Bukefalos 28 år!

Blötlagd Betfor

T

Titz

Är det okej att ha riven Betfor blötlagd ett dygn innan fodring? :confused:
Kan den bli dålig under denna tid?
Tack på förhand,
 
Visst går det nu när det är kallare, men jag undviker att fodra med så gammal betfor. Du känner på lukten om den är fräsh.
 
om ja är tidigt i stallet så kan det hända att han får betfor som legat i blöt runt 20-21 timmar på morgonen dan efter. o ja har aldrig märkt att så "gammal" betfor skulle va dålig, spec inte när det är lite kyligare ute..
 
Det ska nog inte vara några problem alls så länge den får stå svalt!
 
På sommaren ska den inte stå så länge, då blir den dålig, men som sagt, vintertid tycker jag det är ok.
 
Hej, en bra hålltid på blötlagd betfor är 24 timmar. Har den stått längre finns risk att den jäser, men som det skrevs, det känner du på lukten. Jag själv fodrar aldrig med betfor som stått längre än ett dygn, då det kan vara jäsning på gång som jag ännu inte känner lukten av.

Lycka till!
 
Hmm jag brukar inte ha betforen ett dygn i blöt, jag har hört att 8 h ska man hålla sig omkring. Är det en bra riktlinje? :confused:
 
Om du har varmvatten i stallet räcker det om det ligger i blöt några minuter. Häll på kallvatten om det är för varmt när det är dags att fodra. Svar direkt till er som kommer att säga att det är farligt med varmvatten, jodå, det är nog inte bra att dricka om rör och beredare är gamla. Men någon liter om dagen är ok.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 201
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej! Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av...
Svar
1
· Visningar
443
Senast: M_Elin
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 646
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp