Blöta kraften?

L

lemonadsaft

Ska man blöta eller inte blöta Kraften?
Jag har Kraft Grund och blandar med krossat korn.
 
Sv: Blöta kraften?

Man BEHÖVER inte blöta Krafft Grund eftersom den inte sväller, däremot KAN man göra det om man vill. Lucernpellets och Betfor är de enda fodermedlena jag känner till som faktiskt ska svälla.
 
Sv: Blöta kraften?

Jag blötlägger ALLTID krafften, då det enligt flera vet. finns en ganska stor ökad risk för kolik om det ges torrt. Jag blöter både kornkrossen och krafften i samma bytta.
 
Sv: Blöta kraften?

Vi blöter alltid Krafften , har gjort det sedan våran häst hade kolik.
Krafft Grund sväller .
 
Sv: Blöta kraften?

Man behöver inte blöta den. Dock är det bra att göra det om man har en häst som kastar i sig fodret (för att minska risken för foderstrupsförstoppning).
 
Sv: Blöta kraften?

heylan skrev:
Man behöver inte blöta den. Dock är det bra att göra det om man har en häst som kastar i sig fodret (för att minska risken för foderstrupsförstoppning).

Har oxså hört att dom kan få det av torrt foder. Om man är osäker så är bättre att blöta fodret lite än inget alls. Det behöver inte ligga o simma men gärna lite vatten i.
 
Sv: Blöta kraften?

Håller helt med! Men det är ju inte samma "måste" som med tex betfor..!
 
Sv: Blöta kraften?

Det har du rätt i. Om hästar äter betfor som inte är uppblött så kan dom dö!! Det vill man inte råka ut för!!!!

Så vattna på!!
 
Sv: Blöta kraften?

Maxmax skrev:
Det har du rätt i. Om hästar äter betfor som inte är uppblött så kan dom dö!! Det vill man inte råka ut för!!!!

Så vattna på!!


Såklart jag vet att man ska blöta betfor = )
Då får man väl börja göra det, hästtokan är galen i mat och slänger sig på maten.. : ) : ) Tihi.
 
Sv: Blöta kraften?

lemonadsaft skrev:
Såklart jag vet att man ska blöta betfor = )
Då får man väl börja göra det, hästtokan är galen i mat och slänger sig på maten.. : ) : ) Tihi.


Oj, såg just att du inte skrev åt mig ; ) Sry-.
 
Sv: Blöta kraften?

Dessutom är kornkross bättre att servera blött, eftersom det annars lätt irriterar i halsen då det är så torrt och dammigt :p
 
Sv: Blöta kraften?

Om man ska blöta krafften, hur länge ska den ligga i blöt?
 
Sv: Blöta kraften?

Jag har aldrig blött tex krafft Grund & Groov och har gett det i många år. Mina hästar får alltid krafften tillsammans med riktigt blöt & svälld betfor, legat i olika hinkar & ges sedan tillsammans i krubban.
 
Sv: Blöta kraften?

Men jag kan tänka mig att om man har en häst som har lätt för att få foderstrupsförstoppning eller kastar i sig maten så bör man kanske blöta...
 
Sv: Blöta kraften?

Jag blöter allt foder till min valack då ALLT foder sväller lite och det klarar inte min valacks tänder. Pellets sväller en hel del, men havre och korn blöter jag lite granna bara
 
Sv: Blöta kraften?

Jag brukar oftast blöta krafftpelletsen tillsammans med betforen, det sväller men inte lika mycket som betforen. Om jag av någon anledning inte ger betfor samtidigt så slänger jag på lite vatten på pelletsen en liten stund innan jag ska ge det, så det hinner "mjukna" iaf. Detta för att minska risken för foderstrupsförstoppning...
 
Sv: Blöta kraften?

Vi blötar både havre och kraft, men bara precis innan givan för att de inte ska andas in dammet från fodret.
Fast Marionett vill inte ha sin mat om den är blöt så hon får äta den torr! ^^
 
Sv: Blöta kraften?

Superglad över att denna tråden kom så lägligt, funderade just över denna frågan :)
Var lite osäker på om man skulle blötlägga eller ej, har hört att mkt av näringen kan försvinna då? eller var jag helt ute och cykla? :O
Hur länge ska det ligga i blöt?

Mvh
 
Sv: Blöta kraften?

Blöt maten om hästen kastar sig över den, om hästarna i stallet får hö före kraftfoder (hö före kraftfodret förhindrat foderstrupsförstoppning ju) nu har jag det klart, flera i stallet har konstaterat det, samt ni. : )
Tack för alla bra svar.


Toketossan: Näringen försvinner inte, den är ju kvar i vattnet i hinken :P
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 293
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Hästnyheter Stallet ska vara en trygg plats. Nu har Svenska Ridsportförbundets styrelse beslutat att göra flera förändringar inom trygghetsarbetet -...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Vårt bete är tydligen oerhört kraftigt just nu och min häst ser ut som en ballong på en dryg vecka trots att hon inte är ute dygnet runt...
2
Svar
22
· Visningar
2 874
Senast: animalasia
·
Mat Det var extrapris på torkad svamp så jag köpte lite. När jag sen läser om hur man ska tillaga den blir jag fundersam. Skölja noga, ligga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 538
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp