Blöjfri - barnomsorg

YaHilweh

Trådstartare
Vi har börjat ha vår dotter blöjfri här hemma. Det går hur bra som helst i stort sett inga olyckor alls, men vi sätter henne på pottan när vi börjar känna att det är dags. Vi kan åka bil 1h och sedan ta en dag i Göteborg utan några olyckor, vi är överallt och har helt plockat bort dagblöjorna här hemma.

Dottern är 22 månader och vi gör det genom "metoden" blöjfri.se vilket funkar fantastiskt bra hos oss. Visst hon säger inte alltid till och speciellt inte när hon är mitt uppe i lek, men då får man påminna och hjälpa henne. Hemma har hon vart blöjfri i 3v och senaste 10 dagarna har vi totalt 2 olyckor.

Hos dagmamma får vi mothugg, både känslan av att dottern är för ung och att dagmamma inte har tid att sätta vår dotter på pottan innan mat och efter lek. Dagmamma har 6 barn, 2 år sina egna sedan är min dotter äldst och resten är mellan 1-2 år. Hon har bara haft sin verksamhet i 1år, så vi är hennes absolut första barn som är på gång att bli blöjfri (förutom sina egna).

Vi har muntligt kommit överens om att hon ska potta innan/efter utevistelse och innan/efter sov och mat. Det är inga problem enligt dagmamma och hon var med på att vi skulle börja och när vi skulle börja och vi hade pratat om det innan vi började och hon var helt okej med det. Men nu börjar problemen. Igår hade dottern 1 olycka efter ca 20 minuter hos dagmamma, då kastar hon direkt på en blöja och låter henne ha blöja hela dagen. Vilket gjorde att vi fick ett gäng olyckor när vi kom hem, då dottern plötsligt "kan/får" kissa i blöja på dagis och därför tror att hon kan fortsätta göra det hemma.

Jag fick när jag lämnade mig idag till mig att "jag hade velat att hon var 100% blöjfri innan hon är det här". Menar hon då att jag ska ta ledigt från jobbet de få dagar jag faktiskt jobbar (jag är sjukskriven 75% och arbetar 25%) dottern är på dagis 15h/vecka för att får träffa och leka med andra barn. Jag försöker få in mina jobbtimmar när hon är hos dagmamma.

Hur har ni gjort med dagmamma/förskola när det är dags för era barn att bli blöjfria?
Just nu anser jag att detta hämmar min dotters utveckling.
 
Jag tror att du kan hitta stöd för detta i Lpfö, förskolan ska stötta barnets utveckling. Vi pottränade vår son i somras och har inte haft något problem med förskolan. Har hänt någon kiss i byxan, men det tycker jag inte är konstigt. Så länge inte dottern tycker att det är jobbigt att vara utan blöja hos dagmamman så hade jag legat på och sett till att dagmamman stöttat i detta.
 
Precis som @glittra skriver är läroplanen tydlig med att förskolan inte får hämma barnens utveckling. Någon olycka om dagen kan väl inte vara några problem för en dagmamma kan man tycka. Har man blöjbarn måste man ju inse att de någon gång kommer att pottränas och att risken är ganska stor att det tar längre tid än även en sommarsemester innan man når 100 %.

Vi pottränade i somras och kom riktigt långt. Sonen sa i princip alltid till och blev "automatiskt " torr på natten. På förskolan har de varit otroligt positiva och kört på trots att det har varit lite knepigare där och någon olycka per dag har det varit.

Nu när det är kallare och alltid skalkläder på har de (i samråd med oss) blöja på när han är ute. Han säger inte alltid till och det är svårt för dem att märka under ytterkläder och lätt att han blir kall. Direkt märker vi att det går bakåt totalt sett. Fler olyckor och han säger inte alls till lika ofta längre. Har funderat på om det är värt att kämpa på eller om vi ska gå tillbaka till rutinpottning och ta nya tag under en längre ledighet. Men det känns också trist med tanke på hur långt vi ändå kom...
 
Vår dotter har varit i prinicip blöjfri hemma sen hon var 1,5 år och började på dagis men vi har inte tagit av blöjan på dagis förrän nu ett år senare.

Jag vet inte hur det är för er men i vårt fall var det uppenbart att dottern inte var lika bekväm med att gå på toa tillsammans med dagispersonalen som hon är med oss. Vi provade att ta av blöjan nu efter sommaren men det funkade verkligen inte så hon fick på den igen. Sen en dag började hon gå på pottan även på dagis och då frågade personalen helt sonika om hon inte ville ha trosor i stället och det ville hon. Nu är hon blöjfri på dagis och hemma sedan ett par veckor tillbaka.
Sen har vi visserligen någon gång fått hem henne med både blöja och trosor men eftersom vi vet att dottern är bestämd tycker vi det är bra att de kompromissar med henne :D

Jag tycker det är lite synd att du ser det som att det här hämmar din dotters utveckling, det här med att bli blöjfri kan gå lite fram och tillbaka. Se det i stället som bra att ni kommit så långt hemma!
 
Dottern hade blöja på fsk i flera veckor efter att hon slutat hemma. Inga/få olyckor hände hemma och flera per dag på fsk... Problemet för oss var att dottern inte vågade säga till (pga otrygghet och svårigheter med språk) så det blev "enklare" för personalen med blöja. 2.75 personal på 22 barn liksom. Så vi hade lite dödläge men strax innan sommaren hade vi ett samtal och de började mer aktivt se till att hon gick på toa. Sen var hon ledig 10 v över sommaren och när hon kom tillbaka var det inga (större) problem. Ibland säger hon inte ifrån, oftast för att hon inte känner sig trygg med personalen (vikarier) och hennes otrygghet yttrar sig i mutism. Nu är dock min dotter äldre än din (34 månader när vi började) och hade inte problem att skilja på blöja/underkläder så fastän hon hade blöja på sig på fsk så hände det inte fler olyckor hemma.
 
Jobbar själv på förskola och det är ofta föräldrarna kommer och säger att de klarar sig utan blöja men på förskolan är det fler intryck och händer saker hela tiden så då kommer olyckorna. Vi är dock alltid positiva till att ge det en chans, ibland går det vägen och ibland för man backa. Man får inte se det som ett misslyckande.
Vi brukar uppmana föräldrarna att ta med ännu fler extra kalsonger/trosor/byxor och vi är noga med att påminna och sätta barnet på potta/toalett.
Har upplevt att de som är mogna kissar inte i blöjan om man tar på den när man ska ut utan den är mest på för säkerhets skull ( långt till toan)
 
Oj, om barnen ska vara 100 % blöjfria innan man skickar dem utan blöja till dagis skulle åtminstone vi behöva vara lediga fortfarande (började pott-bootcamp under semestern i somras och har gått på förskolan 15h i veckan sedan mitten av augusti). Han har inte gått med blöja sedan semestrarna började, men visst händer det olyckor, och det är inte alltid han säger till när han behöver gå på toaletten. Nu betraktar vi honom ändå som blöjfri sedan några veckor tillbaka, men visst, det händer fortfarande olyckor.

De har varit otroligt hjälpsamma på förskolan och rutinpottat honom innan och efter utevistelsen. Nu går han bara 3 timmar om dagen, 5 dagar i veckan, men de verkar inte alls främmande för att hjälpa till när så önskas, oavsett hur länge barnen går på dagis. Tvärtom så uppmuntrar dem det, och när jag frågat hur det funkat har det aldrig varit tal om att de vill sätta på honom blöjan igen.
 
Det är så tråkigt att läsa sådant här. Jag trodde att det hade förbättrats. När mitt ena barn började på förskola hade hen varit blöjfri både dag och natt i månader innan hen började på förskolan utan några incidenter. Ändå kom hen helt förtvivlad och sa att hen hade blöja på sig och inte fick ta av den en dag vid hämtning. För henom var det jättejobbigt och dessutom sa personalen, du har blöja, kissa i den, när hen behövde gå. Mitt andra barn hade blivit helt blöjfri över sommaren. Det var samma sak där. Personalen menade att de inte kunde "hålla på" och se till att barnet fick gå på toa utan tog på blöja och sa till henom att kissa i blöjan. Jag var inte glad. Barn ska inte förvaras utan deras utveckling ska främjas och kan man inte se till att barn får gå på toa så är det verkligen förvaring det handlar om.
Jag tog upp det absurda med det de höll på med med förskolechefen och det blev ändring. Förskolechefen försökte med att "alla" barn hade blöja vid utelek och då ifrågasatte jag varför, varför vill någon sätta på ett barn som är fullt kapabel att gå på toa blöja? Har de blöja själva med? Det blev inget mer tjafs men jag vet att de var sura länge. Jag kan förstå att blöja sätts på vid utelek i samråd med föräldrarna om det är ett mycket litet barn, så liten att hen inte kan kommunicera så att okända förstår men inte när det handlar om barn som säger att de behöver gå på toa och man har mer än två sekunder på sig att fixa det hela innan det kommer i byxorna. Då finns det inget vettigt försvar alls.
 
Jag kan kompensera med toppenpersonal på förskolan som själva förde blöjfrihet på tal i somras. Då var sonen 2,5 och vi hade ägnat semestern åt att försöka vänja av blöjan.

Nu händer det fortfarande olyckor emellanåt, och han sover med blöja (kissar dock inte i den), men personalen på förskolan är superbra. De har fyra barn som ska bli blöjfria samtidigt, så de är nog rätt angelägna om att få det klart innan vinterkläderna ska på :angel:
 
Jag kan kompensera med toppenpersonal på förskolan som själva förde blöjfrihet på tal i somras. Då var sonen 2,5 och vi hade ägnat semestern åt att försöka vänja av blöjan.

Nu händer det fortfarande olyckor emellanåt, och han sover med blöja (kissar dock inte i den), men personalen på förskolan är superbra. De har fyra barn som ska bli blöjfria samtidigt, så de är nog rätt angelägna om att få det klart innan vinterkläderna ska på :angel:
Halva barngruppen på jobbet hade kastat blöjan under semestern, första veckorna var rätt intensiva :nailbiting: Nu är dock alla torra :up:
 
Det händer olyckor på fsk. Som sagt ovan så blir det fler intryck. Det innebär INTE att barnet ska få blöja vid en ynka olycka. Mitt ena barn hade perioder där det var väldigt mycket olyckor vissa dagar och inget andra. Då var det blöja dagar som det var massor, både för barnets skull (kul att gå och byta kläder hela tiden.. inte) och för personalens. Annars inte. Sen har mina barn minst dubbla uppsättningar ytterkläder på förskolan. Föräldrarna visa av erfarenhet :D det är ganska bra. Mini har dessutom 3-4 par dojor på förskolan då dessa kissades ner. Tidig uppsättning vinterskor helt enkelt.
 
Båda förskolorna mina barn gått på har stöttat "potträningen" från dag 1 när vi sagt att de varit blöjfria dagtid. Tror båda var runt 2,5 år när de blev blöjfria men oavsett ålder ska förskolan/dagbarnsvårdaren stötta barnet i detta. Olyckor kommer ske, det får man ta, inte ska blöjan åka på bara för det.
 
Ha tålamod är mitt tips! Sonen var blöjfri hela sommaren och när förskolan började blev det ett rejält bakslag, främst där men även hemma. Då ville de ha på blöja där. Vi tyckte så klart det var jobbigt men gick med på det och fortsatte ha utan hemma och kämpa på. Först blev det en hel del förvirring och olyckor hemma eftersom han ju kissade i blöjan på förskolan, men det tog inte många veckor innan han började säga till där också att han behövde kissa fast han hade blöja på. Då insåg de också att han kunde det där hur bra som helst. Efter ytterligare någon vecka hände inga fler olyckor och då slutade de med blöja på förskolan, så nu är han helt torr!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 813
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 720
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp