Blir ni gratulerade på jobbet.

Gratulation vid födelsedag

  • Ja av kollegor och chefer

    Röster: 47 28,0%
  • Ja men bara kollegor

    Röster: 35 20,8%
  • Ja men bara av chefen/chefer/HR

    Röster: 2 1,2%
  • Nej

    Röster: 84 50,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    168
  • Omröstning stängd .
Kollegorna säger grattis om de kommer på att jag fyller. I år bad jag ena kollegan om att få gå tidigare från jobbet som present, och det fick jag. :D
En sak som förvånade mig i år var att näst högsta chefen som är ny mailade ett grattis.
Ingen av mina närmsta chefer har sagt ett ord, och jag har aldrig fått någon form av uppvaktande. Inte ens när jag fyllde 30.
 
Vi blir uppvaktade när vi fyller 40 och 50. Antagligen vid 60 också, men jag tror inte vi har nån så gammal kollega. Andra födelsedagar bryr sig inte vårt team om iallafall
 
Jag fyller femtio inom ett par år men jag vill inte fira alls frågan är om släkten kommer att respektera detta :crazy:
Jag tycker det är helt onödigt med födelsedagar
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Halvvägs till 100?

Själv så tyckte jag att 50 var en mycket skönare känsla än övriga jämna. Vid 50 så har man hunnit en bit på nått vis, stökat av de mest kravfyllda åren, hamnat i balans, landat och är ändå ”ung” i kropp.

Svårt att förklara men 50 är mitt favoritår😊 (hittills)
Att det kan ha betydelse för en själv kan jag väl förstå, men varför det skulle vara extra stort på arbetsplatsen makes no sense to me. 😅
 
Kan det ha att göra med att minnesgåvor, som innefattar jämna födelsedagar från 50 år och uppåt, är skattefria för arbetsgivare i Sverige? (Får endast ges vid ett tillfälle/anställd och kosta max 15 000 kr)
Där sa du ju något. Det verkar mer rimligt.
Med det sagt har jag aldrig, på någon arbetsplats, varit med om ett femtioårsfirande. Inte ett som varit mer anmärksningsvärt än något annat personalfirande i den mån de förekommit i alla fall. :)
 
Att det kan ha betydelse för en själv kan jag väl förstå, men varför det skulle vara extra stort på arbetsplatsen makes no sense to me. 😅
Kanske att det är en känsla många har? Att 50 är en bra plats i livet så att det har blivit en sak som blivit värd att fira i samhället?

Över lag så verkar jämna födelsedagar bli märkvärkvärdigare och mer firade ju högre upp i åldern man kommer. Kanske en hyllning att man lyckats överleva ytterligare ett decennium? 😂
 
Kanske att det är en känsla många har? Att 50 är en bra plats i livet så att det har blivit en sak som blivit värd att fira i samhället?

Över lag så verkar jämna födelsedagar bli märkvärkvärdigare och mer firade ju högre upp i åldern man kommer. Kanske en hyllning att man lyckats överleva ytterligare ett decennium? 😂
Kanske, men det känns ändå jättekonstigt på arbetsplatsen tycker jag. :)

Eller hur! Att fylla sjuttio känns i så fall som det nya femtio, jösses vilka kalas! :D
 
Där sa du ju något. Det verkar mer rimligt.
Med det sagt har jag aldrig, på någon arbetsplats, varit med om ett femtioårsfirande. Inte ett som varit mer anmärksningsvärt än något annat personalfirande i den mån de förekommit i alla fall. :)

Alltså jag tycker också att det känns rätt gammaldags och 50 är ju ingen ålder längre men svensk byråkrati är ganska mossig 😜
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kanske, men det känns ändå jättekonstigt på arbetsplatsen tycker jag. :)

Eller hur! Att fylla sjuttio känns i så fall som det nya femtio, jösses vilka kalas! :D
Kan bara svara för min egen arbetsplats men den är på liten ort och många är nära vänner eller släkt. Sammanhållning är väldigt god och nära. Vi skramlar även när folk får barn, är långtidssjuka och lite annat. Sånt tas dock inte ur presentkassan.
När folk slutar tas det också ur presentkassan.
Vi jobbar för kommunen och får aldrig ett öre el uppskattning för nått mer än fika från anhöriga så vi försöker verkligen uppmärksamma varandra. Några vill inte ha uppmärksamhet och det respekteras.
 
Kan det ha att göra med att minnesgåvor, som innefattar jämna födelsedagar från 50 år och uppåt, är skattefria för arbetsgivare i Sverige? (Får endast ges vid ett tillfälle/anställd och kosta max 15 000 kr)
På många statliga arbetsplatser (och även i vissa kommuner/regioner) får du vara ledig med lön på 50-årsdagen.
På mitt jobb står arbetsgivaren för blommor och tårta när någon fyller jämnt, kollegorna samlar till present.
Cheferna håller koll på när folk fyller år.
 
På många statliga arbetsplatser (och även i vissa kommuner/regioner) får du vara ledig med lön på 50-årsdagen.
På mitt jobb står arbetsgivaren för blommor och tårta när någon fyller jämnt, kollegorna samlar till present.
Cheferna håller koll på när folk fyller år.

Absolut. Den lediga dagen är väl fackligt förhandlad? Alltså något som arbetstagaren har rätt till via kollektivavtal, inget som arbetsgivaren sas bjussar på.
 
Jag har sagt ifrån till min chef att jag inte vill bli firad, samtidigt kan jag känna mig lite irriterad att mitt snåla företag inte gav mig någonting när jag fyllde 50 när det finns en policy. Bara för att jag inte vill ha någon uppvaktning med tårta och skramlande bland kollegorna så tycker jag gott att får vi aldrig någonting annars av företaget så kunde de fått bjudit på en present utan att göra någon affär av det. :meh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 327
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 975
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 741
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp