skriver att du vill öka antalet räntor? Om ja, varför vill du göra det nu när det börjar närma sig uttag? Är det för att räntefonder är mindre riskabla?Gick igenom fördelningen mellan räntor och aktier i min portfölj och balanserade om lite genom att sälja en del småfonder som jag ändå tänkt göra av med. Ska stoppa in i Spiltans räntefond. Tänker att det kan vara dags att år för år börja öka andelen räntor eftersom jag vill kunna börja plocka ut pengar om fem sex år.
Menar du räntefonder när du skriver att du vill öka antalet räntor? Om ja, varför vill du göra det nu när det börjar närma sig uttag? Är det för att räntefonder är mindre riskabla?
(frågar av okunnighet)
Det beror helt på vilka räntebärande papper fonden placerar i, är det lån med längre löptid eller tex. företags- och bostadsobligationer finns det en inte obetydlig risk även med räntefonderPrecis. Aktiefonder och aktier har chans på bättre värdeökning men åker upp och ned med börsen. Räntefonder (eller för den delen ett vanligt banksparande) lönar sig sällan lika bra men står också stadigare i oroliga börstider.