Blod spår

I

Icebabe_1

jag har en tax som skall tränas i blod spår,hon är nu 15 veckor och jag vet inte när man skall börja,jag har börjat träna sök med henne på godis,men när skall blodet tas in i bilden?hon är extremt busig och jag har svårt för att få ögonkontakt med henne,hon vill sällan lyssna eller lära sig nått,jag blir tacksam för svar om nån vet hur jag skall gå till väga.jag har ett annat problem også med henne,hon kastar i sig sin mat så fort att hon får hicka,jag har forsökt lunga henne med att få henne till å sitta och vänta lite före hon äter,men då blir hon hysterisk, :eek:jag har haft henne i 3 veckor och börjar undra hur jag skall träna bort henne från fråts ätandet.nån som har råd att ge mig? :(
 
För det första så skriv in dig i en kurs, du lär dig massor och du har någon att ställa alla frågorna till. Dessutom får din valp träffa andra valpar och människor.

Skulle lägga vanliga personspår först, sedan spä ut blodet och börja med mycket korta spår, 10 meter högst. Se till så att hon förstår att belöningen är i slutet. Det finns folk som kan detta bättre än vad jag kan, de skrier säkert :)

När det gäller att hon äter fort så är det svårt att lära henne just att ta det lugnt när hon äter, MEN det är viktigt att hon sitter innan hon får äta, och inväntar kommando (ex varsågod). Det är en sorts ledarskapsövning och är dessutom väldigt praktiskt.

Varför köpte du henne så pass "gammal"?? Varför just tax??

MVH Emma
 
tack för svaret,förlora nestan hoppet nu om svar,jo,ett kurs skulle inte sitta så dumt tror jag.skall titta på skk.

jag har inte köpt henne,men har henne på foder,hon var 12 veckor då jag hemtade henne,jag sökte hund som kunde hålla min papillon tik sälskap då hon inte ville vara ensam,uppfödaren vill ha henne tränat i blodspår och skall ställa ut henne och ha två kullar på henne när hon har fyllt två år,när dette är gjordt blir hon våran.men jag har forsökt få henne till å invänta kommandoet varfågod vid maten,men hon blir helt hysterisk och ingen kontroll har jag då.hon sitter dock före jag sätter ner skålen,jag har svårt för å träna ögonkontakt med henne også,hon vill rätt å slätt inte,men det krävs mer träning.
men jag skall ta upp ditt råd med att ta kontakt med nån form av kurs. :D
 
Tja det är bara att stäpmla ut ett bebeisspår. Kanske 2 dm mellan stämplarna. Kanske... 15-30 meter. Beror på hur pass tuff hon är. Ha nått sjok på slutet! Helst klöven. Men se till att hon i så fall är bekant med klöven innan så att hon inte blir rädd för den.

En del lägge rmotivationsspår till valpen. Dvs blandar blod och leverpastej och lägger ut.

Själv spårar jag aldrig med valpar eftersom att jag är rädd för att de skall bli lite väl självständiga av det. Min tanke är att det beteendet kan "ta över". Dvs att de blir så eggade att spåra att man inte kan få stopp på de och att de skiter i allt bara de får spåra...
 
när tycker du jag kan börja med träning i blod spår då?
som sagt är dette förste gång jag är i närhet av spåring med hund.använder du gris blod då?
hon är veldig feg av sig och rädd för nestan allt,jag forsöker dock vänja henne med saker som är fremmande för henne,vilken sorts natur egnar sig bäst i början?
 
Re: Blodspår

Tja det beror på hunden. Är det en fegis så är det bara att spåra på. Spår stärker att jobba själv. Är det en riktg tuffing så väntar jag tills jag känner att jag har lydnad på hunden. Så det är lite olika.

Samma sak om det är en hund med svagt intresse för spår. Då kan man börja att trigga de redan som små, är det en valp som redan har enormt intresse för att spåra så vill jag inte stärka på det så mycket alls.

Jag använder Nötblod. Vet inte hur det är med grisblod. Någon som hört att man INTE skall använda det????

Tja vilken sorts natur? Det du skall undvika är åker, tallhed etc. Torr och öppen terräng kan du vänta med tills senare. Lagom svamp och bärskog brukar vara okej.
 
Re: Blodspår

nötblod?vart får du tag i det?
jag tror jag måste få kontroll på Liaka före jag tränar,
hon vill inte lyda mig alls,och absolut inte med ögonkontakt
 
Re: Blodspår

Nötblod köper åtminstone jag i frysdiken på en vanlig livsmedelaffär.
 
En tax är leksen och barnslig hela sitt liv.Man måste vänta ut de en viss tid innan man kan ställa krav på dom.Jag hade ju inte lagt så mycket allvar på spårningen och en seriös uppfödare kräver det inte heller.Ska hon ha fått 2 kullar vid 2 års ålder??
 
Re: Blodspår

Det är ju så att VI inte känner skillnad på blodet, "sak samma", men för hundarna är det en himla skillnad.. Nöt används ju på proven, så har man en känslig hund så ska man ju öva med nötblod (om den nu ska gå prov). Viltblod är ju det ultimata, men svårt att få tag på om man inte jagar själv.

Det är väl det enda negativa med grisblod, själv använder jag det, fungerar bra...

//E
 
Skriv in dig i en kurs, innan det är för sent.

Du skriver själv att du inte har ngn vidare koll på henne, så då behöver du hjälp. Det kommer hjälpa dig jättemycket, på klubben sedan finns det säkert ngn jaktintresserad som kan hjälpa dig med spårandet.

Mitt råd är att ringa runt till Brukshundsklubbarna och säga att det är akut och att du verkligen behöver gå kurs (de flesta kurserna är fulla, så man får överdriva lite ;)).


Lycka till!!
 
när hon fyller två år skall hon paras för 1 gång,uppfödaren menar att hon skall vara vuksen både psykisk och fysisk före.och jag är enig,den andra papillonen jag har på foder fick sitt första kull före 1 års ålder och är inte ens godkänd avelstik,jag forsöker stoppa det på henne,men på taxen verkar det okey,hon är reg. och besiktat,vaksinerat och allt.hon är veldig feg och nu måste jag bygga nått för soffan och sängen så hon inte kan gömma sig för allt.hon har blivit folk skygg och rädd för till och med bajspåsar,så jag måste göra henne lite tuffare,nu har jag aldrig haft en tax,och jag vet inte mycke om dom,så jag tar imot alla råd och tips jag kan.
 
Det enda som gäller för en så rädd hund(vad har hänt den?)är att du så snart du kan anmäler dig till en kurs så taxen får miljö träning och få hjälp med att "komma fram".Annars blir det ingen rolig hund vare sig för dig eller för hunden själv.Jag hade ju inte tagit valp före 3års ålder.Fattar inte varför det ska vara så bråttom hos uppfödarna!??
Vi hade en rätt blyg taxvalp(egen uppfödning) som såldes till en bra hund människa och som hade stor bekantskapskrets.Vi tog också för givet(var dumt att göra) att det då inte skulle bli problem med att få valpen framåt och självförtroendes träning.Men ack vad vi bedrog oss.Hundstackarn blev så "uppmuntrad" vid rädslan att han blev värre för var människa som kom dit.Ägaren "hjälpte" hunden att gömma sig osv.Den var ju så liten och rädd sa de.Så det brast verkligen för den krabaten.Hur det är med hunden nu vet vi tyvärr inte då kontakten är bruten i och med dödsfall.
Men anmäl dig till en kurs så får du hjälp med både rädslan ,miljöträning samt spår.Rädda hundar är farliga hundar .
 
Jag glömde skriva att du gör ju bäst i att poängtera för uppfödaren att hon inte är lämplig avelstik som hon är nu ialla fall(konstigt att inte uppfödaren själv begriper det).Och hon ska väl få en chans att komma igen psykiskt innan hon ska bli avelsmaskin.Ställ ultimatum sim fodervärd!
 
Det har inte händt Laika nån ting,men jag tror hon plockar upp från papillonen som är psykisk ostabil.vi har vurdert att lämna tilbax papillonen för att förebygga psykisk skada på valpen.men papillonens uppfödare bryr sig inte om sina hundar och skiter i vad vi gör,derför är det svårt att bestämma om hon skall tilbax.
Laika skall vi träna så fort det går med miljö.vi har redan börjat åka dit vi vet det finns folk och andra hundar,jag skall kontakta skk för ett valp kurs.hur bäst tränar man ögonkontakt med henne?hon är helt vimsig om man har godis eller mat,då får vi inte kontakt med henne, :(
Laikas uppfödare har jag inget ont att säga om,hon är seriös och veldig noga med sina hundar,hon har fött upp taxar sedan 73.så hon kan sina saker.men jag vill lära så mycke som möjligt om hur jag bäst kan träna henne,då är det bäst her inne att fråga då det är många hund vana och som kan mer om tax enn mig.Jättetacksam för alla svar jag har fått och hoppas på mer svar och råd,jag suger upp allt som skrives :d
 
vad innebär blodspår ? Vad har man för användning av det ?
kan man träna vilken hund som helst till det ? :banana:
*nyfiken*
 
Ögon kontakt ska man ju inte träna på en osäker hund till att börja med.Det löser sig själv när ni får bättre kontakt och hon litar på sin omgivning mer.Ta det lugnt och ha det gott tillsammans medans hon är valp.Träningen gör ni när ni anmält er till kurs.Försök bara få henne att känna sig trygg i sin tillvaro och beröm henne mycket när hon gör framsteg.Bara en sådan sak som att försöka fånga hennes blick gör henne osäker då detta är utmanande hundar imellan.
 
Viltspår är ju ett annat ord.

Du kan träna i stort sett alla hundar i det, under förutsättning att de har nån form av bytesmedvetenhet.

Dock kan endats renrasiga hundar bli SVCH, då det krävs minst en 2:a på utställning för ett CH.

Lättast är att anmäla sig i en kurs om man vill veta mer, det är lätt att det blir fel annars. Det är dock inte svårt att syssla med viltspår.

Jag sysslar med det då jag vill hålla på med eftersök med min nästa valp (som kommer i november), men vill lära mig INNAN och därför gör det med min terrier. Eftersom jag jagar så ser jag hur viktigt det är med en bra eftersökshund.

//E
 
tackar så mycke för svaret,det är mycke till hjälp.
vi har bestämt att vi skall inte träna ennu,varken blodspår eller ögonkontakt före hon har blivit tryggare på oss och omgivelsene.
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 158
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 880
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp