Bukefalos 28 år!

Blödig när det kommer till djur!?!

Jag såg inte programmet. Men jag känner ägare och häst IOM att vi stått på samma ställe flera år.
Det här var inget beslut fattat av någon som väljer enkla utvägen för sig själv. Det fattades för hästens väl och ve, trots eget lidande.
Hon är en kämpe och ingen som lätt ger upp.

Hästen har tidigare opererats. Men op har misslyckats. Och man ansåg att det inte skulle gå att op igen.
Det var en häst på nära 180 med mycket energi. Att försöka sitta och rida lugna turer på den om den inte också regelbundet rastas rejält är inget många skulle våga testa. Det är nog inte så att alla skulle våga sitta upp ens då den var rastad.
Vi bor också i Stockholm. Här har oftast inte folk häst bara i hage. Det är för dyrt. Jag vet inte om folk skulle lyckas leda in och ut den heller om den inte hölls rastad.
Jag har för mig att hästen också hade allergiproblem och lite annan luddig historik som skulle försvåra att bara låta den gå på lösdrift tex.
Ägarinnan gjorde i mina ögon ett bra val för sin älskade väns skull. Trots att hon saknar honom fruktansvärt.

Ja ägaren gjorde ett klokt val och jag har svårt att hålla tårarna borta nu med.
Mvh
Pudlan
 
Det är otäckt att avliva djur, speciellt så stora djur som hästar. Ett stort vackert djur som faller handlöst till marken är ganska brutalt att se.
Men jag tyckte inte de visade så mycket trots allt och som någon skrev är det faktiskt något som de flesta djurägare ställs inför för eller senare. Jag ser hellre scener ut verkligheten är filmer där det gärna blir för överdrivet.
Jag är kanske lite krass men jag funderade över hur de skulle få ut hästen ur boxen?
 
Det är otäckt att avliva djur, speciellt så stora djur som hästar. Ett stort vackert djur som faller handlöst till marken är ganska brutalt att se.
Men jag tyckte inte de visade så mycket trots allt och som någon skrev är det faktiskt något som de flesta djurägare ställs inför för eller senare. Jag ser hellre scener ut verkligheten är filmer där det gärna blir för överdrivet.
Jag är kanske lite krass men jag funderade över hur de skulle få ut hästen ur boxen?

Använder man inte nån sorts kran som hänger i taket?? Eller det kankse bara är jag som fått för mig det.. ( Dem kanske styckas i boxen och slängs i en skottkärra!!:nailbiting:) Åhh nää nu va jag jätte elak!:devil:
Men används det inte en vinsch av något slag?? @Sockerbit
 
Många djursjukhus har väl en "räls" i taket med en lyftanordning men frågan är om det går räls ända in i boxarna? Att flytta döda djur tycker inte jag direkt är någon höjdare tex har jag alltid gått in innan kadaverbilen lyfter ombord kroppen efter avlivning. Gräva ner döda smådjur är också jobbigt, när stallkatten dog kunde jag inte förmå mig att slänga jord direkt på kattkroppen det gick bara inte, psykiskt vill man på något vis att kroppen efter ett kärt husdjur ska behandlas väl även efter döden trots att det inte borde spela någon roll. Och kadaverbilen är ju kanske inte den finaste begravning man kan ge sin häst men finns det inget alternativ så är det svårt men jag tittar helst inte på i alla fall. Det är väl förmodligen lättare när det inte är ens eget husdjur
 
Jag klarar verkligen inte av att se filmer där djur far illa eller plågas. Mår dåligt långt efter. Blir också vansinnig på människor som delar filmer på facebook och dylikt, som ska vara "roliga" men där djuret egentligen mår dåligt. T.ex vuxna människor som rider på små ponnyer eller hundar som de ska pussas på för att provocera fram att den nafsar eller biter:mad:
 
Många djursjukhus har väl en "räls" i taket med en lyftanordning men frågan är om det går räls ända in i boxarna? Att flytta döda djur tycker inte jag direkt är någon höjdare tex har jag alltid gått in innan kadaverbilen lyfter ombord kroppen efter avlivning. Gräva ner döda smådjur är också jobbigt, när stallkatten dog kunde jag inte förmå mig att slänga jord direkt på kattkroppen det gick bara inte, psykiskt vill man på något vis att kroppen efter ett kärt husdjur ska behandlas väl även efter döden trots att det inte borde spela någon roll. Och kadaverbilen är ju kanske inte den finaste begravning man kan ge sin häst men finns det inget alternativ så är det svårt men jag tittar helst inte på i alla fall. Det är väl förmodligen lättare när det inte är ens eget husdjur

När det är dags för kadaverbilen är inte hästen vid liv. Alla min hästar har avlivats med nödslakten som tagit med sig kroppen i en container. Dom som kör dessa bilar är duktiga har med kännande i situationen man är i som djurägare. Dom har ofta djur själva. Dom behandlar inte djuren ovärdigt på något vis. Men man måste lyfta upp djuret i container och de behöver man inte se på .Så värre öde finns enligt mig.
mvh
Pudlan
 
När det är dags för kadaverbilen är inte hästen vid liv. Alla min hästar har avlivats med nödslakten som tagit med sig kroppen i en container. Dom som kör dessa bilar är duktiga har med kännande i situationen man är i som djurägare. Dom har ofta djur själva. Dom behandlar inte djuren ovärdigt på något vis. Men man måste lyfta upp djuret i container och de behöver man inte se på .Så värre öde finns enligt mig.
mvh
Pudlan
När de lyfte in min i containern var han likstel så han hängde inte i kranen. Jag visste ju att hans själ var nån annanstans så det gick förvånansvärt bra. Skulle jag göra om det skulle jag ta samma firma
 
Nånting som jag reagerade på var gatuhunden med tre ben som opererades i bakbenet så han fick gå hem på två ben. Man får ju hoppas att han blir bra i bakknät.
 
När de lyfte in min i containern var han likstel så han hängde inte i kranen. Jag visste ju att hans själ var nån annanstans så det gick förvånansvärt bra. Skulle jag göra om det skulle jag ta samma firma

Ja vi har stora djur och de är svåra att hantera för hand.
Mvh
Pudlan
 
Ja när de dör i boxen med en rätt smal dörr förhållandevis så är det inte kul :(

Förra sallet jag jobbad ett tag i så dog en av avels märrarna i boxen mitt i natten, med fölet i boxen. Vi var tvungna att gå ut och ta fölet därifrån medans vi fick dra ut hästen i benen med taktorgrävare :( sen fick hon ligga övertäckt i skopan tills slaktbilen kunde komma på eftermiddagen.. Det va rätt hemskt att se.
 
Tittade på avsnittet igår och reagerade lite grann på den där bondkatten dem fick in.. Vet inte om ni såg avsnittet igår men dem fick iaf in en bondkatt som tydligen blivit påkörd, ingen ägare känd. När vet undersöker ser dem att höften är söndertrasad så pass att det knastrar när dem känner. sen säger speakern att eftersom dem inte hitta någon ägare som kan betala för vården så avlivades katten efter EN VECKA!

Är det bara jag som tycker att det låter som en fruktansvärt lång tid för att låta katten sitta meed söndertrasad höft??
 
Tittade på avsnittet igår och reagerade lite grann på den där bondkatten dem fick in.. Vet inte om ni såg avsnittet igår men dem fick iaf in en bondkatt som tydligen blivit påkörd, ingen ägare känd. När vet undersöker ser dem att höften är söndertrasad så pass att det knastrar när dem känner. sen säger speakern att eftersom dem inte hitta någon ägare som kan betala för vården så avlivades katten efter EN VECKA!

Är det bara jag som tycker att det låter som en fruktansvärt lång tid för att låta katten sitta meed söndertrasad höft??
Den fick säkert smärtlindring
 
Satt och tittade på programmet SOS Djur på Sjuan nu och jag har återigen insett att jag är alldeles för blödig när det kommer till djur!

Nu i slutet av programmet visade dem en avlivning av en häst och jag satt verkligen och stor tjöt i soffan för jag tyckte så synd om stackars lilla hästen och ägaren!

Samma sak med filmer av olika slag, exvis Black Beauty eller Hatchiko, jag gråter varenda gång men kan ändå inte sluta titta på dem..

Någon mer som brukar se på programmet och/eller liknande program och fäller en tår varje gång ett djur far illa??

Jag tittar på alla möjliga djurprogram. Väldigt blödig får jag erkänna sen försöker man ändå förstå att det är naturens gång. Dock blir man extra ledsen när man tittar på program där djuren levt onormala liv i vanvård osv eftersom det inte tillhör det naturliga och ska inte hända.
 
Tittade på avsnittet igår och reagerade lite grann på den där bondkatten dem fick in.. Vet inte om ni såg avsnittet igår men dem fick iaf in en bondkatt som tydligen blivit påkörd, ingen ägare känd. När vet undersöker ser dem att höften är söndertrasad så pass att det knastrar när dem känner. sen säger speakern att eftersom dem inte hitta någon ägare som kan betala för vården så avlivades katten efter EN VECKA!

Är det bara jag som tycker att det låter som en fruktansvärt lång tid för att låta katten sitta meed söndertrasad höft??

Reagerade också på det. :( jag hoppas verkligen den fick rejält med smärtlindring. Kan inte en sådan skada förvärras ju längre man väntar? Så om nu ägaren dykt upp efter en vecka hade det då gått att operera katten?
 
Reagerade också på det. :( jag hoppas verkligen den fick rejält med smärtlindring. Kan inte en sådan skada förvärras ju längre man väntar? Så om nu ägaren dykt upp efter en vecka hade det då gått att operera katten?

De jag menar, även med smärtlindring så rör sig katten ju och i värsta fall kan det ju den spricka mer eller flytta sig eller liknande.. Stackars kise :arghh:
 
Reagerade också på det. :( jag hoppas verkligen den fick rejält med smärtlindring. Kan inte en sådan skada förvärras ju längre man väntar? Så om nu ägaren dykt upp efter en vecka hade det då gått att operera katten?

Där ser man va viktigt det är att chippa katten och ha den registrerad när man är rädd om katten och vill att den ska få bästa vård om nånting händer.
 
Där ser man va viktigt det är att chippa katten och ha den registrerad när man är rädd om katten och vill att den ska få bästa vård om nånting händer.

Helt rätt, fast i detta fall så kankse ägarna inte vill betala för katten och därför inte chippat den :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag tog bort min häst i mars efter en lång tids sjukdomsbesvär av olika slag. Jag hade nästan gått in i väggen av all stress, skötsel...
Svar
7
· Visningar
1 157
Senast: Masse
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 668
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Moderator får flytta tråden om den hamnat snett.. Detta kommer bli en novell, förlåt för det. Tog hem min unghäst 16 Juli 2012, då...
2
Svar
28
· Visningar
5 640
Senast: Sleepwalker
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 394
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp