Blir ni gratulerade på jobbet.

Gratulation vid födelsedag

  • Ja av kollegor och chefer

    Röster: 47 28,0%
  • Ja men bara kollegor

    Röster: 35 20,8%
  • Ja men bara av chefen/chefer/HR

    Röster: 2 1,2%
  • Nej

    Röster: 84 50,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    168
  • Omröstning stängd .
Företaget har som policy att ge bort en present vid 50 och 60, att jag inte firar mina födelsedagar har inget med deras policy att göra. Mest irriterad att de alltid är snåla, inga julklappar eller någonting alls.

Om de har som policy att ge bort vid 50 och 60 så måste det ha blivit ett missförstånd när du sa att du inte ville firas.
 
Jag fyllde 50, och fick inte ens en E-post. det var en månad efter chefen fick reda på att jag var trans.
På mitt förra jobb grattades man och fick en blombukett när man fyller typ 40 eller 50 osv. Fick själv det när jag fyllde 40. På ett APT. :)

Hur man gör här vet jag inte faktiskt, det är inom regionen. När jag jobbade inom regionen tidigare före förra jobbet så grattades man inte om man inte var med i "gruppen där man samlade in för blommor och present till kollegor som fyller år". Men förra jobbet var privat. Det är annorlunda med privat och regionen på så mycket så jag kan inte alls säga vad som ens är brukligt.
 
Hos oss uppmärksammas alla anställda, drygt 270 pers. En slide på infoskärmarna och intranätet om veckans födelsedagar, samt en skylt med dagens födelsedagar i matsalen.
Vid 50-årsdagen brukar det vara gemensam skramling till present.

Hos oss är det inte lätt att slippa undan :p
Det hade vi också på ett av förra jobben, på regionen. Vi var väl 50 anställda eller så och någon skrev alltid upp vem som fyllde år under veckan så sjöng man för den personen. Men inte mer än så om man inte var med i presentgruppen.
 
Vi grattar om personen säger till/någon råkar ha koll. Det händer att den som fyller tar med sig fika men det är långt ifrån standard. När jag började på arbetsplatsen så fanns det vana att skramla presenter till jämna födelsedagar men det var flera år sedan sist nu.
Jag har aldrig förstått grejen att man tar med sig fika när man slutar eller fyller år. Jag har aldrig gjort det, känt mig lite dum, men varför ska jag samtidigt bjuda folk på något när jag 1 aldrig äter något när folk bjuder och 2, det är jag som fyller eller slutar :D Jag är lite annorlunda skapt kanske :D
 
Jag har aldrig förstått grejen att man tar med sig fika när man slutar eller fyller år. Jag har aldrig gjort det, känt mig lite dum, men varför ska jag samtidigt bjuda folk på något när jag 1 aldrig äter något när folk bjuder och 2, det är jag som fyller eller slutar :D Jag är lite annorlunda skapt kanske :D
Jag tycker det är en bra grej, då bestämmer den det gäller om det ska firas eller inte. I vår familj har det alltid varit den vuxna som fyller år som fixar fikat och eventuellt bjuder hem folk också, det är ingenting omvärlden fixat. :)
 
Jag tycker det är en bra grej, då bestämmer den det gäller om det ska firas eller inte. I vår familj har det alltid varit den vuxna som fyller år som fixar fikat och eventuellt bjuder hem folk också, det är ingenting omvärlden fixat. :)
Vill man inte bli firad kan man faktiskt säga det så blir man inte heller firad, det är inte svårt.

Jag suger på att baka och känner mig för snål för att köpa kakor eller tårta till en hel drös kollegor, som på tidigare jobb var ca 90 stycken. Ledsen, men nej. Ett grattis från chefen är helt ok ändå för min del.

Det trista med att fylla som vuxen är att man inte blir firad ens av sin familj utan ska fixa allt själv.... trots tex vuxna barn eller så. Då blir det lätt att det inte firas något speciellt ändå.
 
Hos oss firar arbetsgivaren vid 50, det samlas in pengar till present, plus att jobbet ger gåva. Men det är bara ett officiellt firande om man vill såklart.

Om kollegorna vet om att man fyller år säger man självklart grattis.

Jag fyller år på tisdag, och kommer ta med något tårtartat till kaffet.
 
Vill man inte bli firad kan man faktiskt säga det så blir man inte heller firad, det är inte svårt.

Jag suger på att baka och känner mig för snål för att köpa kakor eller tårta till en hel drös kollegor, som på tidigare jobb var ca 90 stycken. Ledsen, men nej. Ett grattis från chefen är helt ok ändå för min del.

Det trista med att fylla som vuxen är att man inte blir firad ens av sin familj utan ska fixa allt själv.... trots tex vuxna barn eller så. Då blir det lätt att det inte firas något speciellt ändå.
Såklart! Jag reagerade bara på att du tycker det är konstigt när det alltid varit norm inom både min familj och arbetslivet.

Vill man inte ta med fika så gör man ju inte det, det har aldrig varit något obligatoriskt där jag arbetat... men ingen har heller förväntat sig att andra ska hålla reda på ens födelsedag och bjuda heller. :) Detsamma privat.
 
Såklart! Jag reagerade bara på att du tycker det är konstigt när det alltid varit norm inom både min familj och arbetslivet.

Vill man inte ta med fika så gör man ju inte det, det har aldrig varit något obligatoriskt där jag arbetat... men ingen har heller förväntat sig att andra ska hålla reda på ens födelsedag och bjuda heller. :) Detsamma privat.
Ja att man inte behöver vet jag. Norm och norm, det är en sådan där outtalad grej på vissa arbetsplatser har jag känt. När någon slutar eller något ska firas ska den personen själv ta med sig kakor eller tårta, det förväntas liksom, och det är det jag tycker är konstigt. Och jag bara "nope" när jag slutade, som svar på kommentarerna "när du slutar får du baka något gott" från kollegorna.

Personligen tycker jag det är konstigt att några här reagerar så skarpt på att arbetsplatsen gratulerar en på födelsedagar ;) Jag kan inte se varför det skulle vara så farligt, jobbigt, hemligt eller vad man nu tycker- om nu inte något traumatiskt hänt på ens födelsedag. Så vi är väl lika förvånade, fast på olika saker kanske då! :D
 
Jag ville ha en verklighets koll barra för att jag två issues som berörs här, dels att jag är mycket känslig för att bli förfördelad och att han skulle ha "glömt" min 50 års dag efter som jag var trans. SÅ jag ville bara se att det kunde vara så att de inte firade födelsedagar. vilket jag inte har varit med om på tidigare platser.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
På förra jobbet om man fyllde jämnt så fick man en liten uppskattning men då var det på ett litet företag med totalt 11st anställda.

Nu är jag på ett större och då är det lite regel att den som fyllt år tar med och bjuder på tårta/fika för kollegorna
 
Är på sysselsättning så har inte koll på allas födelsedagar men jag är alltid den som får alla att ställa sig upp inne på fiket för att sjunga för den som fyller år. Brukar även fråga "har vi sjungit för xx idag?".
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Hos oss är det bara 50 som firas av företaget men cheferna brukar ha koll på allas födelsedagar oavsett antal år. Det skaver lite i mig att min 40-årsdag i våras gick helt obemärkt förbi sånär som att två kollegor i ekonomiteamet hörde av sig. Jag var sjukskriven sedan en vecka så jag var inte på jobbet den dagen. Ingen chef hörde av sig, och ingen kollega från vare sig mitt nuvarande eller mitt förra team. Nu i höst fyllde en annan kollega 40 och dagen innan skickade en av de högsta cheferna massmail "missa inte att X fyller 40 i morgon" O_o
 
Eftersom stiftelsen där jag var lönebidragsanställd redan hade dålig eknomi, så samlades det enbart in pengar och liknande när någon i stiftelsens styrelse fyllde år. Anställda glömdes oftast bort eller firades med en kopp kaffe och en gratis nybakad bulle.

Jag, blev oftast definitivt bortglömd, då jag fyller på röd dag 6 januari, trettonde dag jul. :heart
 
@Tranan Har aldrig på något jobb fått gratulationer eller blivit bjuden på något. Inte ens när jag fyllt jämnt. Om någon nära kollega har vetat om att jag fyllt år kanske jag har fått ett grattis. Detta gör mig inget alls jag har inte det minsta behov av att bli firad av jobbet men skulle någon velat fira mig så hade jag inte haft något emot det heller. Har nog haft sju olika arbetsplatser under mitt vuxna liv så har aldrig reflekterat över att det skulle vara något man gör vid födelsedagar.,
 
  • Gilla
Reactions: Sel
På kontoret har vi födelsedagstårta en gång i månaden för de som fyller år under månaden. Dock var det något med GDPR som gjorde att man inte längre fick skriva ut vilka som fyller år en viss månad.
I teamet brukar cheferna skriva grattis både vid födelsedag och årsdag på jobbet (vi får utmärkelser efter 2,5, 10 och 15 års anställning). Detta är inget de håller reda på själva utan de får påminnelser av Workday. När jag var chef stod det i påminnelsen att man skulle kolla med den anställde innan man uppmärksammade den så man vet om den vill eller inte.
 
Vi blir grattade om någon vet att du fyller, avdelningsvis brukar vi samla ihop till en blomma. (Vi är 8st/avd) Fyller man jämnt brukar de som vill i huset lägga pengar för en lite större present. (Totalt ca 45st anställda)
Trevligt och högst frivilligt!
Brukar även starta insamlingar när någon slutar, går i pension eller får barn tex. Frivilligt att lägga pengar till dessa saker också, jag lägger verkligen inte till alla födelsedagar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 334
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 976
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 746
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp