Bli händig/hur händiga är ni?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag har tidigare tänkt att när/om jag flyttar till hus så kommer familjen kunna hjälpa mig med skötseln.
Men nja, vet inte längre om det känns som något att räkna med, de har ju nog med sina egna liv. Större grejer, visst och till vissa saker behövs ju även yrkesfolk, men lite mer händig hade jag väl själv gärna kunnat vara.
Hur händiga är ni? Vad tycker ni man bör kunna fixa själv?
Jag är på nivån "jag ringer pappa" om allting.
Vänner och eventuell framtida man m fam vill jag heler inte förlita mig helt på.
 
Egentligen hänger ju vad man "bör" kunna göra mycket på hur mycket man MÅSTE göra själv och i vilken utsträckning man kan köpa in tjänster.

Utifrån ett praktiskt-egoistiskt perspektiv tycker jag att man (jag) bör kunna hantera vanliga handverktyg såsom sticksåg, någon form av slip, mm. Ha kunskaper om vilken typ av plugg/upphängning som är lämplig för vilka väggar och vilka skruv som behövs för olika material. Kunna lägga in ett klickgolv, fixa nya golvlister/taklister med vinklade hörn osv. Göra grundarbete på väggar (gips+spackla/slipa+måla/tapetserar).
Har man lite sådan grundförståelse så kan man ju göra enklare renoveringsarbeten/underhållsarbete relativt enkelt.

Jag klassar mig själv som "ganska händig" och jobbar enligt trail and error. Låter mig inte hindras, googlar och youtubar allt och kan stå ut med att det är lite snett och vint :D
 
Senast ändrad:
Jag har tidigare tänkt att när/om jag flyttar till hus så kommer familjen kunna hjälpa mig med skötseln.
Men nja, vet inte längre om det känns som något att räkna med, de har ju nog med sina egna liv. Större grejer, visst och till vissa saker behövs ju även yrkesfolk, men lite mer händig hade jag väl själv gärna kunnat vara.
Hur händiga är ni? Vad tycker ni man bör kunna fixa själv?
Jag är på nivån "jag ringer pappa" om allting.

Jag är på samma nivå som dig :D
Kan väl hänga upp tavlor med spik och sätta ihop möbler. Men borra och mer avancerade saker så ringer jag pappa...

Hade önskat att jag vore mer händig. Men tänker också att det är sånt man lär sig om man verkligen behöver :)

Syrran däremot är väldigt händig.
Hennes man hade tummen mitt i handen och hon bor i Stockholm, så var väl tvungen att fixa själv!
 
Senast ändrad:
Jag är nog medelhändig. När jag var 7 år var jag som ett klister på farfar när han byggde hus och fick hjälpa till att såga och spika osv. Frågade om typ allt han gjorde :angel:

Jag brukar googla om jag inte riktigt vet hur man gör, och tycker jag att jag förstått bra kör jag på. Går det åt helvete ringer jag farfar. :D
Tänker att man behöver börja någonstans och göra fel ett par gånger, samt att det är bra att ha någon att fråga och bolla med. Annars blir man aldrig händig. Men man måste nog inte heller vara händig. 🤔

Jag är dock för feg för att testa vissa saker på egen hand, då vill jag gärna att farfar är där och hjälper och pekar, alternativt får man ju hyra in någon som gör det åt en. Hyr man in någon kan man ju utan att vara allt för påflugen observera lite hur de gör, och lägga på minnet till senare :p
 
Jag har tidigare tänkt att när/om jag flyttar till hus så kommer familjen kunna hjälpa mig med skötseln.
Men nja, vet inte längre om det känns som något att räkna med, de har ju nog med sina egna liv. Större grejer, visst och till vissa saker behövs ju även yrkesfolk, men lite mer händig hade jag väl själv gärna kunnat vara.
Hur händiga är ni? Vad tycker ni man bör kunna fixa själv?
Jag är på nivån "jag ringer pappa" om allting.
Vänner och eventuell framtida man m fam vill jag heler inte förlita mig helt på.

Jag fixar det mesta som inte involverar el eller större snickerier. YouTube är bra, där finns det tutorials på det mesta.

Edit: Särbon har fixat rätt mycket här och jag har lärt mig mycket på att vara med.

Edit 2: Och @tantens tapetserings- och fönsterrenoveringsskola också :love:
 
Jag är på samma nivå som dig :D
Kan väl hänga upp tavlor med spik och sätta ihop möbler. Men borra och mer avancerade saker så ringer jag pappa...

Hade önskat att jag vore mer händig. Men tänker också att det är sånt man lär sig om man verkligen behöver :)

Ja precis, samma här. Vilket gör att grejerna blir ju väldigt bra när pappa gör dem, men det kan ta sin "lilla" tid... sånadär enkla "tråkiga" grejer, t ex sätta upp hyllor eller lampor.
Grejer som är lite större/mer utmaning - måla och tapetsera hela lgh t ex - tycker han är kul.
Så det är ju mest såntdär småpill jag velat kunna själv. Inte stå helt handlingsförlamad.
Finns det kurser att gå (efter smittäcklet)?
 
Eftersom min käre far var förebild för Stig-Helmer fick jag lära mig att skruva ihop mina ikeamöbler redan på högstadiet. Jämfört med honom var jag ett tekniskt geni, jämfört med resten av världen är jag väldigt ohändig eftersom jag aldrig fick lära mig sånt när jag växte upp.

Tack och lov har jag kunniga vänner som lärt mig, vet jag bara hur jag ska lösa ett problem har jag inga svårigheter med att genomföra det.
 
Jag är ganska händig. Dels är jag av naturen en praktisk person och dels har jag ett stort behov av att kunna klara mig själv och inte vara beroende av andra.

Sen kan jag absolut be om hjälp och vissa saker överlåter jag åt andra även om jag kan göra det själv. Lite lat får man vara 😁
 
Jag fixar också det mesta förutom el (om det inte är mindre saker som att byta kontaktpluggar och sådant). Det är mer eller mindre ett måste, jag har alltid bott längre än ett stenkast ifrån hjälp. :)
 
Jag är nog egentligen rätt händig, men alldeles för feg..... Det jag är mest rädd för är att stå med något påbörjat som jag sedan inte kan avsluta. Men tapetsera, måla, och liknande = inga problem :up: !
 
Även om jag gjort något ett par gånger googlar jag gärna innan, det går ju ofta några år mellan gångerna liksom. Maken är väl på ungefär samma nivå som mig händighetsmässigt egentligen, men betydligt mer noggran än mig, så jag överlåter gärna precisionsjobb åt honom medan jag själv gör saker som jag kanske inte är lika noga men behöver bli gjorda (vilket de tenderar att aldrig bli med någon som måste mäta tjugo gånger och göra tio alternativa ritningar på något som tar mig en timma av effektivt jobb att bara slänga ihop lite halvbra :angel: )

Sen har jag väl ibland bett familjen om hjälp, dels för att det blir lite bättre än om jag gör det själv, men dels för att lite större grejer som målning och tapetsering blir så mycket enklare och går fortare om man är flera. Mer avancerade saker, som att sätta in en altandörr eller byta element köper jag dock hellre in än att ens försöka mig på själv.
 
Jag tänker att man bara måste våga prova själv. Det är lätt att hamna i att man inte kan, fast man aldrig har försökt. Tyvärr är det väl oftast kvinnor också som hamnar i det tänket. Men med det allra mesta så gör det inget om det inte blir perfekt. Och med mycket kan man bara göra om. Youtube är en perfekt kompis att "fråga" istället för att fråga någon vän/släkting.

Jag tycker att jag själv är rätt händig, men inte inom alla områden såklart. Jobbar alltid på att inte underskatta min egen förmåga, och att våga! Jag kan mer än vad jag tror oftast. Blir bättre hela tiden men har långt kvar :)
 
Allt är ju relativt. Jag kan sätta upp saker på väggarna även när man behöver borr och plugg, har köpt mig en vettig men inte så dyr skruvdragare som även klarar att borra sålänge det inte är stenhårda väggar. Vi har dock betongväggar på vissa ställen hemma så då får jag ändå ringa pappa som har tillgång till slagborr.
El vågar jag mig inte på. Då ber jag pappa om hjälp alternativt hyr in hjälp.
Tapetsera är min mamma väldigt duktig på men senast när vi skulle tapetsera så bad jag mamma att vara med bara som stöd, jag och sambo tapetserade själva och hon guidade oss. Det var bra! Måla gör jag själv utan problem.
Jag är inte så bra på att snickra men kan fixa enklare saker.

Många saker är ju inte så himla avancerat egentligen och man kan alltid fråga om råd kring tex vilka verktyg som passar eller liknande. Jag ringer ofta pappa när jag står vid någon bygghylla och ska köpa rätt sorts borr eller liknande. Det är ju verkligen en djungel ibland.
Min sambo är totalt ohändig så i vårt hem är det jag som fixar alla praktiska saker.
 
Egentligen hänger ju vad man "bör" kunna göra mycket på hur mycket man MÅSTE göra själv och i vilken utsträckning man kan köpa in tjänster.

Utifrån ett praktiskt-egoistiskt perspektiv tycker jag att man (jag) bör kunna hantera vanliga handverktyg såsom sticksåg, någon form av slip, mm. Ha kunskaper om vilken typ av plugg/upphängning som är lämplig för vilka väggar och vilka skruv som behövs för olika material. Kunna lägga in ett klickgolv, fixa nya golvlister/taklister med vinklade hörn osv. Göra grundarbete på väggar (gips+spackla/slipa+måla/tapetserar).
Har man lite sådan grundförståelse så kan man ju göra enklare renoveringsarbeten/underhållsarbete relativt enkelt.

Jag klassar mig själv som "ganska händig" och jobbar enligt trail and error. Låter mig inte hindras, googlar och youtubar allt och kan stå ut med att det är lite snett och vint :D

Ja, det är väl ungefär sådär, kanske nivån under, jag vill vara på! Fast jag vill att det ska bli bra, inte snett och vint. :p
Fast iofs, kom på att jag målade ju insidan av garderoben själv... det blev på "det duger"-nivå.
Hellre nivån under och det blir bra, än en nivå "för mycket". Fast, det är kanske också något som sätter käppar i hjulet för mig, man behöver ju utvecklas...

Som sagt, pappa skulle gärna hjälpa till, men mer än jag kan nu hade jag gärna kunnat själv iaf.
Vill inte leja folk i onödan heller.

Jag vet egentligen inte hur händig eller ohändig jag är på grund av att jag frågar nån annan, sambo eller pappa... rätt dumt egentligen.

Haha jo de e ju samma här.

Jag fixar det mesta som inte involverar el eller större snickerier. YouTube är bra, där finns det tutorials på det mesta.

Edit: Särbon har fixat rätt mycket här och jag har lärt mig mycket på att vara med.

Edit 2: Och @tanten s tapetserings- och fönsterrenoveringsskola också :love:

Okej, nej el ska man väl inte röra själv heller?
Jag har lärt mig när jag varit med pappa också, men tror jag kanske blivit mer självständig av en utomstående lärare...
 
Senast ändrad:
Ja, det är väl ungefär sådär, kanske nivån under, jag vill vara på! Fast jag vill att det ska bli bra, inte snett och vint. :p
Fast iofs, kom på att jag målade ju insidan av garderoben själv... det blev på "det duger"-nivå.
Hellre nivån under och det blir bra, än en nivå "för mycket". Fast, det är kanske också något som sätter käppar i hjulet för mig, man behöver ju utvecklas...

Som sagt, pappa skulle gärna hjälpa till, men mer än jag kan nu hade jag gärna kunnat själv iaf.
Vill inte leja folk i onödan heller.



Haha jo de e ju samma här.



Okej, nej el ska man väl inte röra själv heller?
Jag har lärt mig när jag varit med pappa också, men tror jag kanske blivit mer självständig av en utomstående lärare...
Om du är rädd för att det ska bli snett kan du ju köpa ett vattenpass bara? Är ju en billig investering :)
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 431
Senast: Nixehen
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 850
Senast: Sel
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 764
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp