Bukefalos 28 år!

Bli frisk från depression

Läste i Expressen om Anders Hansens rekommendationer vid depression:

ANDERS HANSENS 9 RÅD MOT DEPRESSION​

Ångest och nedstämdhet är ofta försvarsmekanismer. De är båda en normal del av den mänskliga naturen och betyder inte att du är trasig eller sjuk. Och de beror absolut inte på brister i din karaktär!
Prioritera saker som stärker kroppen. Om kroppen mår bra så skapar hjärnan känslor som är behagliga. Fysisk aktivitet är helt grundläggande för vårt välbefinnande. Det minskar både risken att drabbas av depression och att återinsjukna. Rör på dig en halvtimme om dagen. Motionera så att du blir varm i 45 minuter åtminstone tre gånger i veckan. Det viktiga är att du är fysiskt aktiv och all rörelse räknas. Att du rör på dig spelar mindre roll än vilken fysisk aktivitet du utövar.
Vi behöver sova minst sju timmar. Se över din sömnhygien. Skaffa väckarklocka och håll mobilen utanför sovrummet om du har minsta sömnsvårigheter.
Träffa andra på riktigt. Vi människor är sociala djur. Att ha nära tillhörighet till ett fåtal är förmodligen bättre för hälsan än många ytliga kontakter, visar studier.
Se över hur du använder dina skärmar och sociala medier. Dess viktigaste effekt på ditt känsloliv är förmodligen att de tar tid från sömn, motion och riktiga möten.
Lär dig om kroppen och psyket. Kunskap kan ge både ökat lugn och acceptans för hur vi människor fungerar. Det ger dig möjlighet att få ett helikopterperspektiv på dina känslor. Försök kom åt grundorsaken.
Få känslokoll. Alla känslor är övergående. Annars fyller de ingen funktion. Känner man stark oro kan man pröva att tänka på andningen. Andas långsamt, och låt utandningen vara särskilt lång. Att öva sig att sätta ord på sina känslor har visats sig vara ett annat bra sätt att dämpa oro.
Strunta i lyckan! Att förvänta sig att alltid vara lycklig är inte bara krävande och orealistiskt – det kan få rakt motsatt effekt!
Allra viktigast - om du mår psykiskt dåligt ska du söka hjälp. Det är inte konstigare än om du har lunginflammation eller allergi. Hjälp finns att få och du är inte ensam.
Jag funderar lite över den åttonde punkten i listan. Vad är lycka? Jag tror att det för mig är entusiasm. Och entusiasm är glädje. Utan entusiasm är livet rätt grått. Kanske är man någon som kan uppleva glädje i de små tingen, men det kan också bli otroligt mörkt utan entusiasm.

Och sen vet jag inte om jag håller med om att depression inte är en sjukdom. Depression kan ju t.o.m. leda till döden.
 
@Wille
Vad skulle du göra/hur skulle din vardag och helg se ut om du vaknade en morgon och kände att du var frisk?
Jag tänker inte alls på vägen dit, medicin, terapi eller annat, utan "bara" vad du tänker att du skulle göra, vilka göra om du var frisk.

Du behöver såklart inte svara här, men jag tänker att det kan vara hjälpsamt för en själv att reflektera över det. Jag till exempel har perioder när jag verkligen inte orkar nånting utöver att ta mig till och från jobbet, leverera någon form av förväntad prestation och ta hand om mina hundar. I dessa perioder kan jag både dagdrömma om och planera för vad jag vill göra när orken är tillbaka. Och nån gång i svackan kan jag göra något lite som går åt det hållet och det ger mig en känsla av tillfredsställelse som ger lite energi. Som gör att jag orkar något mer litet som jag vill som ger tillfredsställelse som ger energi osv... Ibland hjälper det för att komma ur gropen lite snabbare, ibland rasar jag ner igen. Men oavsett så ger det lite energi och glädje i stunden och det mår jag bra av. För mig måste det inte vara allt eller inget, även smulor av det goda är gott ❤
 
Jag funderar lite över den åttonde punkten i listan. Vad är lycka? Jag tror att det för mig är entusiasm. Och entusiasm är glädje. Utan entusiasm är livet rätt grått. Kanske är man någon som kan uppleva glädje i de små tingen, men det kan också bli otroligt mörkt utan entusiasm.

Och sen vet jag inte om jag håller med om att depression inte är en sjukdom. Depression kan ju t.o.m. leda till döden.
Det står inte att depression inte är en sjukdom.
Det står att nedstämdhet är normalt, något ALLA människor upplever IBLAND.

Jag tolkar texten som att det är orealistiskt att förvänta sig att allt ska vara toppen jämt; att man måste acceptera att ibland har man perioder då det mesta känns meningslöst och livet är fullt av motgångar.

Det är lite som att invänta inspiration innan man sätter igång med något: fullständigt överskattat. Det enda som funkar är att tvinga sig att börja och så kommer idéerna och lusten så småningom.
 
@Wille
Vad skulle du göra/hur skulle din vardag och helg se ut om du vaknade en morgon och kände att du var frisk?
Jag tänker inte alls på vägen dit, medicin, terapi eller annat, utan "bara" vad du tänker att du skulle göra, vilka göra om du var frisk.

Du behöver såklart inte svara här, men jag tänker att det kan vara hjälpsamt för en själv att reflektera över det. Jag till exempel har perioder när jag verkligen inte orkar nånting utöver att ta mig till och från jobbet, leverera någon form av förväntad prestation och ta hand om mina hundar. I dessa perioder kan jag både dagdrömma om och planera för vad jag vill göra när orken är tillbaka. Och nån gång i svackan kan jag göra något lite som går åt det hållet och det ger mig en känsla av tillfredsställelse som ger lite energi. Som gör att jag orkar något mer litet som jag vill som ger tillfredsställelse som ger energi osv... Ibland hjälper det för att komma ur gropen lite snabbare, ibland rasar jag ner igen. Men oavsett så ger det lite energi och glädje i stunden och det mår jag bra av. För mig måste det inte vara allt eller inget, även smulor av det goda är gott ❤
Vintern är svår när det är mörkt och kallt nästan hela tiden. Då sitter man liksom bara inne och kurar. Men då skulle jag vilja planera för vad jag skulle göra under sommarhalvåret. Botanisera i frökataloger och beställa. Och kanske jag skulle ha lite lust för hantverk. Kanske snickra en fågelholk en helg. Eller fixa ett bihotell. Lite såna små projekt kanske.

Och på sommaren skulle jag vilja orka klippa gräsmattan. Jag skulle vilja göra klart dörrfodren i köket. Måla toan. Måla hallen. Orka rensa ogräs. Bygga en pergola. Plantera klart den rabatt som är redo för det. Göra i ordning den andra rabatten. Koka sylt och marmelad. Få vindskivorna bytta på huset. Få fönstren renoverade. Renovera och fixa iordning friggeboden. Måla några möbler. Fixa min lilla skogsträdgård. Plantera växter.

Jag tänker inte att allt ska göras på en gång. Men att det finns lite ork, lust och engagemang att göra lite då och då. En timme här, en timme där. Kanske bara något under helgen t.o.m. om man är slut efter jobbet.

Drömmer också om att odla mina egna grönsaker och att sedan ta vara på det och äta dem. Men dessvärre är jag usel på att ta vara på grönsaker så skulle behöva ha en partner som delar mitt intresse och är bra på det som jag själv suger på.

Och så drömmer jag om att ha höns. Kanske skaffa bin igen. Men jag är lite osäker här. Skulle vilja dela på ansvaret med någon och inte vara ensam om detta.
 
Det står inte att depression inte är en sjukdom.
Det står att nedstämdhet är normalt, något ALLA människor upplever IBLAND.

Jag tolkar texten som att det är orealistiskt att förvänta sig att allt ska vara toppen jämt; att man måste acceptera att ibland har man perioder då det mesta känns meningslöst och livet är fullt av motgångar.

Det är lite som att invänta inspiration innan man sätter igång med något: fullständigt överskattat. Det enda som funkar är att tvinga sig att börja och så kommer idéerna och lusten så småningom.
Det står "betyder inte att du är trasig eller sjuk." Jag tolkar det som att "det betyder inte att du är trasig eller har en sjukdom".

Jag kan f.ö. tvinga mig till lite av varje, men jag kommer aldrig igång. Vill bara sluta hela tiden. Ideér finns det gott om. Jag känner också en önskan om att göra saker, men viljan fattas och så blir det ingenting. Jag kan i bästa fall göra ett ryck (ta ett spadtag t.ex., eller rensa ogräs en bit) men måste vila mycket mellan varje ryck då jag inte orkar hålla ångan uppe.
 
Det du beskriver är ett mycket svårare tillstånd än sådan vanlig nedstämdhet som både kan förebyggas och avhjälpas med tex motion. Men då måste man ju må så bra att man alls kan komma igång med tex motionen.

Du är ju sjuk på riktigt, inte nedstämd, inte lat och karaktärslös, utan sjuk.

Tyvärr är ju depression i vissa fall väldigt svårbehandlat.
 
Det du beskriver är ett mycket svårare tillstånd än sådan vanlig nedstämdhet som både kan förebyggas och avhjälpas med tex motion. Men då måste man ju må så bra att man alls kan komma igång med tex motionen.

Du är ju sjuk på riktigt, inte nedstämd, inte lat och karaktärslös, utan sjuk.

Tyvärr är ju depression i vissa fall väldigt svårbehandlat.
Jag gick en del promenader förra vintern. Men sen när jag började plugga räckte inte orken till längre.
 
Nej, de är inte bara förbyggande. Många av råden fångar in det absolut primära i depressionsbehandlingar. Psykoedukation (motsvarande vad Hansen kallar att lära sig mer om sin psykiska hälsa eller vad det nu stod), beteeendeaktivering (att börja göra mer av det man mår bra av, vilket absolut inkluderar motion, och eventuellt sociala kontakter, om det är något man egentligen vill ha mer ), och att jobba för god sömnhygien är extremt centrala punkter. Tillsammans med någon form av kognitiv omstrukturering utgör det i princip hela grunden för KBT mot depression.
Fast sättet det hela är presenterat på känns verkligen veckotidning oavsett. För den som redan är deprimerad är "tipsen" ungefär lika hjälpsamma som att säga till en överviktig person som vill gå ned i vikt att det "bara är att äta mindre", upplever jag. Tack, det vet jag redan.
Det gnuggade mig helt enkelt mothårs.

Som @sjoberga nämnde borde de inlett listan med punkten som istället hamnar allra sist.
 
Fast det är det inte. Det är vetenskapligt väl underbyggda råd. Konditionsträning tre gånger i veckan har exempelvis i studier visat sig ha lika bra effekt på medelsvår depression som antidepressiv medicin.
Stämmer det verkligen? Jag läser gärna om du har någon länk till info om det. Senast jag blev deprimerad tränade jag nämligen mer än så, medicinering var det som hjälpte mig.

De psykiatrer och psykologer samt det jag läst (just möjlighet till motion är en grej) så handlar det om att lätt motion hjälper en att må bättre psykiskt och då pratar man om 30-45 minuters promenad helst dagligen.
 
Fast sättet det hela är presenterat på känns verkligen veckotidning oavsett. För den som redan är deprimerad är "tipsen" ungefär lika hjälpsamma som att säga till en överviktig person som vill gå ned i vikt att det "bara är att äta mindre", upplever jag. Tack, det vet jag redan.
Det gnuggade mig helt enkelt mothårs.

Som @sjoberga nämnde borde de inlett listan med punkten som istället hamnar allra sist.
Framförallt det där med sömnen kan störa mig något kolossalt, alltså jag har svårt att somna och sover inte särskilt bra. Nu ska jag dessutom ha dåligt samvete för detta för att "jag inte sköter min sömn" trots att jag gör allt som står och inte somnar utan ligger och vrider mig i evigheter. Det där med sömnen har jag liksom ingen kontroll över alls och tar man tabletter så blir man ju som en zombie.
 
Stämmer det verkligen? Jag läser gärna om du har någon länk till info om det. Senast jag blev deprimerad tränade jag nämligen mer än så, medicinering var det som hjälpte mig.

De psykiatrer och psykologer samt det jag läst (just möjlighet till motion är en grej) så handlar det om att lätt motion hjälper en att må bättre psykiskt och då pratar man om 30-45 minuters promenad helst dagligen.
Det du skriver är det jag fått höra också från många håll inom psykiatrin. Att öka pulsen 30 minuter om dagen ska vara effektivt.
I bättre perioder håller jag det och det hjälper mig då, i sämre perioder fungerar det inte alls.
 

SBU länk

"Fysisk aktivitet vid depression – Sverige​

I SBU-rapporten Behandling av depressionssjukdomar (2004) [10] konstaterar man att ett antal studier har visat att fysisk aktivitet höjer humöret hos friska och hos personer med lindrig nedstämdhet men att de studier som försökt visa att fysisk aktivitet av olika slag har effekt på egentliga depressioner har sådana brister i metodik att någon säker slutsats inte kan dras.

I FYSS (2008) [7], som används av sjukgymnaster, läkare och annan vårdpersonal i Sverige, finns ett kapitel om fysisk aktivitet vid depression. Indikationer för fysisk aktivitet och träning är 1) att förebygga depression, 2) som tillägg till annan behandling av depression och 3) att förebygga återfall.

I Socialstyrelsens ”Nationella riktlinjer för vård vid depression och ångestsyndrom” (2010) [5], gjorde man bedömningen att det finns visst vetenskapligt stöd för att fysisk aktivitet vid lindrig depression kan förebygga försämring, höja stämningsläget och minska symtomen. Vid medelsvår depression bedömdes det vetenskapliga underlaget som otillräckligt. Fysisk aktivitet kan minska risken att utveckla depression."
 
Det du skriver är det jag fått höra också från många håll inom psykiatrin. Att öka pulsen 30 minuter om dagen ska vara effektivt.
I bättre perioder håller jag det och det hjälper mig då, i sämre perioder fungerar det inte alls.
Vad jag har sett hos petienter, så går det knappt ens att säga om motion hjälper vid svårare depression, eftersom motionen inte är genomförbar. Inte regelbundet, i alla fall. Antingen hindrar depressionen, eller depression plus svåra ångestattacker.
 

SBU länk

"Fysisk aktivitet vid depression – Sverige​

I SBU-rapporten Behandling av depressionssjukdomar (2004) [10] konstaterar man att ett antal studier har visat att fysisk aktivitet höjer humöret hos friska och hos personer med lindrig nedstämdhet men att de studier som försökt visa att fysisk aktivitet av olika slag har effekt på egentliga depressioner har sådana brister i metodik att någon säker slutsats inte kan dras.

I FYSS (2008) [7], som används av sjukgymnaster, läkare och annan vårdpersonal i Sverige, finns ett kapitel om fysisk aktivitet vid depression. Indikationer för fysisk aktivitet och träning är 1) att förebygga depression, 2) som tillägg till annan behandling av depression och 3) att förebygga återfall.

I Socialstyrelsens ”Nationella riktlinjer för vård vid depression och ångestsyndrom” (2010) [5], gjorde man bedömningen att det finns visst vetenskapligt stöd för att fysisk aktivitet vid lindrig depression kan förebygga försämring, höja stämningsläget och minska symtomen. Vid medelsvår depression bedömdes det vetenskapliga underlaget som otillräckligt. Fysisk aktivitet kan minska risken att utveckla depression."
Lindrig depression är inte vad den här tråden handlar om, ser det ut som.
 
Vad jag har sett hos petienter, så går det knappt ens att säga om motion hjälper vid svårare depression, eftersom motionen inte är genomförbar. Inte regelbundet, i alla fall. Antingen hindrar depressionen, eller depression plus svåra ångestattacker.
Som sagt, när jag är i djupare dalar fungerar det inte för då är hjärnan kaos. Men när jag har lite energi och det går att ta sig ut så hjälper det.
 
Tycker den här artikeln var intressant, citerar litegrann:

"Spänn musklerna – och vårda hjärnan. Fysisk aktivitet är lika effektivt mot depression som läkemedel och terapi. Ändå används behandlingsalternativet sällan i praktiken.

Det är nu snart femton år sedan tretton vårdcentraler deltog i en pilotstudie, där de på försök fick förskriva fysisk aktivitet på recept, FaR, till patienter med smärta eller övervikt. Numera är FaR ett välkänt begrepp, och motion kan förskrivas för att förebygga eller behandla en lång rad sjukdomar, som kärlkramp, diabetes, benskörhet, reumatiska sjukdomar, ont i ryggen och depression – för att nämna endast några.
Depression och annan psykisk ohälsa skiljer ut sig i sammanhanget. Det är lätt att förstå varför det är bra att röra på kroppen för att stärka hjärtat och skelettet. Men vilka kopplingar finns mellan musklerna och hjärnan?
Väldigt många faktiskt. Det finns studier som visar att fysisk aktivitet ökar det psykiska välbefinnandet, motivationen, kognitionen samt hjärnans kapacitet överlag. Förra året gjorde vetenskapsinstitutet Cochrane en summering av hur väl motion fungerar vid behandling av depression. Den visar att många studier inom området har stora brister, men sammantaget har motion, psykologisk behandling och läkemedel ungefär likvärdig effekt för att lindra symtom vid depression."

https://ki.se/forskning/motion-mot-depression
 
Jag funderar lite över den åttonde punkten i listan. Vad är lycka? Jag tror att det för mig är entusiasm. Och entusiasm är glädje. Utan entusiasm är livet rätt grått. Kanske är man någon som kan uppleva glädje i de små tingen, men det kan också bli otroligt mörkt utan entusiasm.

Och sen vet jag inte om jag håller med om att depression inte är en sjukdom. Depression kan ju t.o.m. leda till döden.
Jag tänker att den lycka man inte ska försöka sträva efter är den som finns på film, i bild, på instagram - den man ibland inbillar sig att andra känner i parti och minut och som är så åtråvärd. Det är liksom inte en ärlig tolkning av vad ett vanligt, trivsamt liv innebär.
Det du beskriver känns överkomligt, att man känner sig lite glad då och då och kan se fram emot saker och ting. :)
 
Tycker den här artikeln var intressant, citerar litegrann:

"Spänn musklerna – och vårda hjärnan. Fysisk aktivitet är lika effektivt mot depression som läkemedel och terapi. Ändå används behandlingsalternativet sällan i praktiken.

Det är nu snart femton år sedan tretton vårdcentraler deltog i en pilotstudie, där de på försök fick förskriva fysisk aktivitet på recept, FaR, till patienter med smärta eller övervikt. Numera är FaR ett välkänt begrepp, och motion kan förskrivas för att förebygga eller behandla en lång rad sjukdomar, som kärlkramp, diabetes, benskörhet, reumatiska sjukdomar, ont i ryggen och depression – för att nämna endast några.
Depression och annan psykisk ohälsa skiljer ut sig i sammanhanget. Det är lätt att förstå varför det är bra att röra på kroppen för att stärka hjärtat och skelettet. Men vilka kopplingar finns mellan musklerna och hjärnan?
Väldigt många faktiskt. Det finns studier som visar att fysisk aktivitet ökar det psykiska välbefinnandet, motivationen, kognitionen samt hjärnans kapacitet överlag. Förra året gjorde vetenskapsinstitutet Cochrane en summering av hur väl motion fungerar vid behandling av depression. Den visar att många studier inom området har stora brister, men sammantaget har motion, psykologisk behandling och läkemedel ungefär likvärdig effekt för att lindra symtom vid depression."

https://ki.se/forskning/motion-mot-depression
Det är den som jag studien SBU studerat och de anser att evidensen inte är så höga. Att det är för få studier som varit "blinda" och att de personer som valts ut inte varit slumpartade utan frivilliga som anmält sig på annons och inte kommit från vården.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 957
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är missmodig i min depression. Vad har hjälpt er eller vänner till er? Blir man frisk? Det verkar ju återkomma. Är privat psykolog...
2
Svar
29
· Visningar
1 968
Senast: tråkmåns
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 319
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp