Blir ni gratulerade på jobbet.

Gratulation vid födelsedag

  • Ja av kollegor och chefer

    Röster: 47 28,0%
  • Ja men bara kollegor

    Röster: 35 20,8%
  • Ja men bara av chefen/chefer/HR

    Röster: 2 1,2%
  • Nej

    Röster: 84 50,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    168
  • Omröstning stängd .
Jag jobbar på en ganska liten enhet. Vi har en gemensam presentkassa och en av mina kollegor håller koll på födelsedagar och köper en liten grej, ger presenten i samband med fikarast när alla är samlade. Inte nödvändigtvis på födelsedagen utan det kan bli någon vecka eller två senare. Tycker det är gulligt och lite lagom.
Min nuvarande chef brukar maila ett grattis.
 
Så har det varit på många av de arbetsplatser jag varit på. Dvs att chefen säger grattis till alla sina medarbetare. Och vid de tillfällen jag varit chef så har det inte varit så svårt att ta reda på. Personnumret står ju i personalsystemet som man ändå är inne i varje dag. Jag kan tycka att det är en trevlig gest och många uppskattar att chefen på något sätt grattar.
Varför skulle chefen gå in i personalsystemet varje dag? Vad nu ett personalsystem är, menar du lönehanteringen? Fast den är väl inte chefen involverad i. Vad gör chefen i personalsystemet varje dag?
 
Jag blir väldigt konfunderad av dina inlägg. Är det främmande för dig att det är vanligt att man firar medarbetares jämna födelsedagar på många arbetsplatser?
Nä, det främmande är att chefen ägnar sig åt att hålla ordning på allas födelsedagar. Typ sitter och googlar personnummer för att lista ut när folk är födda, och ägnar dagarna åt det.
 
Är chef och vi är en avd med 125 anställda och har ingen policy att uppmärksamma medarbetare. De (vi) skramlar till sjukskrivna och de som får barn. När någon går i pension bjuder vi på tårta. Med så många medarbetare hade vi fått gratta och bjuda på fika varje dag nästan. Vet jag om någon som fyller år (via facebook eller annat) så grattar jag verbalt om vi råkar ses den dagen. I min ledningsgrupp ca 15 personer skramlar vi till jubilarer och går oftast ut och käkar tillsammans. Det är trevligt. Jobbar åt regionen. Gällande personaldatasystem så får vi meddelande om jubilarer.
 
Nä, det främmande är att chefen ägnar sig åt att hålla ordning på allas födelsedagar. Typ sitter och googlar personnummer för att lista ut när folk är födda, och ägnar dagarna åt det.
Inget googlade på dom ställen jag varit på utan finns lätt tillgänglig för chefer. Precis som det inte är något googlande för att få info om närmaste anhörig om något händer på jobbet eller adressen till anställda.

Så ja det är främmande att någon sitter och letar på Google efter dessa uppgifter.
 
Varför skulle chefen gå in i personalsystemet varje dag? Vad nu ett personalsystem är, menar du lönehanteringen? Fast den är väl inte chefen involverad i. Vad gör chefen i personalsystemet varje dag?
Som chef på de myndigheter jag jobbat på använder behöver jag gå in i personalsystemet för att bland annat bevilja semesterdagar, bevilja annan ledighet, avsluta eller påbörja sjukledigheter, attestera resor och inköp och liknande administration. Med sisådär 20 medarbetare innebär det en nästan daglig administration. Jag har med andra ord inte behövt "googla personnummer" på mina medarbetare. Och som ny chef har jag lagt en liten stund på att skapa en påminnelse om födelsedagar. För att de flesta kolleger tycker att det är trevligt att chefen grattar en.
 
Är närmsta chef för ca 15-20 personer och är inne varje dag (ca fem dagar) i månaden kring lönekörning, samt någon gång i veckan för att förlänga anställningar eller fixa med annat i löne/personal-systemet. Då är jag i princip bara "chef" för att kunna attestera löner.
 
Vi är så få så det brukars nog bli åtminstone ett grattis men inget officiellt firande med tårta och grejer. Inte ens vid jämna födelsedagar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har sagt ifrån till min chef att jag inte vill bli firad, samtidigt kan jag känna mig lite irriterad att mitt snåla företag inte gav mig någonting när jag fyllde 50 när det finns en policy. Bara för att jag inte vill ha någon uppvaktning med tårta och skramlande bland kollegorna så tycker jag gott att får vi aldrig någonting annars av företaget så kunde de fått bjudit på en present utan att göra någon affär av det. :meh:
Det kan jag iofs lätt se är ett missförstånd. Om du nu inte tydliggjort att gåvor mottages gärna, men utan firande eller uppmärksammande. Om någon sa till mig att de inte ville firas, så skulle jag tro att de avsade sig gåvor, att även den biten är obekväm för dem. Synd att det inte blev som du önskade!
 
Det kan jag iofs lätt se är ett missförstånd. Om du nu inte tydliggjort att gåvor mottages gärna, men utan firande eller uppmärksammande. Om någon sa till mig att de inte ville firas, så skulle jag tro att de avsade sig gåvor, att även den biten är obekväm för dem. Synd att det inte blev som du önskade!
Hade heller aldrig givit någon en present om den sagt att den inte ville bli firad! Det är ju exakt det man gör när man ger en present - man firar den.
 
Det kan jag iofs lätt se är ett missförstånd. Om du nu inte tydliggjort att gåvor mottages gärna, men utan firande eller uppmärksammande. Om någon sa till mig att de inte ville firas, så skulle jag tro att de avsade sig gåvor, att även den biten är obekväm för dem. Synd att det inte blev som du önskade!
Företaget har som policy att ge bort en present vid 50 och 60, att jag inte firar mina födelsedagar har inget med deras policy att göra. Mest irriterad att de alltid är snåla, inga julklappar eller någonting alls.
 
Nä, det främmande är att chefen ägnar sig åt att hålla ordning på allas födelsedagar. Typ sitter och googlar personnummer för att lista ut när folk är födda, och ägnar dagarna åt det.
Det beror väll på hur många underställda man har direkt under sig. Har man 4 är det kanske inte så svårt att notera när de fyller år har man 100 är det kanske lite mindre sannolikt att man har koll. Här hade våra assistenter en födelsedags kalender som de noterade in nyanställda i.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 334
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 976
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 746
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp