Hur farligt kan det vara med torkad svamp?

Shiitake, ostronskivlingar, enoki, pioppini m.fl. De flesta svampar man kan köpa i mataffären är odlade, och det under extremt noggrann hygien så det är nog få grödor man kan vara så trygg med inte har massa ovälkomna passagerare.

Det var väldigt länge sedan jag såg tätt inplastad eller fel förvarad svamp, och det finns alltid papperspåsar till den hos alla butiker jag handlar i.
I "min" butik ser jag inplastad svamp varje gång jag är där. Sist var typ alla champinjoner mögliga och jag sa till och berättade varför det hade blivit som det blivit. Men de låg iaf kylda så alltid nåt? De har dessutom ofta plockad, vild svamp inplastad. Div olika arter. Några rätt märkta, andra felmärkta med fel artnamn...

Svamp trillar lätt mellan stolarna tror jag. Kantarellerna är ofta i riktigt dåligt skick just där. Men försäljaren utanför brukar ha riktigt fina kantareller.

Sen har vi ju ett litet problem också. Ligger svampen löst så tappar den vätska - massa - och blir billigare och billigare. Svårt att förvara svamp vettigt någon längre tid. Det är verkligen en färskvara.
 
Som du gör är helt rätt. Kan man inte plocka själv så är det bästa att köpa svamp i butik som ligger i öppen låda. Odlad svamp som champinjon är garanterat fria från larver. Välj små unga exemplar och förvara som du beskriver. Sånär du HELT säker på att få i dig fin och bra svamp. Men håll dig till moderata mängder. För att späda ut champinjon kan du även välja andra odlade färska svampar.
Jag vet inte hur man tillagar annan svamp så jag äter bara kantareller och champinjoner faktiskt. Champinjoner var den enda svamp vi fick när jag växte upp, de andra var dyra, så jag har ingen vana för något annat, utöver kantareller som jag först åt i vuxen ålder.

Köpte nu senast grillchampinjoner, stora som hus, men vita och fina, underbart god att skiva och steka i smör, salt och peppar till middagen. Jag köper som sagt även de inplastade, men lägger dem direkt i papperspåse som är öppen, då mår de bäst. Men jag köper bara vita svampar, inte fläckiga, de håller inte länge alls och har inte samma goda mjuka smak.

Moderata mängder är nog svårt ;)
 
Det är bara soppar som brukar vara larvangripna, dvs karl-johan av köpesvampen. Kantareller och champinjoner har jag aldrig sett några larvgångar i så såna kan du lugnt äta.
Det är de jag äter :D SÅ goda :D Har gått och suktat efter kantareller länge nu och hittade i affär i går äntligen och SÅ fantastiskt gott ju!!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 707
Senast: Badger
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
763
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 409
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 949
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp