Bli tillsammans med sin bästa kompis

stopthetape

Trådstartare
Är det någon som hat blivit det? Funkar det?

Framförallt, om det tagit slut, hur funkar det nu?


Har en bästa kompis sen 4-5 år tillbaka. Vi tillhör samma kompisgäng och har alltid varit väldigt nära.

Vi hånglade på en fest för drygt ett år sedan, han berättade ett tag senare att han var kär i mig, vilket jag blev väldigt smickrad över men sa att jag inte vill inleda något.

Sen blev det sommar, och då kändes det som att vi var lite mer än bara vänner igen, tills jag avbröt eftersom jag hade en jobbig period i livet framför mig och insåg att jag skulle föredra att ha honom som vän för att slippa behöva lägga krut på att ha en relation.

Tiden gick och med jämna mellanrum har vi pratat lite om det, senast i höstas och han säger att jag fortfarande är speciell för honom.

Jag träffar en annan kille och inleder en relation med honom i början av detta året.

Han är kanske mannen i mitt liv, kanske inte, men vi har det väldigt fint och bra.

Men någonstans så kan jag inte släppa min kompis. Jag älskar honom något oerhört och vet att om jag skulle bli tvungen att välja mellan alla män jag någonsin haft något med, skulle jag välja honom alla gånger, utan att tveka.

Jag tänker nog egentligen att han ska bli min man, att jag vill leva mitt liv med honom. Men inte än, jag är inte ”klar” än och jag vill helst att han ska ha någon innan mig, för annars är jag rädd att han känner att han gått miste om något.

Är också livrädd för att allt inte ska kännas så bra som jag tror, och att vi skulle göra slut, och hur skulle det fungera då med vänskapen?

Nu har jag ju ändå tryggheten att han alltid kommer att finnas i mitt liv, trots att det är som bästa vän, men inte som partner.

Jag känner att jag vill ”spara” honom för att oddsen för att ett förhållande ska fungera långsiktigt ska bli så stora som möjligt. Men så tänker jag ändå att tänk om jag bestämmer mig för att leva med någon annan, då kommer jag ångra att jag aldrig fick prova en relation med min kompis. Tänk om han hittar någon annan som han hellre vill ha, och jag missar chansen helt?

Jag förväntar mig ingen lösning på mitt problem, då ingen skadas av situationen som är nu förutom ev. jag, utan vill mest bara se hur det har funkat för er andra. :)
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Nu har jag inte riktigt samma erfarenhet som dig, men jag och min nuvarande pojkvän inledde vårt förhållande som vänner. Det växte sig sedan allt starkare och idag har vi varit tillsammans i 2,5 år. :) Han är min bästa vän och den jag absolut kan tänka mig att spendera resten av mitt liv med.

Utifrån vad du skriver så tänker jag rent spontant "Varför vänta?". Om du nu älskar honom så mycket och om du nu skulle valt honom av alla män du varit med utan tvekan, så tycker jag att det låter rätt så klart redan. Jag förstår att du är rädd för att förstöra en redan fin kompisrelation, men helt ärligt, det har redan gått "för långt" för den sortens förhållande. Han tycker om dig och du tycker om honom. ;) Och han är ju kär i dig! Han har bara dig i tankarna och verkar ju inte VILJA vara med någon annan. Mitt råd: Kör på! Inget sparande och snålande. En dag kanske han "kommer över" dig och då står du där, utan honom, helt upp över öronen kär. :(

Bara en tanke i alla fall :)
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Är det någon som hat blivit det? Funkar det?

Min bästa vän kom efter 7 år och erkände att han alltid varit kär i mig och att jag är den enda för honom, och jag kände precis samma sak för honom. Han är den enda jag varit kär i på riktigt och tvekade inte en sekund på att det skulle bli han och jag. Idag är vi sambos och förlovade.

Jag vet att han är min andra hälft, det går inte att beskriva hur lycklig han gör mig och det finns ingen annan jag vill dela resten av mitt liv med. Han får mig att känna att jag är fin, har ett värde och att jag faktiskt kan åstadkomma något i mitt liv. Visst kan vi ha våra dispyter men vi går aldrig i säng osams och pratar alltid ut om det vi blivit oense om. Vårt förhållande bygger helt på kärlek, respekt, tillit och mycket humor. Genom honom har jag även fått nya fantastiska vänner som jag trivs oerhört bra ihop med.

För att sammanfatta det hela och svara på dina frågor: Ja, jag har och det fungerar skitbra. :D

Men jag blir fundersam då jag läser din text! Du säger att du älskar honom, men är du kär i honom eller funderar du bara på att bli tillsammans med honom för att det känns tryggt och säkert?
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Men jag blir fundersam då jag läser din text! Du säger att du älskar honom, men är du kär i honom eller funderar du bara på att bli tillsammans med honom för att det känns tryggt och säkert?

Jag är inte störtförälskad eller superkär i honom, därimot så vet jag att det bubblar lite under ytan.

När vi umgås så kan jag bli sådär... pirrig, och när jag ser honom om vi inte har träffats på länge, så finns det inte så mycket bättre än att dyka in i hans famn. Jag är så stolt över att han faktiskt känner som han gör för mig med. Att en sån som han, känner så för mig. Han är lite blyg, men de som väl lär känna honom blir alla förvånade för hur oerhört charmig han är. Och det är ingen som fattar varför han inte har flickvän.
Jag tror att om jag skulle tillåta mig, så skulle jag bli så förbannat kär.

Angående att det är tryggt och säkert så är det snarare det som skrämt mig lite.
Jag är en sån där som behöver adrenalin och äventyr för att annars så ser jag omedvetet till att få det i vardagen. Egentligen så är ännu en anledning till att jag tvekar, att jag är rädd för att bli uttråkad, så att jag känner att jag måste dra. Och det vill jag inte utsätta honom för.
Men sen tror jag absolut inte att ett förhållande med honom skulle vara tråkigt. Jag tror, att ju närmre man kommer denna mannen, desto mer förstår man hur fantastisk han är.

Hehe, det känns egentligen som att jag bara hittar på ursäkter för att jag är så jäkla rädd för att bli kär på riktigt, riktigt!

Måste bara tillägga att killen jag är tillsammans med nu, älskar jag ju också, men på ett annat sätt. Känner såklart skuld för att jag tänker såhär om min kompis eftersom pojkvännen förtjänar det bästa, då han också är fantastisk. Men har kommit fram till att jag måste få tillåta mig själv att tänka och fundera på det här, för att göra det bästa av min framtid och därmed kunna göra klart för min omgivning vad som gäller, så att de kan gå vidare.
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Jag har haft ett så kallat förhållande med en kille som jag från början var enbart vän med (dock var han inte min bästa vän, snarare en bekant vid det tillfället), det tog slut och efter det försökte vi oss på att vara vänner igen istället. Det fungerade inte, för oss. Därmed inte sagt att det inte skulle funka för andra.

Vår historia kan kort beskrivas som att han dumpade mig för en annan, som han fortfarande är tillsammans med. Han fortsatte tycka att han hade någon form av patent på mig, trots att hela uppbrottet var på hans villkor. Inte så att han ångrar sin nuvarande sambo, eller att han vill ha oss båda två, utan det verkade mer som att han var nöjd med sitt eget liv, men helst ville att mitt skulle stå på standby. Han blev förbannad om jag kommenterade till någon/några av våra gemensamma tjejkompisar att någon kille var snygg, han förhörde sig om det fanns killar i stallet (mitt största intresse) och råkade han höra killröster i bakgrunden när han ringde (det kunde vara tvn eller mina brorsor), så blev han sur och misstänksam.

Jag har haft ett av-och-på-förhållande efter honom som varade i nästan ett halvår, vilket var under en period då vi skulle försöka bete oss som vuxna människor och vara vänner. Han vet fortfarande inte om att den andra killen fanns i mitt liv. I övrigt har jag varit singel hela tiden, och varit nöjd med det.

Idag har vi ingen kontakt alls. Jag har inte pratat med honom på två månader, och när jag (äntligen) slapp ifrån honom så insåg jag att jag inte riktigt kunde komma över hela det snöpliga slutet förrän han slutade höra av sig stup i kvarten. Det har varit han som varit den drivande till att vi skulle fortsätta vara vänner, medan jag mer ville undvika honom så mycket som möjligt. Jag hade fortfarande känslor för honom när han dumpade mig, och för den som blir lämnad/dumpad kan det vara svårt att försöka börja om från början som enbart vän, i synnerhet om den andre bildar en ny familj direkt efteråt.

Jag hade faktiskt aldrig vågat chansa igen i en liknande situation, men eftersom mina erfarenheter av situationen är enbart negativa så antar jag att jag är lite skadad av det.
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Jag och sambon började som nära vänner, sen bara ökade det och nu är vi inne på vårt fjärde år. Tycker att om man känner att man vill, så ska man köra.
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Hinner inte skriva mer utförligt nu än att jag sedan drygt 1,5 år tillbaka är tillsammans med och bor ihop med min bästa killkompis. Går jättebra
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Jag tycker du ska tänka på att killen inte kommer vänta i all evighet. Han vill ju också känna sig önskad och älskad. Och det viktigaste i livet är inte att knulla av sig hos många olika, eller ha flera förhållanden. Jag tror inte man "behöver" det före sitt "riktiga" förhållande.


Sen tycker jag du ska tänka på hur du vill ha ett förhållande? Vill man ha en dräglig knullkompis?
Jag tycker att det allra viktigaste är att han är min allra allra bästa vän, och på köpet är han min pojkvän. Det där med friendzone har jag aldrig trott på.
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Vill börja med att säga att jag inte har läst dom andra svaren du fått.
MEN, jag vart tillsammans med min absolut bästa kompis. Vi har varit så tajta när vi var vänner och det har kommit fram folk på stan och sa att det lös om oss, och dom undrade hur länge vi varit tillsammans.

För oss höll det inte. Det beror nog mera på omständigheterna som var än oss som personer och oss tillsammans. Skulle jag kunna ha gjort annorlunda idag hade jag aldrig blivit tillsammans med honom. Visserligen är vi vänner idag, men vi kommer aldrig bli som förut. Så nej, alla som frågar mig avråder jag, man saknar sin vän så hemskt mycket att det inte är värt det. Inte för mig iaf.

Lycka till!
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Jag har gått andra vägen. Blivit bästa vän med mitt ex. En dag hoppas jag att vi skall bli nått mer igen, trotts att jag ser en del problem med det pga hans mentala hälsa
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Hoppar in från senior...:)

Jag är ihop med min bästa kompis. Eller rättare sagt jag är gift med honom.
I år har vi varit gifta i 20 år. Har två barn och ett bra liv.
Älskar honom jätte mycket. :love:
Inget som jag ångrar. :)
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Jag tycker nog det inte att du ska satsa på honom. Att prata om att "spara" någon låter märkligt och manipulativt, mer som att du vill ha en backup än att du är kär.
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Jag håller med niphredil, du beskriver honom som ett objekt utan egna tankar. Du ska spara honom, du är inte klar, du vill att han ska .....

Var då åtminstone ärlig med hur du känner så får han själv bestämma om han vill bli sparad för framtiden.
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Håller också med, verkar som du har honom som reserv om du inte hittar nåt bättre. Det är ju inte så kul om han går omkring och hoppas på något som troligtvis inte kommer hända.

Jag blev ihop med min kompis, tog tyvärr slut på ett ganska dramatiskt sätt och det tog nog nåt år innan vi kunde vara kompisar igen, vilket vi fortfarande är många år senare. Men många vänskap överlever inte ett kraschat förhållande.

Jag tänker att om man verkligen är kär i någon så satsar man oavsett risk.
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

kl

Först, tack så mycket för att ni delat med er! Inser att det kanske inte är så lätt att behålla vänskapen efter ett slutat förhållande, trots att man väldigt gärna vill. Känns också så himla fint att många lever med sin bästa kompis nu och har det bra.


till niphredil, calazirya och Centaur
Usch, nu känner jag mig hemsk.
Jag är medveten om att jag beskrivit honom som att det är jag som bestämmer vad som ska hända med hans liv och att han inte har något att säga till om. Det ger en ganska felaktig bild av senariot egentligen, men jag valde att lägga upp det så för att vad jag själv känner och hur jag vill göra är ju det enda jag kan påverka. Självklart vill jag ta hänsyn till hans tankar och känslor, och därför är det självklart för mig att inte berätta för honom hur jag tänker om detta just nu. Det om något hade ju varit manipulativt och elakt. "Hej, jag vill ha dig, fast inte nu. Kanske sen. Vänta på mig?" Då skulle jag ju binda honom till mig tills jag "bestämt" mig, eller tills han inte pallade mer.
Det är absolut inte så att jag skulle tycka mindre om honom om han hittade någon annan, eller slutade vara kär i mig. Det är hans val, hans liv, och jag vill att han ska ha det så bra som möjligt.

Honom veterligen har jag inga känslor utöver vår vänskap, så han far ju inte dåligt i detta utöver obesvarad kärlek (som kanske inte ens finns där fortfarande, vad vet jag?).
Det jag beskriver är ju känslor, som finns inom mig. De är kanske inte så fina, trevliga eller schysta. Men dom är mina, varesig jag vill eller inte.
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Fast för min del gör det liksom ingen skillnad. Ja, det är dina tankar i ditt huvud som han inte känner till. Men jag tänkte spontant bara att "nej, tjejen, jogga vidare" för sådär beskriver man liksom inte nån som man verkligen är kär i. Sådär beskriver man en backup. Och jag personligen skulle inte vilja offra en väldigt god vänskap för nåt som inte kommer funka i längden, vilket jag inte tror att det skulle göra om man har de känslorna du har.

Alla är olika när de blir kära. För mig känns det dock jättemärkligt att beskriva den man är kär i såhär:

Jag känner att jag vill ”spara” honom för att oddsen för att ett förhållande ska fungera långsiktigt ska bli så stora som möjligt. Men så tänker jag ändå att tänk om jag bestämmer mig för att leva med någon annan, då kommer jag ångra att jag aldrig fick prova en relation med min kompis. Tänk om han hittar någon annan som han hellre vill ha, och jag missar chansen helt?

Allt det här planerandet och fixande, I do not get it alltså. Är man kär så är man. Väl?
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Jag tycker faktiskt inte att det spelar någon större roll om du berättat dina tankegångar för honom eller inte. Det vore väl snäppet snällare om du faktiskt berättade, då kan han ju välja själv om han vill ha dig som vän eller inte. För som du tänker om honom är riktigt jävligt. Han är ingen hund som du kan fundera över om du vill göra si eller så med och när i sådana fall...

Sen är det ju inte heller så snällt mot din nuvarande att du använder honom som en trampolin tills du är "redo" för en relation med din kompis.
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Sen är det ju inte heller så snällt mot din nuvarande att du använder honom som en trampolin tills du är "redo" för en relation med din kompis.

Här håller jag med. Vad betyder din nuvarande pojkvän i det här?

När du pratar om både din kompis och din pojkvän låter de lite som spelpjäser i mina öron. Och om du nu går och funderar på att inleda en relation med din kompis borde väl det vara signal nog att du borde göra slut med din nuvarande, istället för att köra med något slags reservsystem.
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Hm, det kanske är så det är. Att jag inte är tillräckligt kär. Jag har dock alltid varit sån att det har tagit tid för mig och jag har fått låta kårlek gro så att säga. Har aldrig blivit störtförälskad, utan känner nästan alltid "njaaaa" men efter ett tag så blir jag kär, och sen mer kär, och sen riktigt jäkla skitkär.
Det är ju möjligt att jag aldrig varit kär i någon på "riktigt" utan bara tror att jag är det, för att jag inte vet något annat.

Lillkumpala: Ja, där tänker vi definitivt olika. Jag skiljer väldigt mycket på vad jag känner, och vad jag faktiskt gör.

Bara för att jag funderar på vad som kunde ha varit, och "tänk om?" så tycker inte jag att jag ska öppna upp allt det för min omgivning och låta dem avgöra om jag är ett svin eller inte.
Jag är definitivt för ärlighet, men inte när jag inte är färdig med mina känslor.

Nej, han är ingen hund. Men hur ska jag göra om jag inte ska tänka såhär? Det är en ärlig fråga för jag känner mig så hemsk. Hur skulle ni gjort om såna här tankar/känslor dök upp?
 
Sv: Bli tillsammans med sin bästa kompis

Eftersom du och jag uppenbarligen är väldigt olika när det gäller kärlek (lägger absolut ingen värdering i det!) så kan jag inte säga hur du ska göra. Antingen hade jag nog försökt bena lite i det (vad känner jag egentligen för min kille? vill jag stanna hos honom?) eller bara haft is i magen och sett om tiden gör sitt och jag till slut visste hur jag skulle göra.

Hur seriösa är du och pojkvännen?
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 960
Senast: lingonben
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 598
Senast: Lisen82
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 258
Senast: Whoever
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp