Sv: Blocket

Nej, jag tycker inte det. Det är ett enkelt sätt att nå köpare på, men det gäller att sålla, det är många oseriösa som annonserar där men det finns några guldkorn mitt i allt också. Sen är det oftast lättare om man är ute efter en specifik ras att kolla den rasens sida, eller specifika kennlar.

Det tycker jag inte. Men ska man göra ett planerat valpköp är man ju ofta ute för långt i förväg för att blocket ska vara så aktuellt, och det är betydligt lättare att leta via kennlars hemsidor.

Men det finns ju även andra omständigheter, tex omplaceringar är nog vanligast på blocket och lättast att hitta där. Men som Emor säger, man får sålla.

När jag letade hund senast läste jag blocket och ringde på ett par annonser. Jag var på jakt efter en äldre valp/omplacering och hade en favoritras men även ögonen öppna efter ett par andra tänkbara varianter. Dessutom satte jag igång djugeltelegrafen så att säga.

Jag tycker inte att det alltid är det. Men när vissa hundar/blandisar överrepresenteras där tycker jag att det är dåligt. Jag tycker att en person som ska köpa hund vänder sig till aktuell rasklubb och letar efter uppfödare. Är man intresserad av en ras tar man ju reda på allt möjligt om den, och hos rasklubbarna finns ju massor med info att hämta.

Problemet vad gäller Blocket är väl att det är så snabbt och tillgängligt. Alla människor läser där, även om dom egentligen bara ska köpa en bokhylla typ. Jag tror man lätt attraherar köpare som kanske inte tänkt igenom hundköpet så mycket, eller som egentligen borde ha en helt annan ras. Man serverar det till människor istället för att människorna får anstränga sig och göra lite efterforskningar själv. Nu i julas t.ex. så annonserades "min ras" afghanen ut på blocket. En knippe valpar som "årets finaste julklapp" för ett par tusenlappar. Hur många tycker inte afghanen är en vacker hund som inte kräver så mycket mer än att man borstar dom? Och för typ 4000 blir dom väldigt tillgängliga. Dessutom utan meriterade föräldrar osv. Det känns som att det är stor risk att sådana hundar blir vandringshundar faktiskt.

Skulle jag vilja hitta en vuxen afghanhund så skulle jag ändå fiska hos uppfödare. Men visst. Ibland finns det faktiskt seriösa annonser från seriösa uppfödare på just blocket. Det gäller bara att hitta dom, och sålla kraftigt. Vill man ha en vuxen omplacering så kan det ju också fungera att leta på Blocket, men även där får man nog sålla lite om man inte vill få en stressad problemhund som "vill komma till landet" enligt annonsen.

Så nej. Det är inte alltid fel med blocket enligt mig. Det är bara väldigt svårt att hitta vad man letar efter och att BARA ha letat på blocket när man är intresserad av en viss ras gör mig skeptisk. Då kan man ju omöjligt vara mer intresserad än att man typ sett lassie på tv eller en mysig hund på stan som man blev intresserad av? Hade man lagt ner mer tid på det hade man ju hittat rasklubb, uppfödare, människor som redan äger rasen osv.

Jag har bara hittat ett fåtal annonser på blocket jag tyckt om. Nu tänker jag inte i ras väg men tx en annons om en dobermann (tror jag det är) där ägaren inte vill ha betalt men man tillsammans ska boka kurser och privat lektioner med vovven för 3000. :banana: Som de andra har sagt så får man sålla, men vill man ha en blandis omplacering så finns det nog inte så många fler ställen att titta på... :angel:

Ja, jag glömde att säga att jag även ringde vissa utvalda kennlar och frågade. Det var så jag fick tag i lillskrutten, ena kenneln jag ringde rekommenderade den andre på min lista *S*.
Men jag ville ha ögonen öppna för andra alternativ.

Jo jag har kollat in den tiken med. dock är det en hund som kom till sverige från Spanien sommaren 2009 och inte fungera i stadsmiljöer då hon blir rädd, troligen från dåliga upplevelser från gatan i Spanien. Hon skulle testas för Leishmania innan överlämnandet. Visst är det bra att ägaren tänker på hundens bästa och vill att nya ägaren ska gå kurser i stället för betalning men den verkar ändå blir svår att bli av med:(. Fattar inte hur alla dessa hundar ska få nya seriösa hem, troligen kommer dom flesta till oseriösa i vanlig ordning sen blir vandringspokaler på blocket igen då ägarna inte tänkt igenom hundköpet.

Det är inte alls fel att leta hund på Blocket. Blocket är Sveriges största annonssida, så det är klart att man vill annonsera där för att nå ut till så många människor som möjligt.

Jag har sålt många valpar på Blocket till många bra köpare. Sen säljer man ju till kontakter och de personerna som står på väntelistan också, men det är sällan man får ihop en hel kulls köpare bara på kontakter och väntelistan. Har man 2-3 st valpar går det ju, men inte om man har 7-9 st, då är det svårare.

Blocket är precis vad man gör det till! Det finns många seriösa där, precis som det finns många oseriösa.

Givetvis inte! Inom min ras vet jag minst tre mycket seriösa och bra uppfödare som alltid annonserar på Blocket vid valpkull.

Jo jag har kollat in den tiken med. dock är det en hund som kom till sverige från Spanien sommaren 2009 och inte fungera i stadsmiljöer då hon blir rädd, troligen från dåliga upplevelser från gatan i Spanien.

Eller på grund av att ägaren blir orolig, eller på grund av att hon har ett lättstressat psyke, eller på grund av att hon är ljudkänslig, eller osv osv

Men är det så, att för de seriösa uppfödarna är det liksom ändå "sista" utvägen att annonsera på Blocket? Jag menar om de har ngn/ngr valpar kvar som de typ "inte blir av med"? Kan det då också isf vara de "sämsta" el. vad man ska kalla det:confused:, valparna som är kvar? Det är ju så att vissa raser ALDRIG/SÄLLAN förekommer på Blocket.....

Behöver inte vara. Min uppfödare slänger ut en annons på blocket, fast de har hur mycket folk som helst intresserade av valparna. De vill bara ha reklam helt enkelt.

Att en hund blir kvar ett tag hos en uppfödare behöver inte betyda att den är sämst, man delar ju inte ut hundar enligt principen "först får bäst."
Det kanske är den valpen som inte har hittat en matchande familj, men då kan man ju fråga sig varför. Var det för att uppfödaren först ville behålla, och ändrade sig, eller var det en för aktiv och krävande valp av en ras som inte borde vara det, eller var den för vek och slö av en ras som inte ska vara det?

Men är det så, att för de seriösa uppfödarna är det liksom ändå "sista" utvägen att annonsera på Blocket? Jag menar om de har ngn/ngr valpar kvar som de typ "inte blir av med"? Kan det då också isf vara de "sämsta" el. vad man ska kalla det:confused:, valparna som är kvar? Det är ju så att vissa raser ALDRIG/SÄLLAN förekommer på Blocket.....

Jag ser mig själv som en seriös uppfödare, och nog annonserar jag på blocket. Och på min egen hemsida. Och på rasklubbens hemsida. Och i lokaltidningarna. Jag använder mig helt enkelt av alla forum som finns.

Visst hör det av sig massor med folk som jag inte kan tänka mig att sälja hund till, men det kommer också fram pärlor. Och samma sak gäller väl för köpare; bara för att annonsen ligger på rasklubbens sida behöver den inte tillhöra en bra uppfödare, man måste fortfarande skapa sig en egen uppfattning. Samma sak gäller för blocket; man måste skaffa sig en egen uppfattning.

Sen att en valp är kvar kan bero på mycket som inte har ett dugg med kvalitén att göra. Ibland är en viss färg eller ett visst kön mest efterfrågat. En hund som är alert och med på allt passar bäst hos en träningsnörd, och en förnöjd mysare passar bäst hos en naturmupp. Det gör inte den ena valpen sämre än den andra, men det gäller att hitta rätt köpare till rätt valp för att alla ska bli nöjda. Då tar det ibland tid, och man behöver nå ut till många människor för att hitta rätt. Rent generellt så skulle jag vilja påstå att uppfödare hellre säljer iväg de mindre lovande först om man inte har köpare som man tror kommer att utnyttja hela potentialen. I bra kullar skiljer det dessutom väldigt lite mellan valparna kvalitétsmässigt.

Om man funderar på sina egna mål och möjligheter och sedan letar efter den valp som uppfyller det, så spelar det ingen roll hur och var man hittade sin hund.

Nej, det tycker jag inte. Sen det klart det finns många konstiga annonser där också men.

Vi hittade våran hund på blocket. Jag var inne en kväll och tittade lite på annonserna. Vi hade egentligen planerat att köpa hund lite längre fram, men när vi såg vår lille kille var vi fast! Jag mailade uppfödaren som svarade några dagar senare..Han hade blivit såld men dagen innan hade ägaren ringt och sagt att han inte kunde ha kvar honom. Och nu står vi har med vår lille Kaj:-) utan blocket hade vi aldrig hittat honom:-)

Vi köpte vår senaste hund på Blocket, och det var inget impulsköp! Tittade runt ett tag, bokade en valp men sen blev det ingen parning av den tiken pga hon kvalade till SM eller ngn annan stortävling. Hittade ingen kennel inom rimigt avstånd som hade valpar födda i rätt tid..... Men på blocket hittade vi en mkt seriös mindre uppfödare som vi åkte till.....ca 25 mil för att hämta vår valp.....
Alla har inte hemsidor, då är blocket ett jättebra sätt att nå ut!

Varför skulle det vara det? :confused:

Jag annonserar mina kullar på Blocket, liksom väldigt många andra (de flesta?) pudeluppfödare.

Jag säger som jag alltid brukar: Det är inte Blocket som är oseriöst, man får sålla lika mycket oavsett man är säljare eller köpare, var man än annonserar eller kollar på annonser. Jag har haft valphänvisning via rasklubben och det är lögn att folk är mer seriösa än andra bara för att de ringer via infon där. Alla känner helt enkelt inte till funktionerna med rasklubbar, men då kan man ju alltid informera dem som uppfödare. Jag brukar bjuda mina valpköpare på första årets medlemsavgift i min rasklubb (ifall de inte redan är medlem). :)

Nej, det tycker jag inte. Sen det klart det finns många konstiga annonser där också men.

Vi hittade våran hund på blocket. Jag var inne en kväll och tittade lite på annonserna. Vi hade egentligen planerat att köpa hund lite längre fram, men när vi såg vår lille kille var vi fast! Jag mailade uppfödaren som svarade några dagar senare..Han hade blivit såld men dagen innan hade ägaren ringt och sagt att han inte kunde ha kvar honom. Och nu står vi har med vår lille Kaj:-) utan blocket hade vi aldrig hittat honom:-)

Fast det du beskriver är för mig just ett oplanerat hundköp, även om tankarna funnits i bakhuvudet så var huvudtanken inte just nu... Ändå sitter du med hund efter att en kväll ha råkat få syn på en intressant annons på blocket...

"kl"

Och detta är enligt mig nackdelen med blocket, även om det har fördelar med och det är absolut inte alltid det blir fel bara för att det inte är ett planerat hundköp, men jag tror risken ökar...

/Camilla

Med lite efter tanke så är alla mina djurköp "oplanerade" och en slump att jag fick det djuret just då.
Inget av dem har farit illa av det :)

Nilsson, en kompis tik skulle ha valpar och på en fest nämnde hon att hon tänkte ge mig en valp i studen present Han somnade in -09 14 år gammal

Trusse, en arbetskompis hade en superfin blandis som jag vekligen gillade, på den tiden köpte man gula tidningen och i den fanns en annons på Ulliga gulliga valpar, det var nästa kull och jag fick en helbror...
Omplacerades förra året som 10 åring till en kompis på buke som kunde ge honom ett jätte bra hem när jag var ensamstående och gravid.

Lisa, fick tips om en kanonfin 3-åring av min chef, som skulle avlivas.. köpte för inga pengar alls och hon både sprang in pengar och gav många fina och bra minnen, finns en avkomma efter henne som mitt ex äger.

Cilla, en pass häst som ägaren inte hade råd att betala för, fick henne för det han var skyldig hos veterinären (3500), betäckte och hon gav mig Humlan med 177 000:- på kontot och tävlade tills hon var 10 år och nu betäckt.

Mulle, min nuvarande hund, letade efter en unghund, skk reggat och sökte på hemsidor och överallt, fann honom på blocket, tog en chansning och helt rätt hund för mig!

:)

Det kan ju bli bra fast det inte ligger år av planering bakom :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Sett på blocket. Varför köper man en blandras som nästan är renrasig? Jag förstår fenomenet att köpa en blandras men när det är som i...
Svar
17
· Visningar
1 303
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 161
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 941
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 586
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?